20.2.2022 Ajoneuvot Genesiksen voltit: sähäkkä GV60 on merkin ensimmäinen varta vasten sähköinen GV60 on merkin ensimmäinen kokonaan täyssähköiseksi suunniteltu malli, ja se on läheistä sukua Hyundai Ioniq 5:lle ja Kia EV6:lle. GV60:ssa on potentiaalia menestyä myös Euroopassa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Genesis GV60 on korealaismerkin ensimmäinen E-GMP-sähkörakenteelle tehty automalli, jonka tähtäimessä on varta vasten Eurooppa. Sähäkästi muotoiltu Genesis GV60 on Eurooppaan asteittain rantautuvan korealaisen premiummerkin ensimmäinen varta vasten sähköiseksi suunniteltu automalli. Aiemmin esitelty Electrified GV70 sähköisti polttomoottorisen GV70:n. Samalla GV60 on suunniteltu varsinkin Euroopan markkinoita ajatellen. Hyundai Ioniq 5:n ja Kia EV6:n tapaan E-GMP-perusrakenteelle suunniteltu Genesis GV60 saapuu tarjolle kolmena eri versiona. Toimintamatkan kannalta paras on 168 kilowatin takavetomalli Premium ja kilometrejä pitäisi kertyä yhdellä latauksella parhaimmillaan noin 516. Nelivetoversioita on kaksi, joista Sport yhdistää 160 kilowatin sähkömoottorin pariksi 74 kilowatin etuakselin sähkömoottorin. Toimintamatkaa nelivetoversiolle ilmoitetaan noin 400 kilometriä. Malliston tehokkain on nelivetoinen 160 + 160 kilowatin Sport Plus, joka antaa erillisessä 10 sekunnin Boost-tehotilassa vielä 20 + 20 kilowattia ylimääräistä tehoa. Yhteistehoa on parhaimmillaan siis noin 485 hevosvoimaa ja 0-100 km/h ajan kerrotaan painuvan alle neljän sekunnin. Tarjolla on myös erillinen driftaustila, jossa auto tasapainottelee etu- ja taka-akselin voimanjakoa luistojen ylläpitämiseksi. Akusto on kaikissa malliversioissa kapasiteetiltaan 77,4 kilowattituntia ja muiden E-GMP-autojen tapaan se voidaan ladata 400 tai 800 voltin latausasemista. Latauksen huipputeho on 350 kilowattia, jolloin 10–80% latauksen aika painuu alle 20 minuutin. AC-latauksen huipputeho on 11 kW. Myös sähkön ottamiseen autosta tarkoitettu V2L-ominaisuus löytyy. Konseptivideossa Genesis GV60 on varustettu myös auton langattomalla latauksella ja Hyundai Motor Group tekeekin yhteistyötä WiTricityn kanssa tekniikan suhteen. Kojelautaa hallitsevat 12,3-tuumaiset näytöt (tietoviihdejärjestelmä ja mittaristo). Keskitunneli on melko tuttu esimerkiksi Ioniq 5:stä, mutta käynnistämiseen ja vaihdevalintaan käytettävä kristallipallo on Genesiksen omaa perua. Kamerasivupeilit, Bang & Olufsenin äänijärjestelmä ja panoraamalasikatto ovat lisävarustelistan poimintoja. Ulkokuoressa mielenkiintoisin yksityiskohta on C-pilarista löytyvä V-muoto, joka on merkin mukaan viittaus voltteihin. Genesiksen mukaan merkki tähtää täyssähköiseksi vuodesta 2025 esiteltävien mallien osalta ja koko merkin osalta polttomoottorit jätetään hyllylle 2030 alkaen. Merkki tähtää myös hiilineutraaliksi 2035 mennessä. Genesis GV60 saapuu Euroopan ja Korean markkinoille myöhemmin tänä vuonna. Genesiksen rantautumisesta Suomeen ei ole uutta kerrottavaa. Lähde ja kuvat: Genesis Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Genesis Electrified GV70 laajentaa luksusmerkin täyssähkömallistoa jälleen pykälää ylöspäin Genesis tulee Eurooppaan – premium koreaksi Hyundain premiumin uudet sähkömuodot kirjoitetaan Genesis GV60 Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe