26.11.2015 Liikenne Pitkä päivä kumijaloilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rekkamiehet ajavat pitkää päivää, jotta tavara löytää kaupan hyllylle. Haasteita ovat ripeä lastaus ja tieturvallisuus. Tuhannet kuorma-autot sahaavat maata ristiin rastiin päivin ja öin. Harva hitaammin ajavaa rekka-autoa noituva tulee ajatelleeksi kuinka esimerkiksi maito tai leipä ovat päätyneet kaupan hyllylle? Taustalla on aukoton ja aikataulutettu logistiikkaketju – ja rekkakuski.Työkaverin puhelinsoitto herättää Jarmo Kuisman aamukolmelta kotonaan Riihimäellä. Sunnuntaista keskiviikkoon kestävän työviikon päivä alkaa.Kuisma kipuaa täysperävaunua vetävän Volvon ratin taakse. Auton mittarissa on 2 490 000 kilometriä, tänään niitä kertyy jokunen sata lisää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaukojen rytmittämistäKyytiin lastataan Espoossa 49 laskennallista tonnia elintarvikkeita. Kuormakirja kertoo nettopainoksi noin 21–24 tonnia.Matkalla Mikkeliin Kuisma tilaa kebab-aterian Stop&Go Grillillä. Kello käy aamukahdeksaa.Mikkelissä Kuisma purkaa umpikontin ja etsii terminaalin kentältä uuden kontin kyytiin. Umpikylkinen perävaunu vaihtuu kyljestä avattavaan. Viereisessä terminaalissa on uusi lastaus.Puolen tunnin lounas on muki kahvia ja sämpylä.– Työaikalaki on ihan ok, mutta taukojen rytmitys vaatii luovimista. On etu, jos tauon saa osumaan purun tai lastauksen yhteyteen.Keli heikkeneeMatkalla etelään keli heikkenee. Tien ylle laskeutuva sakea sumu vie näkyvyyden. Moni ohittaja palaa välittömästi omalle kaistalleen ja roiskuttaa kuraa Volvon tuulilasille.– Rapa lentää tänne ylös asti. Ei olisi iso vaiva kohteliaasti palata omalle kaistalle hieman myöhemmin, Kuisma huokaa.Painajainen toteutuiLähellä Heinolaa ohitamme paikan, jossa Kuisma kohtasi kahdeksisen vuotta sitten rekkamiehen painajaisen. Rekan alle tahallaan ajanut autoilija aiheutti onnettomuuden, jossa turvavyö ja tienvarren puut pelastivat Kuisman vakavilta vammoilta.– Heti kolarin jälkeen puhuttiin asia isännän kanssa läpi, ja jo illalla päätin, että lähden ajamaan sovitusti lauantain kuorman. Olo oli sellainen, että paras lähteä heti, ettei jää pysyvää kammoa.Aina ei selvitä vakavitta seurauksitta. Moni rekkamies on menettänyt ammattinsa fyysisten tai henkisten terveysongelmien vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrukkikuskin odotteluaKuorman purku Heinolassa vie puolisen tuntia, mutta trukkikuljettajien vahdinvaihto vie tunnin. Päivän aikataulu pettää.– Nyt on haettava juoksulounas ja syötävä ajon aikana.Tuusulassa Kuisma täyttää 20 metrin kuormatilasta 13. Kyytiin on mahdutettava vielä 33 rullakkoa ja muutama lava. Lopulta Kuisma sulkee ovet ja soittaa iltakuljettajalle. Lastauksen alkamisesta on kulunut tunti ja 33 minuuttia.Kuisma ohjaa rekan Mäntsälän Tuuliharjaan, jossa seuraava kuljettaja jo odottaa. Hieman yli 15-tuntinen työpäivä on kotimatkaa vaille valmis. Työ- ja lepo rytmitetty tarkasti Ajosäännökset ovat kattavat ja tarkat. Vuorokautinen ajoaika saa olla enintään 9 tuntia. Viikoittainen ajoaika saa olla enintään 56 tuntia, eikä se saa johtaa viikoittaisen enimmäistyöajan ylittymiseen. Kahden peräkkäisen viikon aikana ajoaika saa olla enintään 90 tuntia. Neljän ja puolen tunnin ajoajan jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin yhtäjaksoinen tauko, jollei hän pidä lepoaikaa. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?