6.1.2022 Ajoneuvot Mercedes-Benz Vision EQXX – katulailliselle konseptiautolle luvataan lähes olematon kulutus ja 1 000 kilometrin toimintamatka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vision EQXX on sähköisen konseptiauton katulaillinen toteutuma. F1 -teknologialla höystettynä sille luvataan sähköautolle hirmuinen 1 000 kilometrin kantama. Vision EQXX esiteltiin maailmalle 3. tammikuuta, ja vaikka oli vasta vuoden kolmas päivä, voi tämän kuulua ehkä vuoden mielenkiintoisimpiin autouutisiin. Vision EQXX:n ilmanvastuskerroin on huiman alhainen; 0,17. Vertailun vuoksi amerikkalaisen jalkapallon vastaava lukema on 0,18 ja EQXX:n täydellisen vastakohdan, Mercedeksen G-wagenin 0,54. EQS:n ilmanvastuskerroin on 0,20. Mercedeksen mukaan EQXX on muun muassa amerikkalaista jalkapalloa aerodynaamisempi. Tapa, jolla moiset virtaviivaisuuslukemat on saavutettu, jakaa takuuvarmasti mielipiteitä. Perä on venytetty hurjan pitkäksi longtailiksi. Kiilamainen sivuprofiili muistuttaa esimerkiksi longtail -kilpa-autoista, ratapyöräilijän kypärästä tai Volkswagen XL1:stä, johon muuten viitataan tuonnempana. Longtailin merkitys aerodynamiikalle on puhdasta tiedettä. Takavalospektaakkeli muodostuu 3 000 eri osasta. Kaikki ylimääräiset koloset on tukittu, paitsi siinä tapauksessa, että ne ohjaavat ilmaa. Vision EQXX ei myöskään varsinaisesti noudata Mercedeksen nykyistä muotokieltä edes sähköautojen osalta. Auton kokoa on ehkä pelkkien kuvien perusteella vaikea hahmottaa, mutta 280 sentin akselivälistä päätellen EQXX ei ole juurikaan CLA:ta isompi, paitsi nyt ainakin peräylitykseltään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuhannen kilometrin toimintamatka ei tullut ilmaiseksi Vision EQXX:n tarjoama toimintamatka ei ole kovin yleinen edes polttomoottoriautoissa. Jotkin taloudelliset keskikokoiset dieselautot ja kahdella tankilla varustetut kaasu-/etanoliautot ovat voineet päästä samaan. Yläkuva paljastaa katolta laajan aurinkopaneelikentän, joka lisää ihanneolosuhteissa toimintamatkaa 25 kilometrin verran. Mahdollistaakseen sähköautolle tuhannen kilometrin kantaman, Mercedes on joutunut miettimään monta asiaa uusiksi. Jo kertaalleen mainittu aerodynamiikka on huippuunsa hiottua. Sen lisäksi haastetta on, kuten tunnetusti aina sähköautojen kohdalla, aiheuttanut akusto. Jos akustosta tekee liian suuren, paino nousee ja tilanpuute iskee matalassa autossa. Jos siitä tekee liian pienen, tulos on jälleen kerran toimintamatkaa lyhentävä. Parasta onkin ollut tehdä akustosta Kultakutrille juuri sopiva, ja auton korista mahdollisimman kevyt. Sisätilojen materiaaleissa toivotetaan tervetulleiksi kaktukset, bambut ja sienet. Tekniikkaa sekä akustolle että alustaan on valmistajan mukaan käyty lainaamassa autourheilun kuninkuusluokan hallitsevalta valmistajien mestarilta Mercedes-AMG Petronasilta. Sieltä ammennetuilla opeilla EQS:n kanssa saman 100 kilowattitunnin kapasiteetin omaavasta virtalähteestä on saatu puolet pienempi ja 30 % kevyempi. Myös akun jäähdytyksessä on otettu edistysaskelia keksimällä uusia merkityksiä sanalle ”ilmajäähdytteinen”. Auton kokonaispaino on 1 750 kiloa, mikä on edelleen vajaat 300 kiloa CLA:ta enemmän, mutta peräti 700 kiloa EQA:ta vähemmän. Tarkkoja suorituskykylukemia ei paljasteta, mutta tehoa on 150 kilowattia ja auto on takavetoinen. Eräs kaikkein tärkeimmistä asioista on mahdollisimman hyvän hyötysuhteen ylläpitäminen. Vision EQXX:ssä akulta pyörille päätyy peräti 95 prosenttia energiasta. Kaikilla luetelluilla ominaisuuksilla auton sähkönkulutus on saatu huomattavan alhaiseksi. 10 kilowattituntia 100 kilometrillä vastaa suunnilleen sitä, että polttomoottoriautolla pääsisi litralla 100 kilometriä. Tämän teki tunnetusti viime vuosikymmenen alkupuolella Volkswagen XL1 ”1 litre car” -konsepti 0,8-litraisella dieselmoottorilla. Kojelaudan osalta olemme jälleen tilanteessa, jossa se on perinteisessä mielessä saanut tehdä valtavalle näyttöruudulle. Korin rakentamisessa käytettävät materiaalit eivät nekään ole aivan valtavirtaisia. Metalliosat ovat sataprosenttisesti kierrätettyjä, ja muun muassa ovista löytyy komposiittimateriaaleja. Lattian takaosassa hyödynnetään suoraan kaatopaikalta kerättyä muovia israelilaisen startup-yrityksen, UBQ:n, kehittämällä menetelmällä. Osissa on hyödynnetty bionista suunnittelua. Niin kuin ehkä tähän mennessä on tullut selväksi, oikeastaan mikä tahansa, mikä voi hidasta, jarruttaa tai tuhlata, on mietitty uudelleen. Myös Hey Mercedes -ääniohjaustoiminto saadaan uudenlaisen tekoälyn avulla säästeliäämmäksi. Se on vielä konsepti, mutta... ...täysin katulaillinen sellainen. Mercedekseltä väläytetään medialle mahdollisuutta päästä ottamaan EQXX:stä tyyppejä. Mikä tekee mallista konseptina aivan erityisen, on siinä nähtävän tekniikan tulo Mercedeksen tuotantosähköautoihin hyvinkin nopealla aikataululla. Tällä viitataan vuoteen 2024, jolloin Mercedes esittelee sähköautoilleen luomansa uuden MB.EA -pohjarakenteen. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?