24.11.2021 Ajoneuvot Genesis Electrified GV70 laajentaa luksusmerkin täyssähkömallistoa jälleen pykälää ylöspäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vielä hetki sitten Genesis ei näyttänyt olevan kiinnostunut edes hybrideistä. Nyt se on kertonut aikeistaan esitellä vuodesta 2025 alkaen vain sähkömalleja ja viimeisten mäntämoottorimallien poistumisesta vuoteen 2030 mennessä. Hyundai-konsernin premiumsiipi Genesis rantautui vastikään Euroopan markkinoille, ja on pitänyt mukavaa uutuustahtia yllä. Kaikista viimeisin lisäys mallistoon on Moottorissakin jo taannoin esitellyn, rohkeahkosti muotoillun D-segmentin kaupunkimaasturin, GV70:n, täyssähköistäminen.Vastikään Auto Guangzhoussa Kiinassa ensi-iltansa saanut Electrified GV70 on toteutettu samalla tavalla kuin jo hetken matkaa markkinoilla porskuttanut merkin ensimmäinen sähköauto, Electrified G80. Se tarkoittaa, että juuri mikään asia ulkomuodossa ei kerro konepellin alla tapahtuneesta vallankumouksesta. Ainoastaan aerodynamiikan nimissä suljettu maski erottaa sähköversion polttomoottorilla kulkevista GV70:stä, kuten myös pakoputkien puuttuminen. Ja niin kuin G80:ssakin, myös tässä latauspistokkeen luukku on taidokkaasti piilotettu maskiin. Sitä sopiikin koittaa etsiä:Electrified GV70 on tarjolla pelkästään nelivetoisena, ja siten kahdella moottorilla varustettuna. Etu- ja taka-akseleille sijoitettujen sähkömoottoreiden yhteisteho on 360 kilowattia (482 hevosvoimaa), ja maksimivääntö 700 newtonmetriä. Näin autolla ehtii nollasta sataan 4,5 sekunnissa, mikä on varsin kiitettävä tulos. Valmistajan mukaan yhdellä latauksella pääsee 400 kilometriä. Akun saa 350 kilowatin pikalaturilla 10 prosentista 80 prosentin varaukseen 18 minuutissa.Electrified GV70:n akkua voi säästää Disconnector Actuator Systemillä. Tämä monimutkaisen nimen saanut järjestelmä kytkee kaikessa yksinkertaisuudessaan pois toisen kahdesta moottorista energian säästämiseksi silloin, kun tehontarve on vähäisempi.Sisälläkään voimalinjan myllerrys ei muutamaa aivan pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta näy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköisyysastetta kasvattaenElectrified GV70 on jo korealaismerkin toinen täyssähköinen crossover. Hiljattain esitelty pienempi GV60 eroaa GV70:stä kategorisesti siten, että se tehtiin varta vasten sähköautoksi. Erikoisen näköinen GV60 enteilee vahvasti Hyundain sähköautoille pyhittämän alabrändin, Ioniqin, väistämättä piakkoin tulevaa crossover-mallia, kenties myös ulkonäöllisesti.GV60Hyundai-konsernin ilmoituksen mukaan kaikki vuodesta 2025 eteenpäin esiteltävät uudet Genesikset tulevat olemaan sähköistettyjä, ja viimeiset polttomoottoriset autot rullaavat ulos Ulsanin tehtaalta vuoteen 2030 mennessä. Emomerkkinsä tavoin Genesis on myös sitoutunut vetyautojen kehittämiseen.Lähteet: Autoweek, Genesis Kuvat: Genesis Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKoreampi Hyundai: Genesis valloittaa Yhdysvalloissa Korealaisluksusta amerikkalaiseen aikaan – 2021 Genesis G80 & GV80 Hitin ainekset: Hyundai Ioniq 5 keräsi ennätyskysynnän Hyundai Ioniq 5 -täyssähköauto kuvissa – konseptiauto 45 tulee sittenkin Hyundai Ioniq 5 alkaen 49 990 euroa – ehkä vuoden odotetuin sähköauto sai hinnat Hyundai uskoo uuteen sähköautobrändiin – luvassa kolme uutta Ioniq-täyssähköautoa Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen