9.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLA 250 e yhdistää lataushybridin pikalataukseen, mutta tällä on hintansa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lataushybridin akun voi täyttää kauppareissun aikana, sillä Mercedes-Benz CLA 250 e tarjoaa asiointilatausta nyt jopa 24 kilowatin teholla. Hyvää: hybridivoimalinja. Huonoa: koeajoauton hinta. Vuonna 2019 esitelty toisen sukupolven Mercedes-Benz CLA on mallina jo tuttu. Moottorin puolen vuoden koeajossa olleen A 250 e -mallin ansiosta lukijamme tuntevat sen lataushybridivoimalinjankin vähintään yhtä hyvin. Nyt koeajossa oleva lataushybridi on näiden yhdistelmä – Mercedes-Benz CLA 250 e.CLA tyylittelee A-sarjan akseliväliä hieman sutjakampaan muotoon. Ilmanvastuskertoimella 0,23 varustettu CLA on oikeasti aerodynaaminen auto. Kaikki tämä tarkoittaa takana tinkimistä pääntiloista, mutta matkaan mahtuu kyllä neljä keskimittaista aikuista.Tavaratilaa tässä lataushybridiversiossa on jäljellä 395 litraa, eli 65 litraa muita moottoriversioita vähemmän.Tietoviihdejärjestelmänä on valmistajan tuorein MBUX, jonka käyttö sujuu miellyttävästi ja ilmastoinnin hallinta on toteutettu perinteisin painikkein.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu ajoltaanAjamisen perusteet ovat oikein hyvällä tolalla, ja voimalinja toimii ihailtavan sulavasti. Oikeastaan pieniä puutteita lukuun ottamatta, tai Keski-Euroopan sileillä teillä, CLA saattaisi mennä selvästi suuremmastakin autosta laatuvaikutelmansa siivittämänä.Melutaso ja jousitusmukavuus edustavat hyvää tämän kokoluokan autoilua, mutta Suomen karkeat ja kuoppaiset tienpinnat paljastavat CLA:n segmentin rengasmelun ja terävimpien töyssyjen takia. Vain tässä suhteessa koeajoauton 50 000 euron tuntuu korkeahkolta – samalla rahalla saa selvästi hiljaisempiakin autoja.Asiallista lataustaMercedes-Benzin kompaktien autojen lataushybridivoimalinja on vaikuttava esitys, kuten Moottorin puolen vuoden koeajossakin todettiin. Tässä suhteessa mikään ei ole muuttunut.Niin sanottu hidas lataus, eli AC-lataus, tapahtuu auton omalla latauslaitteella 7,4 kilowatin teholla, kun käytettävissä on 2 x 16 ampeeria. Me latasimme CLA:n viime kevään nollakelissäkin tyhjästä täyteen selvästi alle 2 tunnissa eli koko matkan täydellä teholla. Suoritus on hieno.Koeajon aikana kylmällä autolla ja kylmässä kelissä, liikkeelle lähtien saavutimme yli 50 kilometriä sähköllä. Aerodynamiikkaa myöden kaikki pelaa auton eduksi.Autoa ei kuitenkaan tarvitse startata kylmänä, sillä se tarjoaa seinästä sähköä hyödyntävän esilämmitysmahdollisuuden. Kotona lataavan tulee ehdottomasti käyttää esilämmitystä, joka lisää sähköistä toimintamatkaa vielä tuntuvasti – ja kyllähän lataushybridin ostajan tulisi omata kotilatausmahdollisuus.Juuri tämä tekeekin uuden option kyseenalaiseksi. Erikseen lisähintaan ostettava 24 kilowatin pikalatausmahdollisuus on vaikuttava, mutta järkevät käyttökohteet jäävät vähemmälle.Sen saavuttamiseksi tulee löytää DC-pikalatausasema, joiden veloitus on usein varsin korkea. Esimerkiksi 50 kilowatin laturilla saimme kylmällä kelillä noin 17 kilowatin keskimääräisen lataustehon reilun 40 prosentin varauksesta aloittaessa, mikä on normaalia. Vartin latauksen aikana akku täyttyi reilun kolmanneksen verran.Tämä kuitenkin tarkoittaa pikalaturin 22 sentin minuuttiveloituksella yli 3 euroa. Ajamisen kustannukseksi muodostuu näin ladatulla sähköllä lähes 15 euroa per 100 kilometriä. Halvempaa on käydä tankkaamassa perinteistä menovettä.Vika ei toki ole hienoa teknologiaa tarjoavan autonvalmistajan, vaan latausverkoston ja sähkön käytön hinnoittelun puolella. Lopputulos on silti sama. Tuskin tällä tavoin viitsii autoaan kauheasti käydä latailemassa – hieman hitaammin lataava säästää pitkän pennin.Teksti ja kuvat: Henri Posa Mercedes-Benz CLA 250 e Coupé A Business Progressive EQ Power Hinta alkaen 43 438 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 751 € Moottori Ladattava hybridi, bensiini 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 75 kW (102 hv). Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1620–4000 r/min) Vääntö 230 Nm (1620–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 15,6 / 11 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A), CCS/CHAdeMO 24 kW. Toimintamatka 79 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,0 (yhd.) CO2-päästöt 23 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?