15.10.2024 Sähköautot Parranpärinä taattu – kitkat vai nastat ja sähköautoilu! Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin kaupunki sysii valitsemaan auton alle kitkarenkaat – etenkin jos ajaa sähköautolla. Autoliiton koulutuspäällikkö: ”Kuten rengasvalinnoissa aina – myös sähköauton kohdalla – on tärkeää ottaa huomioon omat käyttötarpeet ja ajoympäristöt, joissa säännöllisesti liikkuu.” Helsingin katukuvassa on esillä ulkomainoskampanja, jossa kannustetaan sähköautoilijoita valitsemaan talvirenkaiksi kitkarenkaat. Aihe herättänee autoilijoiden keskuudessa keskustelua. Keskustelun sytykkeinä on useampia näkökantoja vahvastikin jakavia osasia, joita ovat ajossa pakokaasupäästötön sähköauto sekä tiukasti omissa poteroissaan olevat talvirengaskoulukunnat.Asiaa mutkistaa sekin, että etenkin vilkkaat risteykset kiillottuvat tietyissä talvisissa olosuhteissa erittäin liukkaiksi, jota helpottaa nastarenkaisten autojen jäätynyttä tienpintaa rouhiva vaikutus. Tämä ilmiö mahdollistaa liikkeelle pääsyn myös kitkarenkailla, muistuttavat jotkut nastarenkailla ajavat.Nastarenkaan pito-ominaisuudet ovat parempia jääkeleillä, kitkarenkaiden lumipinnalla.Helsingin kaupungin julkaisema tiedote aiheesta tähdentää, että kitkarenkaat ”ovat paras valinta kaikissa autoissa muun muassa ilmanlaadun parantamiseksi ja melun vähentämiseksi.”Etenkin painavimmissa ajoneuvoissa kitkarenkaat ehkäisevät kadun kulumista ja katupölyä. ”Siksi myös sähköautoilijoiden kannattaa valita kitkarenkaat”, kannustaa Helsingin kaupunki.Sähköautot ovat akkujen painon takia raskaampia kuin vastaavat polttomoottoriautot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKitkojen osuus nyt 40 %Helsinki muistuttaa, että katupölyn pääasiallinen aiheuttaja kaupungissa ovat nastarenkaat.Helsingin talviliikenteessä kitkarenkaiden osuus on noin 40 prosenttia. Kaupungin julkilausuttuna tavoitteena on, että talveen 2030–2031 mennessä kitkojen osuus olisi 70 prosenttia. Taustana tavoitteelle on myös se, että EU:n uudet aiempaa tiukemmat ilmanlaatudirektiivit ovat näillä näkymin tulossa voimaan vuoden 2024 loppuun mennessä ja ilmanlaadun raja-arvot vuonna 2030. Uudessa direktiivissä hengitettävien hiukkasten eli katupölyn raja-arvo on aiempaa tiukempi.Helsingin kaupunki arvioi, että raja-arvo todennäköisesti ylittyy Helsingissä, jos tilannetta parantavia toimenpiteitä ei tehdä.Kaupunki tekee muun muassa viestintää yhteistyössä Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ja muiden pääkaupunkiseudun kuntien kanssa.Valitse renkaat käyttötarpeeseenAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen karsastaa rengasvalinnoissa rajuja yksinkertaistuksia.– Kuten rengasvalinnoissa aina – myös sähköauton kohdalla – on tärkeää ottaa huomioon omat käyttötarpeet ja ajoympäristöt, joissa säännöllisesti liikkuu. Jos talven aikana joutuu esimerkiksi ajelemaan vesijäisillä sivuteillä, on nastarengas varmempi valinta. Jos taas oma liikkuminen tapahtuu pelkästään pääväylillä tai hyvin hoidetuilla keskusta-alueen teillä, ovat kitkarenkaat hyvä vaihtoehto.Pohjois-Suomen oloissa, missä olosuhteet ovat stabiilimmat, kitkarenkaat saattavat Vesalaisen mukaan olla jopa parempi valinta kuin Etelä-Suomessa, missä keliolosuhteet vaihtelevat useammin ja nopeammin.– Toki Pohjois-Suomessa on paljon pienempää tiestöä, jolla vesijääongelmilta ei voi välttyä – tarvitaan siis taas omat ajoympäristöt huomioivaa harkintaa ennen valinnan tekoa.Sähköautoko määrää rengasvalinnan?Moni sähköautoilija tavoittelee hiljaista ajokokemusta ja valitsee nastarenkaan sijaan kitkarenkaan. Sähköautolle on polttomoottoriautoja suuremman painon lisäksi ominaista sen tehokkuus. Perusperheautolta näyttävän auton suorituskyky sähköisellä voimalinjalla voi yllättää tottumattoman.Useat sähköautot ovat myös nelivetoisia.– Nelivedon ansiosta iso ja painavakin auto kiihtyy todella reippaasti liukkaallakin ajoalustalla, mikä aiheuttaa herkästi sen, että kuljettajalta jää hahmottamatta kelin todellinen haasteellisuus. Autoa pysäytettäessä ja liukkaaseen kaarteeseen ajettaessa tämä saattaa kostautua. Nelivetoinen auto ei pysähdy yhtään kaksivetoista autoa paremmin, Vesalainen muistuttaa.Hänen mukaansa siihen kysymykseen, kannattaako sähköautoon valita nastat vai kitkat, ei ole mitään absoluuttista totuutta vaan jokaisen autonkäyttäjän on henkilökohtaisesti muodostettava näkemyksensä siitä, kummat renkaat juuri hänen käyttötarkoitukseensa ja autoonsa soveltuvat paremmin.– Rengasvalintaa tehtäessä olen aina suositellut tutustumaan puolueettomien tahojen tekemiin rengastesteihin. Sama pätee sähköauton rengasvalintaan – tosin tällöin olisi tärkeää, että testauskin olisi tehty nimenomaan sähköautolla, kuten oli tehty esimerkiksi Moottori-lehden numerossa 8/2022.Helsingin Lönnrotinkadulla kokeillaan nastarengaskieltoa. Nastarenkaiden käyttökieltoja Vesalainen karsastaa.– Rajoitukset ovat hankalia valvoa ja moni kuljettaja liikkuu myös sellaisissa olosuhteissa, joissa nastarengas on turvallisuuden takia perusteltu valinta. Jokaisella kuljettajalla tulee olla oikeus valita itselleen turvallisin rengastyyppi, eikä heidän liikkumistaan tule rajoittaa rengasvalinnasta johtuen, Vesalainen linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 17.4.2025 Ajokortit Ikämiestä voi kirpaista ajokortin menettäminen – kerro kokemuksesi, ota osaa tutkimukseen! 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 11.4.2025 Autoilun hinta Pörssisähkö siirtyy varttihinnoitteluun – sähköautoilija voi säästää suuria summia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous