2.1.2018 Ajoneuvot Pienet sähköautot hyytyivät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdeksan sähköauton kyvyt olivat koetuksella saksalaisen Autobild-lehden mittauksessa. Saksalainen Autobild-lehti mittasi kahdeksan eri kokoisen sähköauton toimintamatkan täydellä latauksella. Mittaus erotteli jyvät akanoista ja soitti suuria eroja eri automallien välillä. Mittaus osoitti myös sen, että autonvalmistajien NEDC-normin mukaiset toimintamatkalupaukset ovat turhan optimistisia. Testissä selvisi myös, että viileä keli ja moottoritieajo lyhensivät sähköautojen toimintamatkoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdeksan erilaista autoaAutobild oli valinnut testattavaksi kahdeksan erilaista sähköautomallia: alemman keskiluokan autoja, pikkuautoja ja yhden pikkubussin. Valmistajien ilmoittamat toimintamatkat vaihtelivat 160–520 kilometrin välillä. Kyseessä olivat niin sanotut täyssähköautot, joissa ei ole lainkaan polttomoottoria.Testitulokset osoittivat, että alemman keskiluokan autojen ja isomman B-segmentin pikkuauton toimintamatka olivat lähempänä valmistajan ilmoittamia lukemia kuin pienimpien A-segmentin pikkuautojen. Mitä pienempi auto, sitä suurempi ero sähkönkulutuksessa ja toimintamatkassa ilmoitettuihin arvoihin verrattuna.Testireitin pituus määräytyi lyhimmän ilmoitetun toimintamatkan mukaan. Kahdelle piskuiselle A-segmentin pikkuautolle luvattiin ainoastaan 160 kilometrin toimintamatka, joten testilenkin pituus oli vain 143 kilometriä. Sekin osoittautui liian pitkäksi kolmelle automallille.Pienet autot hyytyivät ensiksiMetsätaipaleella tielle hyytyivät ensimmäisenä piskuiset pikkuautot: Volkswagen e-Up pysähtyi 79 kilometrin kohdalla. Smart fortwo electric drive sinnitteli viisi kilometriä pitemmälle hyytyen 84 kilometrin ajon jälkeen. Nissan e-NV200 Evalia-pikkubussin akut tyhjenivät 101 kilometrin kohdalla.Kolme parasta pääsivät yli 200 km yhdellä latauksella. Opel Ampera-e porhalsi pisimmälle (273 km), Renault Zoe oli toiseksi paras (244 km) ja Volkswagen e-Golf oli kolmas (208 km).Neljänneksi sijoittunut Hyundai Ioniq Electric oli kaikkein sähköpihein, sen kulutus oli 14,6 kWh/100 km, mutta pienehkö akkujen energiasisältö (28 kWh) rajoitti Hyundain toimintamatkan 192 kilometriin.Moottoritiellä ajo vaatii veronsaKoeajoreitti on tehty käytännönläheiseksi. Autobahn-moottoritieosuus oli 43 kilometriä, josta osa ajettiin 130 km/h maksiminopeudella, osa 100 km/h ja osa 80 km/h nopeudella.Seuraavaksi ajettiin 18 kilometriä kaupunkiajoa, jossa lukuisia pysähdyksiä ja kiihdytyksiä. Testireitin loppuosa, 82 kilometriä, ajettiin maantiellä (maksiminopeus 100 km/h), mutta osalla reittiä 70 km/h rajoitus ja sitäkin hitaampia taajama-ajojaksoja kylien kohdalla.Näin saatiin mitatuksi ajon sähkönkulutus, kWh / 100 km. Ulkoilman lämpötila oli +5 astetta. Kostean ilman vuoksi ilmastointilaite oli kytketty toimintaan ja säädetty +21 asteeseen.Istuinlämmitintä oli lupa käyttää enintään 20 minuuttia pienimmällä teholla, mikäli säädettävä teho.Ajovalot olivat kytkettynä. Ajo-ohjelmaksi valittiin normaali (eco-ajotila ei olisi antanut riittävää suorituskykyä) Koeajon alussa akut olivat täyteen ladattuja ja sisätilat esilämmitettyjä.Moottoritieosuus oli kova paikka Nissan-pikkubussille sekä piskuisille pikkuautoille Volkswagen e-Up ja Smart fortwo electric drive. Niitä jouduttiin ajamaan täydellä teholla ja huippunopeudella lyhyellä 130 km/h -osuudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeutokin keli lisäsi kulutustaTestitulosten perusteella Autobild kiteyttää: Vaikka autot olivat lähdössä lämpimiä, silti leuto talvikeli (+5 astetta) lisäsi merkittävästi sähkönkulutusta. Lämmityksen lisäkulutus on 1–2 kWh / 100 km ja lisäksi kylmyys heikentää akkujen tehoa.Piskuisille pikkuautoille moottoritieajo on suorastaan myrkkyä toimintamatkalle, vaikka vain pieni osa moottoritieajosta ajettiin 130 km/h nopeudella. Volkswagen e-Up -mallin kulutus nousi testiautojen toiseksi suurimmaksi: 23,7 kWh, mikä lyhensi toimintamatkan alle 80 kilometriin.Kunnon pakkasella toimintamatkat olisivat lyhentyneet vielä merkittävästi suuremman lämmitystarpeen vuoksi. Joissakin malleissa toimintamatkaa lyhentää vielä akkujen lämmitys kovalla pakkasella (-20 astetta). Kaikissa malleissa ei akkujen lämmitystä ole. Kova pakkanen jäykistää auton toimintoja aiheuttaen kitkahäviöitä ja pakkasella suurempi ilman tiheys lisää ilmanvastusta maantie- ja moottoritieajossa.Energiankulutuksen selvittäminen hankalaaSähköauton todellisen energiankulutuksen selvittäminen on hankalaa. Sähköauton kulutusmittari (kWh / 100 km) näyttää vain auton ajon aikaisen nettokulutuksen. Kulutusmittari ei ota huomioon akkujen latauksessa syntyneitä häviöitä, mitkä aiheutuvat latauselektroniikan ja akun sisäisen vastuksen vuoksi.Nämä häviöt voivat olla tavallisessa langallisessa latauksessa noin 10 prosentin luokkaa, (langattomassa latauksessa suurempiakin, jopa 30 prosenttia).Sähköauton akkujen täyteen latauksessa tarvittava bruttoenergiamäärä (kWh) on siis suurempi kuin mitä auton kulutusmittarista voisi päätellä. Todellisen kulutuksen selvittämiseksi olisi siis tiedettävä ja merkittävä muistiin kunkin latauskerran bruttoenergiankulutus, mikä käytännössä voi olla työlästä tai mahdotonta.Teksti: Timo Turkula Lähde ja taulukko: www.autobild.de Kuva: Opel Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster