9.4.2023

Väistämätön tapahtuu – Genesis GV80 Coupé Concept tulee johtamaan jälleen yhteen viistokattoiseen katumaasturiin

Korealaisluksusbrändin näyttävä, urheilullinen ja nelipaikkainen konsepti enteilee malliston jatkeeksi trendikästä viistomaasturia.

Genesiksen mallisto on muutaman vuoden aikana kasvanut tasaisen tappavaa vauhtia, ja pian Hyundain luksussiipi on täyttänyt jälleen yhden aukon kilpailijoidensa edessä.

BMW X6:sta alun perin vuonna 2006 liikkeelle lähtenyt "coupé-maastureiden" muoti on laajentunut alati uusiin kokoluokkiin ja uusille valmistajille, seuraavaksi siis Genesikselle.

Määritelmäkysymykset ovat määritelmäkysymyksiä, mutta Moottori pitäytyy jatkossakin perinteisissä termeissä ja määritelmissä mitä autoluokkiin tulee, ja kieltäytyy kutsumasta vaikkapa juuri GV80 Coupé'ta coupé'ksi. Tämä ranskan kielestä johdettu sanahan tarkoittaa jotakuinkin "leikattua", ja esimerkiksi Cambridge Dictionaryn määritelmä coupé-autolle on seuraava: "auto, jossa on kova katto, kaksi ovea, kahdesta neljään istuinta ja yleensä laskeva perä."

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Urheilullinen lähestymistapa

Genesis kertoo New Yorkin autonäyttelyssä esitellyn GV80 Coupé Conceptin yhdistävän elämäntapaorientoituneen SUV:in urheiluauton dynaamisuuteen.

Vaikka yli kaksitonnisen maasturin kohdalla haluaisi välttää assosiaatiota urheiluautoon, oli kattolinja sitten minkälainen hyvänsä, tuo viistous kieltämättä omanlaistaan keveyttä SUV-mallin varsin muhkeaan perään. Kattolinja ei kuitenkaan ainakaan kuvien perusteella laske liikaa, jotta toisen penkkirivin pääntilat kärsisivät. Perästä on kuitenkin uhrattu jonkin verran tavaratilaa, ja ennen kaikkea kolmas istuinrivi.

Genesiksen mukaan GV80 Coupén muotoihin on löytynyt inspiraatio viimevuotisesta Speedium X Conceptista, minkä kyllä huomaa.

Konseptin kirkkaan oranssi ulkoväri luo hyvän kontrastin tummanpuhuville vanteille ja korinosille. Kaksiosaiset valojuovat - joista Genesis haluaa itselleen vastaavanlaisen tavaramerkin kuin BMW munuaismaskistaan - korostuvat nekin hienosti auton korilinjoissa.

GV80 Conceptin urheiluhenkisyydestä kertoo myös muun muassa hiilikuidusta valmistettu katto, mutta sisällä avautuva näkymä kertoo konteksti huomioiden vielä hurjempaa kieltä. Perhemaasturiin on asennettu neljä skottiruudullista urheiluistuinta, ja takana on jopa jonkinlainen turvakaari. Jotta ratakireys ei varmasti jäisi epäselväksi, on pressikuvaan sovitettu vieläpä sävy sävyyn sopiva kypärä.

Konseptin perusteella sitä seuraavan tuotantomallin voisi kuvitella painottavan GV80:n kolmitahoisen moottoripaletin yläpäätä. 3,5-litrainen V6 tuottaa 380 hevosvoimaa, mikä riittää SUV-mallissa 240 km/h huippunopeuteen ja kiihtyvyyteen nollasta sataan 5,5 sekunnissa. Euroopassa voitaisiin myös viistokattoisessa muodossa pitää GV80:n puhdikkaasta 3,0-litraisesta rivi-6 -dieselistä á 273 hevosvoimaa ja 580 newtonmetriä.

Suomeen Genesiksen olisi kuitenkin edelleen kohtuullisen vaikea kuvitella juurtuvan. Tämä päätelmä johtuu puhtaasti meikäläisten premiumautomarkkinoiden voimakkaasta keskittymisestä kolmeen suureen saksalaiseen plus Volvoon.

Lähde ja kuvat: Genesis Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat