30.3.2018 Liikenne Peräkärryllä 100 km/h: sujuvaa vai vaarallista? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikennelain kokonaisuudistuksessa esitetään kevytperävaunun suurimman sallitun nopeuden nostamista kahdeksastakympistä sataseen. Asiantuntijatahot ovat muutosehdotuksesta ristiriitaista mieltä. Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi sisältää mielenkiintoisia uutisia peräkärrykansalle. Esityksen mukaan alle 750-kiloisen keskiakseliperävaunun vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa.Nykyisin näitä niin kutsuttuja kevytperävaunuja saa hinata korkeintaan 80 km/h nopeutta. Uudistus koskisi niin henkilö- kuin pakettiautoillakin vedettäviä kärryjä.Esityksessä todetaan, että ajoneuvoluokkaan O1 kuuluvat perävaunut ovat käytännössä useimmiten jarruttomia kappaletavaran tai kevyehkön veneen kuljettamiseen tarkoitettuja ajoneuvoja. Muutoksella pyrittäisiin sujuvoittamaan liikennettä sekä vähentämään jononmuodostusta ja ohitustilanteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAL: eivät näy onnettomuuksissaPeräkärryjen nopeusrajoitus nousi useasti esiin, kun esitys uudeksi tieliikennelaiksi kävi laajalla asiantuntijakierroksella viime vuoden keväänä. Mielipiteet muutoksen vaikutuksista liikenneturvallisuuteen olivat varsin eriävät.Autoliitto piti omassa lausunnossaan uudistusta hyvänä ja kannatettavana. Toimitusjohtaja Pasi Nieminen painottaa erityisesti liikenteen soljumista.– Jos kevytperävaunuja saisi vetää kesänopeusrajoituksilla satasen nopeutta, ne etenisivät muun liikennevirran mukana. Tämä vähentäisi ohituksia eivätkä kärryt enää olisi vetämässä jonoja, Nieminen kommentoi.Hänen mukaansa tilastot osoittavat selvästi, että kevytperävaunujen osuus onnettomuuksien aiheuttajana on mitätön.– En näe nopeuden nostamista 20 kilometrillä tunnissa riskinä. Näitä vaunuja käytetään pääasiassa kesäkelillä, ja sitä paitsi osa kuljettajista vetää niitä jo nyt satasta, eivätkä nämäkään näy onnettomuustilastoissa, Nieminen muistuttaa.Autoliiton mukaan sekä vetoautojen että peräkärryjen ajo-ominaisuudet ja toiminnallisuus ovat kehittyneet merkittävästi viime vuosina. Avainasemassa ovat erityisesti autojen kehittyneet ajonvakautusjärjestelmät.– Tällainen perävaunu on lähtökohtaisesti niin kevyt vetoautoon verrattuna, että auto hallitsee tilannetta. Niinpä yhdistelmä ei lähde käsistä, paitsi tietenkin silloin, jos vaunu on kuormattu väärin. Tilanne on kuitenkin sama nykyisenkin nopeusrajoituksen kohdalla, Nieminen painottaa.Riski kasvaa nopeuden myötäLiikenneturva, Liikennevakuutuskeskus sekä poliisi olivat omissa lausunnoissaan selvästi varautuneempia.Liikennevakuutuskeskus (LVK) mainitsee, että kevytperävaunun hallinnan menetyksen riski kasvaa ajonopeuden lisääntyessä. Riskiä kasvattaa erityisesti virheellinen kuormaus.– Jo nykytilanteessa kevytperävaunuja vedetään usein 100 km/h nopeudella, ja oleellinen kysymys lienee se, mihin nopeustaso asettuu mahdollisen lakimuutoksen jälkeen. Todennäköisesti keskimääräinen nopeustaso nousee, mikä näkyy sekä onnettomuusmäärissä että onnettomuuksien seurauksissa, Liikennevakuutuskeskuksen yhteydessä toimivan Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari povaa.LVK:n mukaan kevytperävaunuyhdistelmien nykyisten nopeusrajoitusten ei ole tunnistettu heikentävän liikenneturvallisuutta.– Nykyisellään henkilöauto-kevytperävaunu-yhdistelmä ei ole liikenneturvallisuuden kannalta suuri ongelma, ja tilanne pysyy toivottavasti samanlaisena, jos kuljettajat malttavat pidättäytyä 100 km/h nopeudessa. Joillekin omavalmisteisille perävaunuille tuokin lienee liikaa, Koisaari huomioi.Puutteita kunnossa ja sidonnassaLiikenneturva kiinnitti lausunnossaan huomiota kärryjen rengastukseen. Nopeusrajoitusten nostamisessa ei ole otettu huomioon sitä, että kevytperävaunuissa ei tarvitse käyttää talvirenkaita talviaikana.Jos kevytperävaunujen enimmäisnopeus nousee 100 kilometriin tunnissa, Liikenneturva esittääkin, että näille vaunuille asetettaisiin myös talvirengasvaatimus. Suurta osaa kevytperävaunuista käytetään vain kesäaikana, joten vaatimus ei olisi Liikenneturvan mukaan kohtuuton.Poliisin mukaan tienvarsivalvonnassa on paljastunut, että usein juuri nämä O1-luokan perävaunut ovat huonoimmassa kunnossa. Osittain tämä johtuu siitä, että niitä ei ole nykyisen lainsäädännön puitteissa tarvinnut määräaikaiskatsastaa.Samaan johtopäätökseen tuli omassa lausunnossaan myös Yksityisten katsastustoimipaikkojen liitto.Lisäksi valvonnassa on poliisin mukaan havaittu usein puutteita kuorman sidonnassa. Näiden vaunujen omistajina on runsaasti yksityishenkilöitä, jotka ovat usein olleet harvemmin tekemisissä tavarankuljetuksen kanssa.Kun tähän yhdistetään se, että normikansalainen tietää melko vähän perävaunun käyttäytymisestä ääritilanteissa, poliisin mukaan yhdistelmän nopeuden nostolla olisi selvästi liikenneturvallisuutta heikentävä vaikutus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää vai vähentää ohituksia?Myös liikenteen sujuvuudessa on kaksi puolta. Mikäli kevytperävaunun nykyinen nopeusrajoitus vaihtuu korkeammaksi, henkilöautojen ei enää tarvitse näitä satasen rajoitusalueella ohitella.Kaikkia nopeuseroja se ei kuitenkaan maanteiltä poista, sillä osa vaunun vetäjistä muuttuisi ohittajiksi.– Tiestöllä liikkuu edelleen myös alemmalle nopeudelle rajoitettuja ajoneuvoja ja yhdistelmiä, kuten kuorma-autot ja rekat. Yhä kooltaan kasvavien raskaiden ajoneuvoyhdistelmien ohittaminen kevytperävaunun kanssa on haasteellista, varsinkin kun valtaosa Suomen tiestöstä on ajosuuntaansa yksikaistaista, poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen muistuttaa.Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eteni viime marraskuussa eduskunnan valiokuntakäsittelyyn. Tarkoitus on, että laki tulisi voimaan pääosin ensi vuoden aikana. Näin ollen myös peräkärryjen nopeusrajoituksen nostoa saataneen vielä odotella.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa