9.9.2021 Ajoneuvot Sähkö merkitsee porrasperien loppua – Mercedeksen päämuotoilija: ”se näyttää p****lta” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Daimlerin päämuotoilija Gorden Wagener kertoi Top Gearille miten sähkömoottori ja klassisen porrasperämuodon loppu liittyvät toisiinsa. Sähköistyminen on autoalan iso haaste tällä vuosikymmenellä. Mercedes-Benz esimerkiksi haluaa olla täysin sähköinen vuoteen 2030 mennessä, ainakin jos markkinat sen sallivat. Sen vuoksi johtotähti vyöryttikin Münchenin autonäyttelyssä joukon sähkömalleja ja -konsepteja, joissa maalaillaan muun muassa G-sarjan tulevaisuutta sähköautona. EQS ja EQE ovat kuitenkin osoituksia, että sähkö vie jopa porrasperät uuteen suuntaan. – Sähköistäminen tulee tappamaan kolmelaatikkoiset sedanit useista syistä, summaa Daimlerin päämuotoilija Gorden Wagener. – Aero(dynaamisuus) on yksi syy. Toinen on, että kuuden tuuman (n. 15 cm) akkupakkauksen kanssa laatikkosedan ei vain näytä hyvältä, se näyttää p****lta, Wagener latasi Top Gearille. Wagener viittaa kommentillaan tapaan sijoittaa akusto osaksi auton lattiarakennetta, muuttaen sen mittasuhteita. – Tämän takia kehitimme sen rohkean tyylin EQ-malleille, koska se näyttää venytetyltä ja tyylikkäältä. Sähköistäminen tulee muuttamaan autojen mittasuhteita. Meidän täytyy pitää huolta, että ne eivät kaikki näytä samalta, mutta se pelko on ollut jo yli 30 vuoden ajan. Olemme saaneet ne näyttämään erilaisilta ennen ja olen luottavainen, että pystymme siihen tulevaisuudessakin, Wagener perusteli. Jääkö Wagener kaipaamaan kolmen laatikon mallia? Mercedes-Benz on kuitenkin ollut vuosikymmenet eräs tunnetuimmista porrasperien valmistajista. – Enpä oikeastaan. Kolmen laatikon porrasperä on oikeastaan vaikein auto suunnitella. Hyvännäköisen sellaisen tekeminen on todella vaikeaa. Urheiluautot ovat paljon helpompia! – Siksi pidän siitä, että tulossa on jotain futuristisempaa. Siksi sähköistäminen on hyvä tilaisuus muuttaa asioita, ja muutos on aina hyvästä, Wagener kiteyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aggressiivinen vastaan tietokone Wagener aloitti Mercedes-Benzillä vuonna 1997 ja hän aloitti muotoiluosaston johtajana 2007. Vuonna 2009 hän kiteytti muotoilufilosofiansa "sensual purity". Laatikkosedanien sukupuuton lisäksi 53-vuotias saksalaismuotoilija innostui puhumaan myös autoalan tulevista muotoilutrendeistä sähköistämisen tuodessa kokonaan uusia automerkkejä ja autovalmistajia. – Se mitä sähköistämisestä näkee on, että etumaski on poistumassa. Kaikki nämä uudet startupit, niillä ei ole etumaskia. Ne ovat kasvottomia, hiukan nimettömiä. Ne ovat kaikki hyvin samanlaisia. Näyttävätkö ne aggressiivisilta? Ei. Ne haluavat näyttää pyörillä kulkevilta supertietokokoneilta. – Ehkäpä kun ajamisesta tulee säädellympää ja autosta tulee kuljettaja, sen täytyy näytää enemmän tietokoneelta ja vähemmän aggressiiviselta eläimeltä. – Siitä huolimatta tarvitaan hiukan kiilaa ajovaloihin ja muuta. Siinä on paljon fysiognomiaa, tiedäthän, kasvojen ilmeitä tai kehon muotoja, jotka saavat auton vaikuttamaan ihmisen kaltaiselta. Se on jotain mikä ei muutu. Mutta pääsääntönä sanoisin, että olemme varmaan siirtymässä etäämmälle aggressiivisista muodoista, Wagener jatkaa. Lähde: Top Gear Kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Nissan ja Volvo yhtä mieltä: sedanista tulossa keskisormi katumaastureille Ajatuksia autoista: perinteisessä sedanissa ei ole mitään vikaa Katumaasturibuumi jyrää allensa myös ikonisen kansanauton – Volkswagen Passat sedanin loppu häämöttää Volvo laajentaa mallistoaan: uusi XC20 tai XC30 tulossa lähivuosina Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku