9.9.2021

Sähkö merkitsee porrasperien loppua – Mercedeksen päämuotoilija: ”se näyttää p****lta”

sähkö merkitsee porrasperien loppua gorden wagener se näyttää p****lta

Daimlerin päämuotoilija Gorden Wagener kertoi Top Gearille miten sähkömoottori ja klassisen porrasperämuodon loppu liittyvät toisiinsa.

Sähköistyminen on autoalan iso haaste tällä vuosikymmenellä. Mercedes-Benz esimerkiksi haluaa olla täysin sähköinen vuoteen 2030 mennessä, ainakin jos markkinat sen sallivat. Sen vuoksi johtotähti vyöryttikin Münchenin autonäyttelyssä joukon sähkömalleja ja -konsepteja, joissa maalaillaan muun muassa G-sarjan tulevaisuutta sähköautona. EQS ja EQE ovat kuitenkin osoituksia, että sähkö vie jopa porrasperät uuteen suuntaan.

– Sähköistäminen tulee tappamaan kolmelaatikkoiset sedanit useista syistä, summaa Daimlerin päämuotoilija Gorden Wagener.

– Aero(dynaamisuus) on yksi syy. Toinen on, että kuuden tuuman (n. 15 cm) akkupakkauksen kanssa laatikkosedan ei vain näytä hyvältä, se näyttää p****lta, Wagener latasi Top Gearille.

Wagener viittaa kommentillaan tapaan sijoittaa akusto osaksi auton lattiarakennetta, muuttaen sen mittasuhteita.

– Tämän takia kehitimme sen rohkean tyylin EQ-malleille, koska se näyttää venytetyltä ja tyylikkäältä. Sähköistäminen tulee muuttamaan autojen mittasuhteita. Meidän täytyy pitää huolta, että ne eivät kaikki näytä samalta, mutta se pelko on ollut jo yli 30 vuoden ajan. Olemme saaneet ne näyttämään erilaisilta ennen ja olen luottavainen, että pystymme siihen tulevaisuudessakin, Wagener perusteli.

Jääkö Wagener kaipaamaan kolmen laatikon mallia? Mercedes-Benz on kuitenkin ollut vuosikymmenet eräs tunnetuimmista porrasperien valmistajista.

– Enpä oikeastaan. Kolmen laatikon porrasperä on oikeastaan vaikein auto suunnitella. Hyvännäköisen sellaisen tekeminen on todella vaikeaa. Urheiluautot ovat paljon helpompia!

– Siksi pidän siitä, että tulossa on jotain futuristisempaa. Siksi sähköistäminen on hyvä tilaisuus muuttaa asioita, ja muutos on aina hyvästä, Wagener kiteyttää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aggressiivinen vastaan tietokone

Wagener aloitti Mercedes-Benzillä vuonna 1997 ja hän aloitti muotoiluosaston johtajana 2007. Vuonna 2009 hän kiteytti muotoilufilosofiansa "sensual purity". Laatikkosedanien sukupuuton lisäksi 53-vuotias saksalaismuotoilija innostui puhumaan myös autoalan tulevista muotoilutrendeistä sähköistämisen tuodessa kokonaan uusia automerkkejä ja autovalmistajia.

sähkö merkitsee porrasperien loppua gorden wagener se näyttää p****lta

– Se mitä sähköistämisestä näkee on, että etumaski on poistumassa. Kaikki nämä uudet startupit, niillä ei ole etumaskia. Ne ovat kasvottomia, hiukan nimettömiä. Ne ovat kaikki hyvin samanlaisia. Näyttävätkö ne aggressiivisilta? Ei. Ne haluavat näyttää pyörillä kulkevilta supertietokokoneilta.

– Ehkäpä kun ajamisesta tulee säädellympää ja autosta tulee kuljettaja, sen täytyy näytää enemmän tietokoneelta ja vähemmän aggressiiviselta eläimeltä.

– Siitä huolimatta tarvitaan hiukan kiilaa ajovaloihin ja muuta. Siinä on paljon fysiognomiaa, tiedäthän, kasvojen ilmeitä tai kehon muotoja, jotka saavat auton vaikuttamaan ihmisen kaltaiselta. Se on jotain mikä ei muutu. Mutta pääsääntönä sanoisin, että olemme varmaan siirtymässä etäämmälle aggressiivisista muodoista, Wagener jatkaa.

Lähde: Top Gear Kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Aake Kinnunen

Lisää aiheesta

Luetuimmat