6.1.2022 Ajoneuvot Mercedes-Benz Vision EQXX – katulailliselle konseptiautolle luvataan lähes olematon kulutus ja 1 000 kilometrin toimintamatka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vision EQXX on sähköisen konseptiauton katulaillinen toteutuma. F1 -teknologialla höystettynä sille luvataan sähköautolle hirmuinen 1 000 kilometrin kantama. Vision EQXX esiteltiin maailmalle 3. tammikuuta, ja vaikka oli vasta vuoden kolmas päivä, voi tämän kuulua ehkä vuoden mielenkiintoisimpiin autouutisiin.Vision EQXX:n ilmanvastuskerroin on huiman alhainen; 0,17. Vertailun vuoksi amerikkalaisen jalkapallon vastaava lukema on 0,18 ja EQXX:n täydellisen vastakohdan, Mercedeksen G-wagenin 0,54. EQS:n ilmanvastuskerroin on 0,20.Mercedeksen mukaan EQXX on muun muassa amerikkalaista jalkapalloa aerodynaamisempi. Tapa, jolla moiset virtaviivaisuuslukemat on saavutettu, jakaa takuuvarmasti mielipiteitä. Perä on venytetty hurjan pitkäksi longtailiksi. Kiilamainen sivuprofiili muistuttaa esimerkiksi longtail -kilpa-autoista, ratapyöräilijän kypärästä tai Volkswagen XL1:stä, johon muuten viitataan tuonnempana. Longtailin merkitys aerodynamiikalle on puhdasta tiedettä.Takavalospektaakkeli muodostuu 3 000 eri osasta.Kaikki ylimääräiset koloset on tukittu, paitsi siinä tapauksessa, että ne ohjaavat ilmaa. Vision EQXX ei myöskään varsinaisesti noudata Mercedeksen nykyistä muotokieltä edes sähköautojen osalta. Auton kokoa on ehkä pelkkien kuvien perusteella vaikea hahmottaa, mutta 280 sentin akselivälistä päätellen EQXX ei ole juurikaan CLA:ta isompi, paitsi nyt ainakin peräylitykseltään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuhannen kilometrin toimintamatka ei tullut ilmaiseksiVision EQXX:n tarjoama toimintamatka ei ole kovin yleinen edes polttomoottoriautoissa. Jotkin taloudelliset keskikokoiset dieselautot ja kahdella tankilla varustetut kaasu-/etanoliautot ovat voineet päästä samaan.Yläkuva paljastaa katolta laajan aurinkopaneelikentän, joka lisää ihanneolosuhteissa toimintamatkaa 25 kilometrin verran.Mahdollistaakseen sähköautolle tuhannen kilometrin kantaman, Mercedes on joutunut miettimään monta asiaa uusiksi. Jo kertaalleen mainittu aerodynamiikka on huippuunsa hiottua. Sen lisäksi haastetta on, kuten tunnetusti aina sähköautojen kohdalla, aiheuttanut akusto. Jos akustosta tekee liian suuren, paino nousee ja tilanpuute iskee matalassa autossa. Jos siitä tekee liian pienen, tulos on jälleen kerran toimintamatkaa lyhentävä. Parasta onkin ollut tehdä akustosta Kultakutrille juuri sopiva, ja auton korista mahdollisimman kevyt.Sisätilojen materiaaleissa toivotetaan tervetulleiksi kaktukset, bambut ja sienet.Tekniikkaa sekä akustolle että alustaan on valmistajan mukaan käyty lainaamassa autourheilun kuninkuusluokan hallitsevalta valmistajien mestarilta Mercedes-AMG Petronasilta. Sieltä ammennetuilla opeilla EQS:n kanssa saman 100 kilowattitunnin kapasiteetin omaavasta virtalähteestä on saatu puolet pienempi ja 30 % kevyempi. Myös akun jäähdytyksessä on otettu edistysaskelia keksimällä uusia merkityksiä sanalle ”ilmajäähdytteinen”. Auton kokonaispaino on 1 750 kiloa, mikä on edelleen vajaat 300 kiloa CLA:ta enemmän, mutta peräti 700 kiloa EQA:ta vähemmän.Tarkkoja suorituskykylukemia ei paljasteta, mutta tehoa on 150 kilowattia ja auto on takavetoinen.Eräs kaikkein tärkeimmistä asioista on mahdollisimman hyvän hyötysuhteen ylläpitäminen. Vision EQXX:ssä akulta pyörille päätyy peräti 95 prosenttia energiasta. Kaikilla luetelluilla ominaisuuksilla auton sähkönkulutus on saatu huomattavan alhaiseksi. 10 kilowattituntia 100 kilometrillä vastaa suunnilleen sitä, että polttomoottoriautolla pääsisi litralla 100 kilometriä. Tämän teki tunnetusti viime vuosikymmenen alkupuolella Volkswagen XL1 ”1 litre car” -konsepti 0,8-litraisella dieselmoottorilla.Kojelaudan osalta olemme jälleen tilanteessa, jossa se on perinteisessä mielessä saanut tehdä valtavalle näyttöruudulle.Korin rakentamisessa käytettävät materiaalit eivät nekään ole aivan valtavirtaisia. Metalliosat ovat sataprosenttisesti kierrätettyjä, ja muun muassa ovista löytyy komposiittimateriaaleja. Lattian takaosassa hyödynnetään suoraan kaatopaikalta kerättyä muovia israelilaisen startup-yrityksen, UBQ:n, kehittämällä menetelmällä. Osissa on hyödynnetty bionista suunnittelua. Niin kuin ehkä tähän mennessä on tullut selväksi, oikeastaan mikä tahansa, mikä voi hidasta, jarruttaa tai tuhlata, on mietitty uudelleen. Myös Hey Mercedes -ääniohjaustoiminto saadaan uudenlaisen tekoälyn avulla säästeliäämmäksi.Se on vielä konsepti, mutta......täysin katulaillinen sellainen. Mercedekseltä väläytetään medialle mahdollisuutta päästä ottamaan EQXX:stä tyyppejä. Mikä tekee mallista konseptina aivan erityisen, on siinä nähtävän tekniikan tulo Mercedeksen tuotantosähköautoihin hyvinkin nopealla aikataululla. Tällä viitataan vuoteen 2024, jolloin Mercedes esittelee sähköautoilleen luomansa uuden MB.EA -pohjarakenteen.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla