10.11.2019 Ajoneuvot Polkien läpi talven – mutta millaisin renkain? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ympärivuotinen pyöräily vaatii oikeanlaiset renkaat, nykyisin on jo valinnanvaraa. Ympärivuotinen pyöräily vaatii oikeanlaiset renkaat. Esimerkiksi työmatkapyöräily onnistuu läpi talven, mikäli vaihtaa alle oikeanlaiset renkaat. Ne myös pitää vaihtaa alle ajoissa eli jo ensimmäisten yöpakkasten esiintyessä. Jo loppusyksystä polkijaa vaanii salakavala musta jää, joka vie pidon ja sitten mennään.Talvipyöräilijän haasteina ovat märät, jäiset ja lumiset tienpinnat. Aamuvarhain polkeva saa varautua myös siihen, ettei tuttu kevyen liikenteen väylä ole välttämättä aurattu yön lumisateen jäljiltä. Hyvä talvirengas mahdollistaa ympärivuotisen pyöräilyn. Hyvät talvirenkaat alla polkija voi selvittää – ajosäiden mukaisen nopeuden valitsemalla – niin jyrkät mutkat ja laajat kaarteet kuin äkkijarrutukset ja yllättävätkin ohjausliikkeet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihtoehtoja riittääPyöriin on tarjolla monenlaisia talvirenkaita. Talvirenkaat jakautuvat nastattomiin ja nastallisiin renkaisiin. Myös renkaiden leveydellä on merkitystä. Valintaan eri rengastyyppien välillä vaikuttavat ajo-olosuhteet sekä polkijan omat tottumukset ja ajotapa. Nastattoman renkaan ominaisuuksia ovat vahva pintakuviointi ja talviajoon soveltuva kitkaa tarjoava kumisekoite.Talvirenkaiden kumiseos on normirengasta kestävämpää. Toisaalta nastaton rengas ei pure liukkaaseen tienpintaan yhtä tehokkaasti kuin nastallinen rengas. Nastarenkaita saa myös maastoajoon, ja jotkut malleista ovat itsestään puhdistuvia.Tarjolla on myös tuplakerroksella ja heijastinnauhalla varustettuja nastarenkaita.Kuvassa vasemmalta karkeakuvioinen nastaton rengas, 240-nastainen talvirengas, 402-nastainen maastopyörän rengas sekä nastoitettu fatbiken rengas.Lumipintaa ja jäätäNastarenkaat ovat omimmillaan, jos pyörän alla on tiivis lumipinta. Jos lunta on erityisen runsaasti, ollaan nastarenkaillakin vaikeuksissa. Ja kovaan teräsjäähän ei nastakaan auta. Moni polkija on havainnut, että runsaslumisissa olosuhteissa pidon kannalta paras valinta ovat leveät renkaat.Montako nastaa on riittävästi?Nastarenkaiden nastamäärissä on eroja. Polkijan näkökulmasta nastojen määrä on kahden ajo-ominaisuuden yhtälö: pito paranee nastojen lisääntyessä, mutta samalla renkaiden rullaavuus heikkenee.Jos siis alla on 240-nastainen rengas, on se pitävä, mutta polkemisesta tulee hieman tavallista raskaampaa. Sähköpyörällä rullaavuus ei ole niin isossa merkityksessä, sillä moottorivoima antaa apua. Jos nastoja on puolet vähemmän, helpottuu polkeminen mutta pitoa on tarjolla vähemmän.Yksi keino kummankin rengastyypin etujen hyödyntämiseksi on valita etupyörään moninastainen rengas ja taakse vähempinastainen rengas.Nastarenkaat kannattaa ajaa sisään sulien ajosäiden vallitessa, jotta nastat asettuvat mahdollisimman hyvin kiinni renkaiden pintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiekoitushiekka kuluttaaTalvella pyöräily on kova koitos renkaille, sillä hiekoitushiekka on terävää ja renkaita kuluttavaa – etenkin jos hiekka on jäätynyt kiinni tienpintaan. Talvirenkaiden kumiseos on normirengasta karheampaa ja myös kestävämpää.Moni arkailee aivan turhaan pyöräilyä talvella, oikeilla renkailla se onnistuu, Electrobike-sähköpyöräliikkeen Jimi Jokinen kannustaa.Renkaita valitessa kannattaa asioida alan erikoisliikkeissä. Moni kesäkausina pyöräilevä ei ole välttämättä edes tullut ajatelleeksi pyörän selkään nousemista talven tullen.– On tyypillistä, että talvipyöräilyn mahdollisuudet kuten eri rengasvaihtoehtojen runsaus ja etenkin nastallisten talvirenkaiden kyvyt, ovat monelle ihan uusia asia. Meilläkin käy tämän tästä asiakkaita, jotka eivät entuudestaan ole tietoisia siitä, että pyöräily oikeilla varusteilla onnistuu myös talvella, Vantaalla sijaitsevan Electrobike-sähköpyöräliikkeen Jimi Jokinen kertoo.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää