9.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLA 250 e yhdistää lataushybridin pikalataukseen, mutta tällä on hintansa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lataushybridin akun voi täyttää kauppareissun aikana, sillä Mercedes-Benz CLA 250 e tarjoaa asiointilatausta nyt jopa 24 kilowatin teholla. Hyvää: hybridivoimalinja. Huonoa: koeajoauton hinta. Vuonna 2019 esitelty toisen sukupolven Mercedes-Benz CLA on mallina jo tuttu. Moottorin puolen vuoden koeajossa olleen A 250 e -mallin ansiosta lukijamme tuntevat sen lataushybridivoimalinjankin vähintään yhtä hyvin. Nyt koeajossa oleva lataushybridi on näiden yhdistelmä – Mercedes-Benz CLA 250 e. CLA tyylittelee A-sarjan akseliväliä hieman sutjakampaan muotoon. Ilmanvastuskertoimella 0,23 varustettu CLA on oikeasti aerodynaaminen auto. Kaikki tämä tarkoittaa takana tinkimistä pääntiloista, mutta matkaan mahtuu kyllä neljä keskimittaista aikuista. Tavaratilaa tässä lataushybridiversiossa on jäljellä 395 litraa, eli 65 litraa muita moottoriversioita vähemmän. Tietoviihdejärjestelmänä on valmistajan tuorein MBUX, jonka käyttö sujuu miellyttävästi ja ilmastoinnin hallinta on toteutettu perinteisin painikkein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu ajoltaan Ajamisen perusteet ovat oikein hyvällä tolalla, ja voimalinja toimii ihailtavan sulavasti. Oikeastaan pieniä puutteita lukuun ottamatta, tai Keski-Euroopan sileillä teillä, CLA saattaisi mennä selvästi suuremmastakin autosta laatuvaikutelmansa siivittämänä. Melutaso ja jousitusmukavuus edustavat hyvää tämän kokoluokan autoilua, mutta Suomen karkeat ja kuoppaiset tienpinnat paljastavat CLA:n segmentin rengasmelun ja terävimpien töyssyjen takia. Vain tässä suhteessa koeajoauton 50 000 euron tuntuu korkeahkolta – samalla rahalla saa selvästi hiljaisempiakin autoja. Asiallista latausta Mercedes-Benzin kompaktien autojen lataushybridivoimalinja on vaikuttava esitys, kuten Moottorin puolen vuoden koeajossakin todettiin. Tässä suhteessa mikään ei ole muuttunut. Niin sanottu hidas lataus, eli AC-lataus, tapahtuu auton omalla latauslaitteella 7,4 kilowatin teholla, kun käytettävissä on 2 x 16 ampeeria. Me latasimme CLA:n viime kevään nollakelissäkin tyhjästä täyteen selvästi alle 2 tunnissa eli koko matkan täydellä teholla. Suoritus on hieno. Koeajon aikana kylmällä autolla ja kylmässä kelissä, liikkeelle lähtien saavutimme yli 50 kilometriä sähköllä. Aerodynamiikkaa myöden kaikki pelaa auton eduksi. Autoa ei kuitenkaan tarvitse startata kylmänä, sillä se tarjoaa seinästä sähköä hyödyntävän esilämmitysmahdollisuuden. Kotona lataavan tulee ehdottomasti käyttää esilämmitystä, joka lisää sähköistä toimintamatkaa vielä tuntuvasti – ja kyllähän lataushybridin ostajan tulisi omata kotilatausmahdollisuus. Juuri tämä tekeekin uuden option kyseenalaiseksi. Erikseen lisähintaan ostettava 24 kilowatin pikalatausmahdollisuus on vaikuttava, mutta järkevät käyttökohteet jäävät vähemmälle. Sen saavuttamiseksi tulee löytää DC-pikalatausasema, joiden veloitus on usein varsin korkea. Esimerkiksi 50 kilowatin laturilla saimme kylmällä kelillä noin 17 kilowatin keskimääräisen lataustehon reilun 40 prosentin varauksesta aloittaessa, mikä on normaalia. Vartin latauksen aikana akku täyttyi reilun kolmanneksen verran. Tämä kuitenkin tarkoittaa pikalaturin 22 sentin minuuttiveloituksella yli 3 euroa. Ajamisen kustannukseksi muodostuu näin ladatulla sähköllä lähes 15 euroa per 100 kilometriä. Halvempaa on käydä tankkaamassa perinteistä menovettä. Vika ei toki ole hienoa teknologiaa tarjoavan autonvalmistajan, vaan latausverkoston ja sähkön käytön hinnoittelun puolella. Lopputulos on silti sama. Tuskin tällä tavoin viitsii autoaan kauheasti käydä latailemassa – hieman hitaammin lataava säästää pitkän pennin. Teksti ja kuvat: Henri Posa Mercedes-Benz CLA 250 e Coupé A Business Progressive EQ Power Hinta alkaen 43 438 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 751 € Moottori Ladattava hybridi, bensiini 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 75 kW (102 hv). Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1620–4000 r/min) Vääntö 230 Nm (1620–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 15,6 / 11 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A), CCS/CHAdeMO 24 kW. Toimintamatka 79 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,0 (yhd.) CO2-päästöt 23 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan