23.3.2024 Ajoneuvot Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi Teksti Benjamin Helander Kuva Peugeot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ja kovin yksin se on omassa markkinaslotissaan ainakin hetken aikaa. Täyssähköisen E-5008:n lisäksi tälle aina seitsenpaikkaiselle C-SUV:ille maistuu vielä hieman myös bensiini. Peugeot on laajentanut uuden STLA Medium -pohjarakenteensa käsitettä tuoreesta 3008:sta uuteen 5008:aan asti. Kuten oli jo edellisessäkin sukupolvessa, 5008 jatkaa samannimisen, aikoinaan Citroën C4 Picasson sisarmallina valmistetun 5008 -tila-auton sukulinjaa olemalla mahdollisimman tilava crossover, ja 3008:n jatkettu versio. Uusi 5008 siis todellakin jatkaa kokomielessä juuri siitä, mihin 3008 jäi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToistaiseksi oman tiensä kulkijaPeugeot saa E-5008:n osumaan sähköcrossovereiden tupaten täysillä markkinoilla juuri sellaiseen koloon, jota kukaan muu ei ole aiemmin täyttänyt, nimittäin C-segmentin seitsenpaikkaiset. Isommista luokista seitsenpaikkaisia sähkö-SUV:eja toki jo löytyy, Kia EV9:stä Mercedes-EQ EQB:hen ja aina -EQS SUV:iin asti, mutta nyt liikutaan sarjan kompakteimmassa ja sitä kautta edullisimmassa päässä. B-segmentin puolelta seitsenpaikkaisuutta on enää turha odottaa. Eikä seitsenpaikkaisuus ole E-5008:ssa mikään lisävaruste, vaan todellakin kaikki autot on määrä varustaa myös sillä taaimmaisella istuinrivillä. 5008 on akseliväliltään 2,9-metrinen, mikä tarkoittaa 16 senttimetrin venytystä pikkusisareen nähden. Niin ikään 5008:n takalasi on viisipaikkaista sisarta pystympi, muttei niin silmiinpistävällä tavalla kuin edellispolvessa. Toisaalta uuden 3008:n takalasi on nyt paljon edeltäjäänsä viistompi. Kuten C-segmentin seitsenpaikkaisissa aina, 5008:n taaimmaisella rivillä tulee olemaan tiivis tunnelma, eikä auto ole parhaimmillaan satojen kilometrien roadtripillä seitsemän keskivertomittaisen aikuisen kanssa. Sen sijaan esimerkiksi lapsiperheille 5008:n seitsenpaikkaisuudesta on paljonkin hyötyä, ja ei varmasti tarvitse kauaa odottaa sitä hetkeä, kun näitä on taksikäytössä. Kaikki viisi takaistuinta alhaalla 5008:sta löytyy 1 815 litran kontti, ja pari metriä tasaista lattiaa. Kojelauta on käytännössä identtinen sisarmalli 3008:n kanssa. Taaimmainen rivi kaadettuna uuden 5008:n tavaratila vetää hulppeat 750 litraa eli jopa 230 litraa enemmän kuin 3008:n kontti. Kolmannen rivin istuinten kanssa tilanne on hieman toinen, sillä siinä tapauksessa tavaratila supistuu ainoastaan 260-litraiseksi. E edelläKuten on Stellantiksen uuden modulaarisen STLA -arkkitehtuurin kaikkien versioiden laita, täyssähköisyys on etusijalla myös tämän Mediumin kohdalla. Kuitenkin, toisin kuin 3008:n kohdalla, Peugeot läväytti tietoisuuteemme saman tien myös 5008:n polttomoottoria eri astein hyödyntävät versiot. Jos siitäkin huolimatta lähdetään liikkeelle sähköisestä E-5008:sta, vastaan tulee kolme eri versiota. Niistä kaksi on etuvetoisia ja yksi nelivetoinen. E-5008:n lähtötasolta löytyy 156 kilowatin sähkömoottorin ja 73 kilowattitunnin akuston yhdistävä voimalinja, jonka pitäisi kyetä 500 kilometrin toimintamatkaan. Sitä seuraa Long Range -malli, jonka 172 kilowatin moottorin ja 98 kilowattitunnin akuston yhdistelmällä on mahdollista kiriä jopa 660 kilometriin, joskin tämä lukema odottaa vielä WLTP-vahvistusta. Huippumallina tulee olemaan Dual Motor 240 kilowatin tehoisena nelivetona. Palettiin siis liittyy myös pari bensiinipohjaista mallia. Hybrid 136 e-DCS-6 tarkoittaa suomeksi kevyehköä hybridiä automaattivaihteiston sisään rakennetun sähkömoottorin sekä 1,2-litraisen, 136 hevosvoiman Puretechin ympärillä. Plug-In Hybrid on puolestaan nimensäkin mukaisesti lataushybridi, jonka järjestelmätehoksi kerrotaan 195 hevosvoimaa, ja jolla pitäisi päästä pelkällä sähköllä 80 kilometriä. Uuden Peugeot 5008:n Suomi-hinnasto julkaistaan kesällä. On jo etukäteen odotettavissa, että se tulee tarjolle kahtena eri varustetasona, Allurena sekä GT:nä, ja kaikilla mainituilla voimalinjoilla. Kerrottakoon vielä omanlaisenaan tiiserinä, että konsernikumppani Opel on jo lainannut uuden 5008:n piirustukset, ja saksalaismerkin on määrä tuoda oma versionsa C-segmentin seitsenpaikkaisesta crossoverista tarjolle palauttamalla kaikkien huulille kauan kadoksissa olleen Opel Fronteran nimen. Lähde: Peugeot Lue lisää Kaikki artikkelit 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä 22.1.2024 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: Peugeot 205 1,1 3d – Niin pieni ettei isoa vikaa voi tulla 22.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-308 – perus-Pösö, mutta täyssähköisenä 29.10.2023 Ajoneuvot Fordin kimppuun: Stellantiksen loput kahdeksan uutta asetta maailman pakettiautomittelöön 27.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 2008 – pieni suuri auto on pätevä myös bensiinimoottorilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä