9.6.2020

PSA ja FCA kilpailuviranomaisten silmätikkuna – pienet pakettiautot fuusion hidasteena?

PSA ja FCA kilpailuviranomaisten silmätikkuna

Fiat Chrysler Automobilesin ja PSA-ryhmän fuusio etenee, mutta merkkien jo aiempi yhteistyö kevyissä pakettiautoissa on luonut hankalan kilpailutilanteen.

Fiat Chrysler ja PSA-ryhmä ovat jatkaneet fuusionsa toteuttamista muun muassa koronaviruspandemiasta huolimatta. Nyt Euroopan unionin kilpailuviranomainen on kuitenkin ilmaissut huolensa fuusion yksityiskohdista.

Sinänsä yhtiöiden fuusiossa ja maailman neljänneksi suurimman autokonsernin luomisessa ei ole ongelmaa Euroopan komission mukaan. Kilpailuviranomaisten huolena ovat kevyet pakettiautot. FCA ja PSA valmistavat autoja jo entuudestaan  tasan 50/50 jaetussa Sevel-yhteistyöhankkeessa. Italian Atessassa sijaitseva tehdas on Euroopan suurin pakettiautotehdas, jonka normaali työtahti on noin 1 200 autoa päivässä.

Euroopan autoteollisuusjärjestö ACEA:n mukaan konsernit valmistivat viime vuonna 755 000 pienempää hyötyajoneuvoa, merkiten noin 34 prosentin markkinaosuutta. Kilpakumppanit Renault ja Ford jäivät 16 prosenttiin, VW 12 prosenttiin ja Daimler 10 prosenttiin.

Merkeillä on muutamia päiviä aikaa esittää kilpailuviranomaisille ratkaisu ennen kuin tilanne siirtyy esitutkinnasta varsinaiseen tutkintaan. Kilpailuviranomaisten tutkinta viivyttäisi fuusion toteutumista neljällä kuukaudella. Yleensä kilpailullisena keinona käytetty liiketoimintojen eriyttäminen on tietojen mukaan hankala ratkaisu PSA:n ja FCA:n tapauksessa.

Lähde: Automotive News Kuva: Fiat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat