29.10.2022 Liikenne Polkupyöräilijöiden kuolemat: pimeällä sattuu ja kypärä pelastaisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkijalautakunnat: vuosina 2016–2020 kuolleista kypärää käyttämättömistä pyöräilijöistä 53 % olisi eri todennäköisyyksillä pelastunut kuolemalta. Pyörän valojen puute myötävaikutti 12 pyöräilyonnettomuuden tapahtumiseen. Vuosina 2016–2020 tapahtui 83 polkupyöräilijän kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Pyöräilyonnettomuuksissa kuoli 23 nais- ja 60 miespyöräilijää. Kuolleista pyöräilijöistä vain joka kolmas (32 %) käytti kypärää. Tiedot käyvät ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) keräämistä tiedoista. Onnettomuustietoinstituutti tutkii tarkoin kaikki liikenteen kuolonkolarit. OTI-pyöräilyraportti 2022 käy lävitse liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2016–2020 tutkimat polkupyöräilijän kuolemaan johtaneet onnettomuudet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuolleista joka kolmas käytti kypärää OTIn koostamien tietojen mukaan kuolleista pyöräilijöistä joka kolmas (32 %) käytti kypärää. Kypärä olisi pelastanut ihmishenkiä. Kypärää käyttämättömistä pyöräilijöistä 26 (53 %) olisi eri todennäköisyyksillä pelastunut kuolemalta, mikäli kypärä olisi ollut käytössä, raportissa arvioidaan. Raportissa todetaan, että seitsemässä tapauksessa kypärän käytön vaikutus ei ole tiedossa. Pimeällä sattuu onnettomuuksia Polkupyöräilijän kuolemaan johtaneista onnettomuuksista joka neljäs tapahtui pimeän tai hämärän aikaan. Näissä onnettomuuksissa mukana olleista 20 pyöräilijästä joka toisella ei ollut onnettomuushetkellä pyörässään mitään valoa – ei edessä eikä takana. Pelkkä etuvalo oli käytössä neljällä pyöräilijällä, kun taas pelkkä takavalo kahdella. Ilman takavaloa ajaneiden pyöräilijöiden onnettomuuksista yksi tapahtui kesäkuun 2020 jälkeen, jolloin takavalo olisi lain mukaan pitänyt olla käytössä. Neljällä pyöräilijällä oli sekä etu- että takavalo. Valojen puuttumisella on merkitystä. Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan valojen puute myötävaikutti 12 pyöräilyonnettomuuden tapahtumiseen. Näin tieliikennelaki sanoo valoista 1.6.2020 voimaan tulleen tieliikennelain 49 §:n mukaan polkupyörässä pitää olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävän valaisimen lisäksi myös taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin, kun pyörällä ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan tai kun näkyvyys on sään tai muun syyn vuoksi huonontunut (Tieliikennelaki 729/2018). Polkupyörään kiinnitettävän valaisimen sijaan valaisin voidaan kiinnittää myös esimerkiksi pyöräilijän kypärään. Polkupyörän etuvalopakko on ollut voimassa jo aiemmin. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: OTI-pyöräilyraportti 2022 a:1:{i:0;s:6:"123283";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt