16.4.2021 Liikenne Poliisi valvoo autoilijoiden suojatiekäytöstä tehostetusti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kunnioitus suojateitä kohtaan on parantunut, mutta ” vielä on töitä tehtävä ja asenteita muutettava”, arvioi poliisitarkasta Heikki Kallio. Poliisi on kiinnittänyt viime aikoina liikennevalvonnassa aivan erityistä huomiota suojattomien tienkäyttäjien turvallisuuteen. Käytännössä se on tarkoittanut tehostettua suojateiden turvallisuuden valvontaa. Autoilijoilla on suojatiesääntöjen noudattamisessa tekemistä.Suojateiden kunnioituksen kohentaminen on tärkeää, sillä holtiton ja piittaamaton ajokäytös aiheuttaa hengenvaaraa jalankulkijoille ja pyöräilijöille.Poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta kertoo, että valvontaa kohdistetaan pääasiassa ajoneuvojen kuljettajiin ja heidän liikennekäyttäytymiseensä suojateillä. Valvonnassa puututaan myös suojattomien tienkäyttäjien liikkumista haittaavaan ja vaarantavaan pysäyttämiseen ja pysäköintiin yhteistyössä kunnallisen pysäköinninvalvonnan kanssa.– Tavoitteena on lisätä kokonaisturvallisuutta suojateillä, poliisitarkastaja linjaa.Onnettomuustietoinsituutti OTIn mukaan vuosina 2015–2019 sattui 116 jalankulkijan kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joista joka neljäs tapahtui suojatiellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGiljotiini-tilanteet vaarallisiaKallio tähdentää, että suojatie on jalankulkijoiden käytettäväksi tarkoitettu liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettu tien osa ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämistä varten. Laki on yksiselitteinen: kuljettajan on annettava tietä jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään suojatielle. Kallio tietää kokemuksesta kaikkein vaarallisimmat liikennetilanteet.– Jalankulkijoille vaarallisimmat tilanteet ovat ns. giljotiineja, jossa on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja toisella kaistalla oleva ajoneuvo on pysähtynyt suojatien eteen ja jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä ja toista kaistaa ajava ajoneuvo ei pysähdy.Pyöräilijöille vaarallisimpia ovat Kallion mukaan tilanteet, joissa kääntyvä ajoneuvo leikkaa suoraan menevän pyöräilijän reitin. Käytäntö on kuitenkin selkeä: kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa, kuten kerrotaan havainnollisin grafiikoin Liikenneturvan mainiossa Jalan & pyöräillen -oppaassa.Poliisitarkastaja Heikki Kallion mukaan valvonnassa on puututtu eritoten sellaisiin tapauksiin, jossa ajoneuvon kuljettaja laiminlyö esteettömän kulun antamisen jalankulkijalle, joka on jo suojatiellä tai valmistautuu menemään sille. Lisäksi valvonnassa keskitytään tapauksiin, joissa näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, mutta ajoneuvolla ei kuitenkaan hidasteta vauhtia tai tarvittaessa pysäytetä ennen suojatietä.Kallion mukaan on yhä varsin yleistä, ettei jalankulkijoille anneta esteetöntä kulkua suojatiellä.Onko suojateiden kunnioittaminen rapautunut autoilijoiden keskuudessa?– Sanoisin, että kunnioittaminen on parantunut, mutta vielä on töitä tehtävä ja asenteita muutettava, jotta päästäisiin esimerkiksi Tukholman ja Tallinnan suojatiekulttuuriin, Kallio vertaa.Jalankulkijat piikkinä turmatilastoissaJalankulkijoiden osuus tieliikenteen kuolonuhreista on merkittävä. Liikenneturvan tilastojen mukaan kaikista tieliikenteessä menehtyneistä joka kymmenes ja loukkaantuneista seitsemän prosenttia oli jalankulkijoita. Viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 21 (vuonna 2020 menehtyi 22) ja loukkaantunut 360 jalankulkijaa. Vuoden 2019 tietojen mukaan vakavasti loukkaantuneita oli 37.Uhreista joka viides menehtyi suojatiellä. Jalankulkijoiden loukkaantumisista 60 prosenttia tapahtui suojatiellä.Liikenneturvan aiemmassa kyselyssä moni jalankulkija kaipasi lisää valvontaa.Kyselyssä noin kuusi vastaajaa kymmenestä oli sitä mieltä, että autoilijoiden suojatiekäyttäytymistä liikennevalottomilla suojateillä ja punaista päin ajamista tulisi valvoa aiempaa enemmän.– Onnettomuustilastoissa erottuu kaksi ikäryhmää: nuoret ja iäkkäät. Suojatiellä menehtyneistä jalankulkijoista neljä viidestä ja loukkaantuneista lähes joka kolmas oli 65-vuotias tai sitä iäkkäämpi. Yli neljäsosa tieliikenteessä loukkaantuneista jalankulkijoista oli alle 25-vuotias. Ajoneuvojen kuljettajien tuleekin olla erityisesti hereillä suojateiden kohdilla nähdessään lapsia ja nuoria ja vanhuksia, Kallio sanoo. Eräitä poliisin tietoon tulleita vaaratilanteita Alla on tietoja poliisin tietoon tulleista suojatietilanteisiin liittyvistä vaaratilanteista koko Suomesta. Poliisilta saadut tiedot alkuvuodenkin osalta näyttävät, että suojateiden tuntumassa sattuu ja tapahtuu. Ja kun havaittu teko on ”omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle”, on kyseessä liikenneturvallisuuden vaarantaminen eli autoilijalle niin sanottu päiväsakkojuttu. Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajana ohitti suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon tai raitiovaunun pysähtymättä ja teko oli omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle Kesäkuu–joulukuu 2020, tapauksia 203 Tammikuu–maaliskuu 2021, tapauksia 64 Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajana ei antanut esteetöntä kulkua jalankulkijalle, joka valmistautui menemään suojatielle ja teko oli omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle Kesäkuu–joulukuu 2020 tapauksia 122 Tammikuu–maaliskuu 2021 tapauksia 63 Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajana ei antanut esteetöntä kulkua suojatiellä olleelle jalankulkijalle, ja teko oli omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle Kesäkuu–joulukuu 2020 tapauksia 260 Tammikuu–maaliskuu 2021 tapauksia 78 Teksti: Marko Jokela Avauskuva: Liikenneturva / Nina Mönkkönen Lähteet: Poliisihallitus, Liikenneturva, Onnettomuustietoinsituutti OTIMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla