15.5.2020 Ajoneuvot PSA:n sähköpakuperhe kasvaa ranskalaiskaksosilla – Citroën Ë-Jumpy ja Peugeot e-Expert Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aiemmin Opel esitteli tarkempia tietoja täyssähköisestä Vivaro-e pakettiautosta. Nyt konserni esittelee myös sisarukset Citroën Ë-Jumpyn ja Peugeot e-Expertin, joiden on määrä tulla Suomeen vuoden 2020 lopulla. Kaikki kolme sähköpakettiautoa tulevat markkinoille kahdella eri akkuvaihtoehdolla: 50 kilowattituntisella WLTP-toimintamatkan kerrotaan olevan 230 kilometriä ja suuremmalla 75 kWh-kapasiteetilla varustetulla 330 km. Niin Peugeotissa kuin Citroënissakin pienempi akku on saatavilla kaikkiin kolmeen (XS, M ja XL) koripituuteen. Suurempi akku ei löydy enää pienimmän XS-koripituuden valikoimasta. Peugeot kertoo akun takuuksi kahdeksan vuotta / 160 000 km, Citroënin takuu on saman mittainen, mutta sen tarkennetaan koskevan koko voimalinjaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi sähkömoottori – kolme ajotilaa Citroën kertoo auton voimalähteenä toimivan yhden 100 kilowatin (136 hv) tehoisen sähkömoottorin. Huippunopeus on rajoitettu 130 kilometriin tunnissa. Ajotiloja mainitaan olevan kolme: Normal, Eco ja Power. Latausportti sijaitsee auton etuosassa. Taloudellinen Eco-ajotila minimoi energiankulutuksen lämmitystä ja ilmastointia keventämällä. Lisäksi ajotila rajoittaa moottorin tehoa ja vääntöä. Power-ajotila antaa käyttöön suurimman kantavuuden, joka vastaa normaalia ajotilaa ilman kuormaa. Molemmat lähipäästöttömät hyötyajoneuvot on varustettu 11 kilowatin tehoisella 3x16 A -laturilla. Citroën kertoo Ë-Jumpyn latautuvan tyhjästä täyteen 11 kilowatin teholla alle kahdeksassa tunnissa. Akut on sijoitettu auton pohjaan. Pikalatauksella ranskattaret latautuvat parhaillaan 100 kilowatin teholla. 0–80 prosentin pikalatauksen kerrotaan vievän 50 kWh -akulla 30 minuuttia ja 75 kWh -akulla puolestaan 45 minuuttia. Kantaako sähkö jatkossa? Kaikkien mallien kantavuus on Opelin tapaan 1 275 kg, eli lähes saman verran kuin polttomoottorimalleillakin. 1 000 kg:n vetomassalla sähköpakettiautot häviävät selvästi polttomoottorisisaruksille. Tietoviihdejärjestelmää on uusittu sähkövoimalinjan ominaisuuksia varten. Sähkövoimalinjojen myötä autojen mittaristonäkymiä on päivitetty sähköautolla ajamiseen liittyvän informaation näyttämiseksi. Citroën kertoo seitsemän tuuman kosketusnäyttöön lisätyn Energy-valikon, josta voi seurata energian virtausta ja statistiikkaa. Lisäksi valikosta voi ajastaa latausta ja esilämmitystä. Lastaustilavuus on samankokoinen kuin polttomoottorimalleissa. Molempien autojen on määrä saapua Suomeen vuoden 2020 lopulla. Peugeot e-Expertin ennakkomyynti on alkanut 75 kWh -akustollisilla malleilla, joilla myös Citroën Ë-Jumpy tekee Suomeen tulemisensa. Tämä tarkoittaa että lyhyintä korimallia saa odottaa muita malleja pidempään. Peugeot e-Expertin hinnat alkaa M-koripituudella 47 979 ja XL-koripituudella 49 375 eurosta. Lähteet ja kuvat: Peugeot ja Citroën Lue lisää: Hinaa vähän, kanna paljon: täyssähköinen Opel Vivaro-e lähes dieselin kantavuudella PSA:lta useita sähköpakuja ensi vuonna – tarjolle myös kaksi akkuvaihtoehtoa Suvunvaihto tuo sähkövoimaa: Opel Vivaro-e saapuu kahdella akkuvaihtoehdolla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku