26.11.2015

Pitkä päivä kumijaloilla

Rekkamiehet ajavat pitkää päivää, jotta tavara löytää kaupan hyllylle. Haasteita ovat ripeä lastaus ja tieturvallisuus.

Tuhannet kuorma-autot sahaavat maata ristiin rastiin päivin ja öin. Harva hitaammin ajavaa rekka-autoa noituva tulee ajatelleeksi kuinka esimerkiksi maito tai leipä ovat päätyneet kaupan hyllylle? Taustalla on aukoton ja aikataulutettu logistiikkaketju – ja rekkakuski.

Työkaverin puhelinsoitto herättää Jarmo Kuisman aamukolmelta kotonaan Riihimäellä. Sunnuntaista keskiviikkoon kestävän työviikon päivä alkaa.

Kuisma kipuaa täysperävaunua vetävän Volvon ratin taakse. Auton mittarissa on 2 490 000 kilometriä, tänään niitä kertyy jokunen sata lisää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taukojen rytmittämistä

Kyytiin lastataan Espoossa 49 laskennallista tonnia elintarvikkeita. Kuormakirja kertoo nettopainoksi noin 21–24 tonnia.

Matkalla Mikkeliin Kuisma tilaa kebab-aterian Stop&Go Grillillä. Kello käy aamukahdeksaa.

Mikkelissä Kuisma purkaa umpikontin ja etsii terminaalin kentältä uuden kontin kyytiin. Umpikylkinen perävaunu vaihtuu kyljestä avattavaan. Viereisessä terminaalissa on uusi lastaus.

Puolen tunnin lounas on muki kahvia ja sämpylä.

– Työaikalaki on ihan ok, mutta taukojen rytmitys vaatii luovimista. On etu, jos tauon saa osumaan purun tai lastauksen yhteyteen.

Keli heikkenee

Matkalla etelään keli heikkenee. Tien ylle laskeutuva sakea sumu vie näkyvyyden. Moni ohittaja palaa välittömästi omalle kaistalleen ja roiskuttaa kuraa Volvon tuulilasille.

– Rapa lentää tänne ylös asti. Ei olisi iso vaiva kohteliaasti palata omalle kaistalle hieman myöhemmin, Kuisma huokaa.

Painajainen toteutui

Lähellä Heinolaa ohitamme paikan, jossa Kuisma kohtasi kahdeksisen vuotta sitten rekkamiehen painajaisen. Rekan alle tahallaan ajanut autoilija aiheutti onnettomuuden, jossa turvavyö ja tienvarren puut pelastivat Kuisman vakavilta vammoilta.

– Heti kolarin jälkeen puhuttiin asia isännän kanssa läpi, ja jo illalla päätin, että lähden ajamaan sovitusti lauantain kuorman. Olo oli sellainen, että paras lähteä heti, ettei jää pysyvää kammoa.

Aina ei selvitä vakavitta seurauksitta. Moni rekkamies on menettänyt ammattinsa fyysisten tai henkisten terveysongelmien vuoksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Trukkikuskin odottelua

Kuorman purku Heinolassa vie puolisen tuntia, mutta trukkikuljettajien vahdinvaihto vie tunnin. Päivän aikataulu pettää.

– Nyt on haettava juoksulounas ja syötävä ajon aikana.

Tuusulassa Kuisma täyttää 20 metrin kuormatilasta 13. Kyytiin on mahdutettava vielä 33 rullakkoa ja muutama lava. Lopulta Kuisma sulkee ovet ja soittaa iltakuljettajalle. Lastauksen alkamisesta on kulunut tunti ja 33 minuuttia.

Kuisma ohjaa rekan Mäntsälän Tuuliharjaan, jossa seuraava kuljettaja jo odottaa. Hieman yli 15-tuntinen työpäivä on kotimatkaa vaille valmis.

Työ- ja lepo rytmitetty tarkasti

Ajosäännökset ovat kattavat ja tarkat. Vuorokautinen ajoaika saa olla enintään 9 tuntia.

Viikoittainen ajoaika saa olla enintään 56 tuntia, eikä se saa johtaa viikoittaisen enimmäistyöajan ylittymiseen. Kahden peräkkäisen viikon aikana ajoaika saa olla enintään 90 tuntia.

Neljän ja puolen tunnin ajoajan jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin yhtäjaksoinen tauko, jollei hän pidä lepoaikaa.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat