10.2.2024

Porsche Taycan on nyt parempi kuin koskaan – paikoin jopa mielipuolinen

Porsche Taycan "2.0" on lähes joka suhteessa parempi versio itsestään. Huomio kiinnittynee helposti uuteen Turbo S:ään, 700 kilowatin kera.

Porschen ensimmäinen sähköauto on nyt ajan tasalla, kiitos merkittävämmän päivityksen, kuin ehkä ulkonäkö antaa ymmärtää. Taycan on ollut tuotannossa jo viitisen vuotta, ja sinä aikana sähköautot ovat ottaneet kehitysaskeleita eteenpäin, ja noita askeleita Taycanin uudistuksella on pyritty ottamaan kiinni.

Siinä missä aivan hiljattain esitelty uuden polven Macan otti käyttöön ensimmäistä kertaa koko konsernissa uuden PPE -sähköautopohjarakenteen, kulkee Taycan edelleen konsernin polttomoottoristen, takavetopohjaisten edustussedaneiden MSB-rakenteesta jatkokehitetyllä ratkaisulla, jonka puitteissa kaikki uudistukset on siis tehty.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muun muassa lisää tehoa

Taycanin malliversiot tottelevat jatkossa neljää nimeä, jotka kuuluvat Taycan, Taycan 4S, Taycan Turbo sekä Taycan Turbo S. Jokin aika sitten saimme kuulla Nürburgringiltä uutisia Porschen uusiksi laittamasta neliovisten täyssähköautojen kierrosaikaennätyksestä. Asialla oli toistaiseksi tuntematon, kiinteällä takasiivellä varustettu versio Taycanista, jota kenties saamme odottaa vuoden mittaan julkistettavaksi huippumalliksi.

Päivitetyn malliston jokainen malliversio on tehokkaampi kuin vastineensa ennen päivitystä. Kiitos siitä kuuluu erityisesti uudelle takamoottorille, jota on kevennetty aiempaan verrattuna 10 kilolla, ja joka pystyy tuottamaan jopa 80 kilowattia aiempaa enemmän tehoa.

Perusmalli, takavetoinen Taycan tuottaa nyt 320 kilowattia, maltillisin nelivetomalli Taycan 4S 440 kilowattia, "vaatimattomampi" Taycan Turbo 660 kilowattia ja mielipuolinen Taycan Turbo S pyöreät 700 kilowattia. Jos Porsche saa nimetä sähköauton Turboksi, saamme me puhua sähköauton teholukemista hevosvoimissa. Turbo S kehittää siis aivan älyttömät 952 hevosvoimaa huipputehoa, kun Launch Control on aktivoituna. Sport Chrono -pakettiin kuuluu ikään kuin loikkari, joka antaa kymmenen sekunnin ajaksi käyttöön koko tehoarsenaalin.

Kaikki malliversiot kiihtyvät nollasta sataan vähintään 0,4- mutta jopa 0,6 sekuntia nopeammin kuin edeltäjänsä. Taycan Turbo S:ltä lysti vie nyt ainoastaan 2,4 sekuntia.

Kyltymättömän tehonjanon ansiokkaan sammutusyrityksen lisäksi Taycanin uudistuksissa on keskitytty muihinkin, saako sanoa, hieman järkevämpiin asioihin.

Rutkasti parempi sähköautona

Arkiajon kannalta tehohyppäyksiä huomattavasti tärkeämpiä uudistuksia ovat huomattavat parannukset toimintamatkaan sekä myös latausnopeuteen.

Taycan kulkee jatkossa aiempaa 93-kilowattituntista suuremmalla, 105 bruttokilowattitunnin akustolla. Myös muun muassa akun lämmönhallintaa on parannettu, ja lisäksi jarrutusenergian talteenotto on aiempaa tehokkaampaa. Taycanissa hyödytään niin ikään uudesta lämpöpumpusta. Kaikella tällä on saavutettu ainakin paperilla merkittävä kiri toimintamatkassa. Suurimmat hyödyt on saavutettu neliovisessa takavetomallissa, jonka ilmoitettu WLTP -range on kasvanut 175 kilometrillä, asettuen nyt oikein säädyllisen kuuloiseen 678 kilometriin. 35 prosentin kasvua on varmasti mielenkiintoista päästä näyttämään toteen aikanaan maailman suurimmassa sähköautovertailussa Norjassa paikallisen NAF:in ja Suomen Autoliiton yhteistyössä.

Sen lisäksi, että Taycania joutuu lataamaan nyt aiempaa harvemmin, myös latausaikojen pitäisi pienentyä. 800 voltin tasavirralla Taycanin akku pystyy vastaanottamaan jopa 320 kilowattia, 50 kilowattia enemmän kuin aiemmin. Tällaisella supertehokkaalla laturilla ei tarvitse viettää kuin 18 minuuttia päästäkseen 10:stä 80 prosentin varaukseen; se on miltei puolet vähemmän kuin aiemmin.

Adaptiivinen ilmajousitus vakiona

Kaikki Taycanit varustetaan jatkossa adaptiivisella ilmajousituksella, jonka tehtävä on pitää auto vaaterissa joka tilanteessa, oltiin sitten kiihdyttämässä Turbo S:llä nollasta sataan 2,4 sekunnissa tai ajamassa Taycan Cross Turismolla röykkyisellä maalaistiellä - tai Mannerheimintiellä - perintöastiasto takakontissa.

Aerodynaamisuuden nimissä auto myös laskee maavaraansa parilla sentillä kovilla nopeuksilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huomasitko faceliftin?

Taycan on todellakin saanut myös kasvojenkohotuksen, joka ei muuta auton ulkonäköä ollenkaan liiaksi. Faceliftissä puhutaan lähinnä ilmanottoaukkojen uudelleenmuotoilusta sekä takavalojen uudistetusta, 3D-henkisestä ilmeestä.

Keulalta löytyvät uudistetut HD-matriisiajovalot.

Lisäksi väri-, vanne- ja muiden personointivaihtoehtojen määrä on Taycanissa suuri. Sillä saralla Porsche on valovuoden edellä esimerkiksi Teslaa.

Autoa tarjotaan jatkossakin neliovisena, matalana farmarina / shooting brakena Sport Turismona sekä tämän korotettuna "elämäntapaversiona" Cross Turismona. Nämä pitkäkattoiset ovat muuten jatkossa ainoat farmarimalliset Porschet, sillä Panameran taannoisen uudistuksen yhteydessä sen Sport Turismo -malliversio lakkautettiin vähäisen kysynnän vuoksi.

On muuten mielenkiintoista nähdä, tuleeko Macanin täyssähköistymisellä olemaan vaikutusta esimerkiksi Taycan Cross Turismon myyntiin.

Hinnatkin nousseet

Kaiken muun nousseen lisäksi myös Taycanin hinnat ovat nouseet - ja kerralla aika tuntuvasti.

Ohjaamokin on muuten viimeisintä Porschea.

Neliovisen mallin 107 990 euron alkaen-hinta on 15 000 euroa kovempi kuin edeltäjänsä, toki täytyy muistaa, että kyseessä ei ole samasta nimestä ja hinnat alkaen -asemastaan huolimatta sama malli. Taycan 4S:n uusi hinta on 128 990 euroa, Turbon 186 990 euroa, ja Turbo S:n herkuista nauttiakseen pitää olla valmis maksamaan vähintään 223 990 euron hinta.

Sport Turismosta pyydetään kunkin malliversion kohdalla aina tasan tuhannen euron lisähinta. Cross Turismon alkaen-malli on seikkailumuoveja tukien nelivetoinen Taycan 4, josta pyydetään 119 990 euroa. Sitä seuraavat 4S, 134 990 euroa; Turbo, 188 990 euroa sekä vastakohtien summa Turbo S Cross Turismo, 224 990 euroa.

Ja koska myynti käynnistyi jo nyt, uusittu Taycan ehtii hyvinkin kesälaitumille.

Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat