22.1.2022 Ajatuksia autoista Perinteinen peili päihittää kankean kameran – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen hiljattain esittelemä konsepti antaa uutta puhtia yhdelle ihmiskunnan ensimmäisistä keksinnöistä. Ovenkahvajutun jälkeen seuranneessa keskustelussa mainittiin usein myös sivupeilit. Aerodynaamisuuden kannalta peilillä on paljon kahvoja suurempi rooli siloisen oven ilmavirran rikkojana. Peilit hoitavat nykyisin myös melkoista määrää muita tehtäviä. Sivuvilkkuja, kuolleen kulman varoituksia, kameroita ja sensoreita on lisätty heijastavan lasin kanssa samaan koteloon. Peilit kääntyvät sisään parkkipaikalla ja lämpenevät lumituiskussa. Ei huono suoritus 8 000 vuotta vanhalta keksinnöltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohti kameraaKonseptiautoissa on visioitu vuosikaudet, että jossain vaiheessa sivupeilit korvataan kameroilla. Hiljalleen toteutuksia on näkynyt myös markkinoilla. Konseptiautona hurmannut Honda E sai kun saikin kamerapeilinsä tuotantoon asti. Lexus ES sai kamerapeilit lisävarusteeksi ja Audi E-tron suuressa osassa maailmaa.Kamerapeilit ovat kuitenkin törmänneet muutamaan ongelmaan. Tärkein niistä on, että katselukulmaa ei voi kääntää päätä hienoisesti liikuttamalla. Tiedättehän te, kun peilillä yrittää kurkata hiukan sivummalle tai alemmas? Voihan kamerapeiliä säätää siinä missä tavallista sähköpeiliäkin, mutta kumpaakaan ei aina joutaisi tekemään.Kamerapeilien ongelmana on myös hinta. Audin lisävarustehinnastossa E-tronin virtuaalipeilit ovat 1 980 euroa. Jatkossa markkinoille tulee varmasti edullisempia toteutuksia, kuten esimerkiksi peruutuskameroissa. Uhkana tietysti on, että joidenkin peruutuskameroiden tapaan autoista löytyy vaihtelevia toteutuksia, joilla ei näe pimeällä kuin kohinaa. Perinteinen peili on yllättävän vahvoilla.Sinänsä Audi on oikeassa mainitessaan, että virtuaalipeilit ovat paremmat aeroakustisessti, eli tuulen suhinoiden osalta. Ilmavirrassa oleva varsi on pienempi ja helpompi muotoilla oikein. Honda E:n ovikamerat näyttävät suorastaan ohjaussiivekkeiltä. Erityisesti viimeisiä kilometrejä etsivien sähköautojen parissa kamerapeilejä on kiitelty myös niiden aerodynaamisuudesta.Kilometrien kiristäminen vaatii kuitenkin tilanteen tarkastelua kokonaisuutena. Pelkkä kamera ei tee onnelliseksi kuin koneen, ihmisen käytössä kameran pariksi tarvitaan myös näyttö. Oled-tekniikkaa tai ei, peilinäytöille kertyy käyttötunteja vielä enemmän kuin itse autolle.Kokonaisuus on ollut mielessä myös Mercedes-Benzillä, kun se esitteli futuristisen Vision EQXX -konseptiautonsa joitain viikkoja sitten. Tulevaisuutta heijastelevan grand tourerin ovissa ovat ihan tavalliset peilit. Mercedes itse kuvailee niitä “yhdeksännen sukupolven” sivupeileiksi. Motor Trendille yhtiön edustaja kertoi insinöörien laskeneen, että kokonaisuuden kannalta on parempi ottaa pieni aerodynaaminen tappio kuin käyttää energiaa kameran ja näytön yhdistelmään. Auts!Vision EQXX: perinteinen sivupeili ja ilmanvastuskerroin (Cd) silti vain 0,17.Päämuotoilija Gorden Wagener avaa Mercedeksen päätösprosessia toiselta kulmalta Car-lehden haastattelussa. Hänen mukaansa oikea peili on aina parempi kuin kamerapeili, mitä tulee “visuaaliseen palautteeseen”. Voi vain miettiä, miten Wagener olisi kuvaillut peilikameroita, jos hän olisi ollut yhtä lennokkaalla tuulella kuin Münchenin autonäyttelyssä.Ehkä tavallinen tylsä peili tarvitsisikin vain uudelleenbrändäyksen. Alumiinioptinen katselulaite olisi jo paljon jännittävämpi!Oikea väline oikeassa paikassaKamerapeili mahdollistaisi kuitenkin muutamia uusiakin ideoita. Näyttö ei häikäise kuljettajaa, havaitut autot voidaan korostaa vaikkapa grafiikalla ja kuolleen kulman varoitus voitaisiin tehdä videopeleistä tutulla reunavarjostuksella. Peilikamera voisi myös laskea sekunteja siihen, kun takaa tuleva nopeampi auto saavuttaa, jolloin olisi helpompi antaa tilaa kaksikaistaisella tieosuudella.Kamerapeileistä yksi on ylitse muiden, sillä taustapeilin yhteydessä näyttö toimii hienosti. Katseluväline on vaihdeltavissa perinteisen peilin ja kameranäytön välillä mieltymysten mukaan. Kamerakäytössä näkymä on peiliä laajempi, joten taustapeilin ja sivupeilien välisen tilasuhteen hahmottamisessa kestää tovi tai pari.Kamerataustapeili on kuitenkin ratkaisu tilanteessa, jossa auto on lastattu täyteen tavaroita tai ihmisiä. Katolla oleva kamera näkee silloinkin, kun takalasinäkymä on tukossa. Varustetta suosivan Jaguar Land Roverin tuotteet tuntien idea soveltuu hyvin myös urheiluautojen matalien takalasien kanssa. Moni muu valmistaja voisi helpottaa idealla erilaisten "coupé-katumaasturien" ampuma-aukkomallisen takalasin ongelmaa.Mutta sivupeilien kohdalla kamerapeilien täytyy vielä etsiä lisäarvoa ennen kuin ne todella korvaavat vanhan ratkaisun.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Mercedes-Benz, Petri Munukka, Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Ajatuksia autoista Parkkihallisuunnistuksen SM – Ajatuksia autoista 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Ajatuksia autoista Hyvesignalointia naapureille vai tavallinen sähköinen auto? – Ajatuksia autoista 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle