8.11.2019

Pimeä saa – näin käytät autosi valoja oikein

Valo

Näe ja näy, mutta älä häikäise kaukovaloilla vastaantulijaa, neuvoo Autoliitto. Ja varmista, että myös autosi takavalot palavat.

Autoliitto muistuttaa, että auton valojen toiminnan tarkastaminen, niiden toimintaperiaatteen tunteminen ja mahdollisimman tehokas käyttö parantavat olennaisesti turvallisuutta.

Useassa nykyautossa eivät takavalot pala ns. päiväajovaloilla ajettaessa. Osassa autoja automatiikka kytkee tarvittaessa lähi- ja takavalot päälle – osassa taas ei. Myös automatiikoiden toimintaherkkyydessä on toivomisen varaa.

– Kuljettajan pitää perehtyä käytössään olevan auton valojen toimintaperiaatteeseen ja kääntää valokatkaisin sellaiseen asentoon, että myös auton takavalot palavat. Samalla on syytä tarkastaa, että kaikki valot ovat kunnossa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Älä häikäise

Kaukovaloilta on vaihdettava lähivaloille, kun toinen auto on tulossa vastaan. Vesalaisen mukaan lähivaloille ei kuitenkaan kannata vaihtaa liian aikaisin.

– Hyvä nyrkkisääntö on, että lähivaloille tulisi vaihtaa siinä kohtaa, kun autojen välinen tie on kokonaan valaistu. Takaisin kaukovaloille vaihdetaan pari–kolme metriä ennen kohtaamista.

Häikäistymistä kohtaamistilanteessa voi välttää suuntaamalla katseen mahdollisimman pitkälle eteenpäin, tien oikeaan reunaan. Jos tuijottaa vastaantulevien valoja, ne häikäisevät varmasti.

On hyvä mieltää, kuinka nopeasti kohtaamistilanne on edessä. Jos ajetaan tyypillistä maantienopeutta 80 kilometriä tunnissa, liikkuu auto 22 metriä sekunnissa. Kun vastaantulijakin liikkuu suurin piirtein samalla nopeudella, lyhenee autojen välinen etäisyys 44 m/s.

Valot saavutettaessa ja ohitettaessa

Kaukovaloilta on syytä vaihtaa lähivaloille saavutettaessa edellä ajavaa.

– Lähivaloille on syytä vaihtaa, kun erottaa edellä ajavan auton ääriviivat selkeästi. Mikäli aikoo ohittaa saavuttamansa auton, on aikeesta syytä kertoa takaa tuleville suuntamerkillä ja ohitettavalle kaukovaloja vilauttamalla, Vesalainen vinkkaa.

Ohittaja vaihtaa kaukovaloille, kun auton nokka on ohitettavan henkilöauton perän kanssa samalla linjalla. Vesalainen ohjeistaa, että kuorma- tai linja-autoa ohittettaessa kaukovaloille vaihdetaan vasta, kun oman auton nokka on kuorma-auton ohjaamon takaseinän tai linja-auton etuakselin kohdalla.

Fiksu ohitettava puolestaan vaihtaa lähivaloille, kun hän näkee ohittajan molemmat takavalot tuulilasin läpi.

– Takaisin kaukovaloille hän voi vaihtaa, kun etäisyys ohittaneeseen autoon on kasvanut niin suureksi, ettei sen ääriviivat näy enää kaukovaloilla.

Moottoritiellä vastaantulijat ajavat eri ajosuuntia erottavan viheralueen toisella puolella. Suoralla moottoritieosuudella ja vasemmalle kaartuvissa mutkissa voi käyttää kaukovaloja, vaikka olisikin vastaantulevaa liikennettä. Ainoastaan oikealle kaartuvissa mutkissa on vaara, että kaukovalot häikäisevät vastaantulevia. Tällöin onkin syytä vaihtaa lähivaloille.

Saavutettaessa edellä ajavaa tai ohitettaessa on moottoritielläkin syytä käyttää valoja samalla tavalla kuin millä tahansa tiellä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat