22.1.2022 Ajatuksia autoista Perinteinen peili päihittää kankean kameran – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen hiljattain esittelemä konsepti antaa uutta puhtia yhdelle ihmiskunnan ensimmäisistä keksinnöistä. Ovenkahvajutun jälkeen seuranneessa keskustelussa mainittiin usein myös sivupeilit. Aerodynaamisuuden kannalta peilillä on paljon kahvoja suurempi rooli siloisen oven ilmavirran rikkojana. Peilit hoitavat nykyisin myös melkoista määrää muita tehtäviä. Sivuvilkkuja, kuolleen kulman varoituksia, kameroita ja sensoreita on lisätty heijastavan lasin kanssa samaan koteloon. Peilit kääntyvät sisään parkkipaikalla ja lämpenevät lumituiskussa. Ei huono suoritus 8 000 vuotta vanhalta keksinnöltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohti kameraaKonseptiautoissa on visioitu vuosikaudet, että jossain vaiheessa sivupeilit korvataan kameroilla. Hiljalleen toteutuksia on näkynyt myös markkinoilla. Konseptiautona hurmannut Honda E sai kun saikin kamerapeilinsä tuotantoon asti. Lexus ES sai kamerapeilit lisävarusteeksi ja Audi E-tron suuressa osassa maailmaa.Kamerapeilit ovat kuitenkin törmänneet muutamaan ongelmaan. Tärkein niistä on, että katselukulmaa ei voi kääntää päätä hienoisesti liikuttamalla. Tiedättehän te, kun peilillä yrittää kurkata hiukan sivummalle tai alemmas? Voihan kamerapeiliä säätää siinä missä tavallista sähköpeiliäkin, mutta kumpaakaan ei aina joutaisi tekemään.Kamerapeilien ongelmana on myös hinta. Audin lisävarustehinnastossa E-tronin virtuaalipeilit ovat 1 980 euroa. Jatkossa markkinoille tulee varmasti edullisempia toteutuksia, kuten esimerkiksi peruutuskameroissa. Uhkana tietysti on, että joidenkin peruutuskameroiden tapaan autoista löytyy vaihtelevia toteutuksia, joilla ei näe pimeällä kuin kohinaa. Perinteinen peili on yllättävän vahvoilla.Sinänsä Audi on oikeassa mainitessaan, että virtuaalipeilit ovat paremmat aeroakustisessti, eli tuulen suhinoiden osalta. Ilmavirrassa oleva varsi on pienempi ja helpompi muotoilla oikein. Honda E:n ovikamerat näyttävät suorastaan ohjaussiivekkeiltä. Erityisesti viimeisiä kilometrejä etsivien sähköautojen parissa kamerapeilejä on kiitelty myös niiden aerodynaamisuudesta.Kilometrien kiristäminen vaatii kuitenkin tilanteen tarkastelua kokonaisuutena. Pelkkä kamera ei tee onnelliseksi kuin koneen, ihmisen käytössä kameran pariksi tarvitaan myös näyttö. Oled-tekniikkaa tai ei, peilinäytöille kertyy käyttötunteja vielä enemmän kuin itse autolle.Kokonaisuus on ollut mielessä myös Mercedes-Benzillä, kun se esitteli futuristisen Vision EQXX -konseptiautonsa joitain viikkoja sitten. Tulevaisuutta heijastelevan grand tourerin ovissa ovat ihan tavalliset peilit. Mercedes itse kuvailee niitä “yhdeksännen sukupolven” sivupeileiksi. Motor Trendille yhtiön edustaja kertoi insinöörien laskeneen, että kokonaisuuden kannalta on parempi ottaa pieni aerodynaaminen tappio kuin käyttää energiaa kameran ja näytön yhdistelmään. Auts!Vision EQXX: perinteinen sivupeili ja ilmanvastuskerroin (Cd) silti vain 0,17.Päämuotoilija Gorden Wagener avaa Mercedeksen päätösprosessia toiselta kulmalta Car-lehden haastattelussa. Hänen mukaansa oikea peili on aina parempi kuin kamerapeili, mitä tulee “visuaaliseen palautteeseen”. Voi vain miettiä, miten Wagener olisi kuvaillut peilikameroita, jos hän olisi ollut yhtä lennokkaalla tuulella kuin Münchenin autonäyttelyssä.Ehkä tavallinen tylsä peili tarvitsisikin vain uudelleenbrändäyksen. Alumiinioptinen katselulaite olisi jo paljon jännittävämpi!Oikea väline oikeassa paikassaKamerapeili mahdollistaisi kuitenkin muutamia uusiakin ideoita. Näyttö ei häikäise kuljettajaa, havaitut autot voidaan korostaa vaikkapa grafiikalla ja kuolleen kulman varoitus voitaisiin tehdä videopeleistä tutulla reunavarjostuksella. Peilikamera voisi myös laskea sekunteja siihen, kun takaa tuleva nopeampi auto saavuttaa, jolloin olisi helpompi antaa tilaa kaksikaistaisella tieosuudella.Kamerapeileistä yksi on ylitse muiden, sillä taustapeilin yhteydessä näyttö toimii hienosti. Katseluväline on vaihdeltavissa perinteisen peilin ja kameranäytön välillä mieltymysten mukaan. Kamerakäytössä näkymä on peiliä laajempi, joten taustapeilin ja sivupeilien välisen tilasuhteen hahmottamisessa kestää tovi tai pari.Kamerataustapeili on kuitenkin ratkaisu tilanteessa, jossa auto on lastattu täyteen tavaroita tai ihmisiä. Katolla oleva kamera näkee silloinkin, kun takalasinäkymä on tukossa. Varustetta suosivan Jaguar Land Roverin tuotteet tuntien idea soveltuu hyvin myös urheiluautojen matalien takalasien kanssa. Moni muu valmistaja voisi helpottaa idealla erilaisten "coupé-katumaasturien" ampuma-aukkomallisen takalasin ongelmaa.Mutta sivupeilien kohdalla kamerapeilien täytyy vielä etsiä lisäarvoa ennen kuin ne todella korvaavat vanhan ratkaisun.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Mercedes-Benz, Petri Munukka, Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja