9.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLA 250 e yhdistää lataushybridin pikalataukseen, mutta tällä on hintansa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lataushybridin akun voi täyttää kauppareissun aikana, sillä Mercedes-Benz CLA 250 e tarjoaa asiointilatausta nyt jopa 24 kilowatin teholla. Hyvää: hybridivoimalinja. Huonoa: koeajoauton hinta. Vuonna 2019 esitelty toisen sukupolven Mercedes-Benz CLA on mallina jo tuttu. Moottorin puolen vuoden koeajossa olleen A 250 e -mallin ansiosta lukijamme tuntevat sen lataushybridivoimalinjankin vähintään yhtä hyvin. Nyt koeajossa oleva lataushybridi on näiden yhdistelmä – Mercedes-Benz CLA 250 e. CLA tyylittelee A-sarjan akseliväliä hieman sutjakampaan muotoon. Ilmanvastuskertoimella 0,23 varustettu CLA on oikeasti aerodynaaminen auto. Kaikki tämä tarkoittaa takana tinkimistä pääntiloista, mutta matkaan mahtuu kyllä neljä keskimittaista aikuista. Tavaratilaa tässä lataushybridiversiossa on jäljellä 395 litraa, eli 65 litraa muita moottoriversioita vähemmän. Tietoviihdejärjestelmänä on valmistajan tuorein MBUX, jonka käyttö sujuu miellyttävästi ja ilmastoinnin hallinta on toteutettu perinteisin painikkein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu ajoltaan Ajamisen perusteet ovat oikein hyvällä tolalla, ja voimalinja toimii ihailtavan sulavasti. Oikeastaan pieniä puutteita lukuun ottamatta, tai Keski-Euroopan sileillä teillä, CLA saattaisi mennä selvästi suuremmastakin autosta laatuvaikutelmansa siivittämänä. Melutaso ja jousitusmukavuus edustavat hyvää tämän kokoluokan autoilua, mutta Suomen karkeat ja kuoppaiset tienpinnat paljastavat CLA:n segmentin rengasmelun ja terävimpien töyssyjen takia. Vain tässä suhteessa koeajoauton 50 000 euron tuntuu korkeahkolta – samalla rahalla saa selvästi hiljaisempiakin autoja. Asiallista latausta Mercedes-Benzin kompaktien autojen lataushybridivoimalinja on vaikuttava esitys, kuten Moottorin puolen vuoden koeajossakin todettiin. Tässä suhteessa mikään ei ole muuttunut. Niin sanottu hidas lataus, eli AC-lataus, tapahtuu auton omalla latauslaitteella 7,4 kilowatin teholla, kun käytettävissä on 2 x 16 ampeeria. Me latasimme CLA:n viime kevään nollakelissäkin tyhjästä täyteen selvästi alle 2 tunnissa eli koko matkan täydellä teholla. Suoritus on hieno. Koeajon aikana kylmällä autolla ja kylmässä kelissä, liikkeelle lähtien saavutimme yli 50 kilometriä sähköllä. Aerodynamiikkaa myöden kaikki pelaa auton eduksi. Autoa ei kuitenkaan tarvitse startata kylmänä, sillä se tarjoaa seinästä sähköä hyödyntävän esilämmitysmahdollisuuden. Kotona lataavan tulee ehdottomasti käyttää esilämmitystä, joka lisää sähköistä toimintamatkaa vielä tuntuvasti – ja kyllähän lataushybridin ostajan tulisi omata kotilatausmahdollisuus. Juuri tämä tekeekin uuden option kyseenalaiseksi. Erikseen lisähintaan ostettava 24 kilowatin pikalatausmahdollisuus on vaikuttava, mutta järkevät käyttökohteet jäävät vähemmälle. Sen saavuttamiseksi tulee löytää DC-pikalatausasema, joiden veloitus on usein varsin korkea. Esimerkiksi 50 kilowatin laturilla saimme kylmällä kelillä noin 17 kilowatin keskimääräisen lataustehon reilun 40 prosentin varauksesta aloittaessa, mikä on normaalia. Vartin latauksen aikana akku täyttyi reilun kolmanneksen verran. Tämä kuitenkin tarkoittaa pikalaturin 22 sentin minuuttiveloituksella yli 3 euroa. Ajamisen kustannukseksi muodostuu näin ladatulla sähköllä lähes 15 euroa per 100 kilometriä. Halvempaa on käydä tankkaamassa perinteistä menovettä. Vika ei toki ole hienoa teknologiaa tarjoavan autonvalmistajan, vaan latausverkoston ja sähkön käytön hinnoittelun puolella. Lopputulos on silti sama. Tuskin tällä tavoin viitsii autoaan kauheasti käydä latailemassa – hieman hitaammin lataava säästää pitkän pennin. Teksti ja kuvat: Henri Posa Mercedes-Benz CLA 250 e Coupé A Business Progressive EQ Power Hinta alkaen 43 438 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 751 € Moottori Ladattava hybridi, bensiini 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 75 kW (102 hv). Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1620–4000 r/min) Vääntö 230 Nm (1620–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 15,6 / 11 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A), CCS/CHAdeMO 24 kW. Toimintamatka 79 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,0 (yhd.) CO2-päästöt 23 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe