15.8.2022 Ajoneuvot Pilalle menneitä kohtauksia: Porsche Cayennen avokattoinen prototyyppi vuodelta 2002 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka Porsche-kansa ottikin Cayennen lopulta aplodein vastaan, olisi avoversio ollut ehkäpä liian suuri pala purtavaksi. Mutta jäihän näistä parinkymmenen vuoden takaisista hurjasteluista toki jälkipolvillekin yhtä ja toista. Cayennen 20-vuotisen taipaleen kunniaksi Porsche on raottanut salaisuuksia sen syntyvaiheista, ja paljastanut Cayennen Cabriolet -prototyypin, joka on, kuka tietää mistä syystä, lojunut piilossa katseilta Porsche Museumin varastossa kaikki nämä vuodet. Onhan ennen tätä ja tämän jälkeenkin nähty jos jonkinlaisia avokattoisia maastureita, Willys-Jeepistä sen seuraajiin, Land Roverin, Toyotan ja kumppaneiden vuosikymmenten takaisiin luomuksiin sekä tietenkin Range Rover Evoquen ja Volkswagen T-Rocin avoversioihin. Toteutustavaltaan Cayenne Cabriolet on kuitenkin aivan omaa luokkaansa. Eräs haastekohta oli myös laskevan katon ja lyhyemmän A-pilarin vaikutus sisätiloihin. 4,8-metrisessä korissa on kaksi ovea, jotka ovat 20 senttiä perus-Cayennen etuovia pidemmät. Rättikatto aukeaa targamaisesti vain suoraan yläpuolelta, ja perään jää vielä muhkea (sanan varsinaisessa merkityksessä) tavaratila. Käytännöllisyyskin on siis edelleen timanttista. Prototyyppi on eräänlainen mockup, eikä se ole tieliikennekelpoinen. Erikoista siinä on myös perä, joka näyttää kaksi erilaista designvaihtoehtoa, joista ei mallin elinaikana päästy studiolla yhteisymmärrykseen. Niistä vasemmanpuoleinen on lähempänä perus-Cayennea, oikeanpuoleinen taas muistuttaa jossain määrin ensimmäisen polven Panameraa, joka esiteltiin tuotantoversiona seitsemän vuotta myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattomekanismi jäi elämään, viistoperä sai odottaa 17 vuotta Targa tulikin jo mainituksi, ja sehän on 911-malliston ikonisimpia jäseniä. Alkuperäisessä, vuonna 1967 julkistetussa 911 Targassa katto irroitettiin ja pistettiin pakettiin käsivoimin. Seuraajissa perinteisestä muodosta luovuttiin, ja Targat toteutettiin käytännössä avattavalla kattoluukulla. 991-polvesta, siis tässä tapauksessa vuodesta 2014 alkaen, Targa palasi alkuperäiseen muotoonsa, mutta katto taittuikin nyt sähköisesti koko matkan alas. Tätä varten täytyi lanseerata mekanismi, joka oli puolivalmiina olemassa jo 12 vuotta aiemmin, ja missäpä muussakaan, kuin avo-Cayennen prototyypissä. 911 Targassa rättikatto menee sisään nelivaiheisesti: 1. Sivuikkunat raolleen. 2. Kuplalasi auki. 3. Rättikatto sisään. 4. Kuplalasi kiinni. Cayennen aamunkoiton aikaan suunnitteilla oli Porsche-maasturista convertiblen lisäksi toinenkin jatkokehitelmä, nimittäin kolmirivinen, viistoperäinen SUV. Kuka arvaa, miltä se olisi näyttänyt, mutta niin kutsuttu "coupé" -versio Cayennesta näki kuin näkikin päivänvalon lopulta vuonna 2019. Vahvat huhut kertovat myös, että Porschelta nähdään jonain tulevana vuonna isompi, kolmirivinen SUV. Ehkäpä stuttgartilaisvalmistaja olikin vain koko ajan vuosikausia aikaansa edellä. Lähde: Porsche AG Kuvat: Porsche AG, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?