24.11.2021 Ajoneuvot Genesis Electrified GV70 laajentaa luksusmerkin täyssähkömallistoa jälleen pykälää ylöspäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vielä hetki sitten Genesis ei näyttänyt olevan kiinnostunut edes hybrideistä. Nyt se on kertonut aikeistaan esitellä vuodesta 2025 alkaen vain sähkömalleja ja viimeisten mäntämoottorimallien poistumisesta vuoteen 2030 mennessä. Hyundai-konsernin premiumsiipi Genesis rantautui vastikään Euroopan markkinoille, ja on pitänyt mukavaa uutuustahtia yllä. Kaikista viimeisin lisäys mallistoon on Moottorissakin jo taannoin esitellyn, rohkeahkosti muotoillun D-segmentin kaupunkimaasturin, GV70:n, täyssähköistäminen.Vastikään Auto Guangzhoussa Kiinassa ensi-iltansa saanut Electrified GV70 on toteutettu samalla tavalla kuin jo hetken matkaa markkinoilla porskuttanut merkin ensimmäinen sähköauto, Electrified G80. Se tarkoittaa, että juuri mikään asia ulkomuodossa ei kerro konepellin alla tapahtuneesta vallankumouksesta. Ainoastaan aerodynamiikan nimissä suljettu maski erottaa sähköversion polttomoottorilla kulkevista GV70:stä, kuten myös pakoputkien puuttuminen. Ja niin kuin G80:ssakin, myös tässä latauspistokkeen luukku on taidokkaasti piilotettu maskiin. Sitä sopiikin koittaa etsiä:Electrified GV70 on tarjolla pelkästään nelivetoisena, ja siten kahdella moottorilla varustettuna. Etu- ja taka-akseleille sijoitettujen sähkömoottoreiden yhteisteho on 360 kilowattia (482 hevosvoimaa), ja maksimivääntö 700 newtonmetriä. Näin autolla ehtii nollasta sataan 4,5 sekunnissa, mikä on varsin kiitettävä tulos. Valmistajan mukaan yhdellä latauksella pääsee 400 kilometriä. Akun saa 350 kilowatin pikalaturilla 10 prosentista 80 prosentin varaukseen 18 minuutissa.Electrified GV70:n akkua voi säästää Disconnector Actuator Systemillä. Tämä monimutkaisen nimen saanut järjestelmä kytkee kaikessa yksinkertaisuudessaan pois toisen kahdesta moottorista energian säästämiseksi silloin, kun tehontarve on vähäisempi.Sisälläkään voimalinjan myllerrys ei muutamaa aivan pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta näy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköisyysastetta kasvattaenElectrified GV70 on jo korealaismerkin toinen täyssähköinen crossover. Hiljattain esitelty pienempi GV60 eroaa GV70:stä kategorisesti siten, että se tehtiin varta vasten sähköautoksi. Erikoisen näköinen GV60 enteilee vahvasti Hyundain sähköautoille pyhittämän alabrändin, Ioniqin, väistämättä piakkoin tulevaa crossover-mallia, kenties myös ulkonäöllisesti.GV60Hyundai-konsernin ilmoituksen mukaan kaikki vuodesta 2025 eteenpäin esiteltävät uudet Genesikset tulevat olemaan sähköistettyjä, ja viimeiset polttomoottoriset autot rullaavat ulos Ulsanin tehtaalta vuoteen 2030 mennessä. Emomerkkinsä tavoin Genesis on myös sitoutunut vetyautojen kehittämiseen.Lähteet: Autoweek, Genesis Kuvat: Genesis Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKoreampi Hyundai: Genesis valloittaa Yhdysvalloissa Korealaisluksusta amerikkalaiseen aikaan – 2021 Genesis G80 & GV80 Hitin ainekset: Hyundai Ioniq 5 keräsi ennätyskysynnän Hyundai Ioniq 5 -täyssähköauto kuvissa – konseptiauto 45 tulee sittenkin Hyundai Ioniq 5 alkaen 49 990 euroa – ehkä vuoden odotetuin sähköauto sai hinnat Hyundai uskoo uuteen sähköautobrändiin – luvassa kolme uutta Ioniq-täyssähköautoa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Sähköautot Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?