15.5.2020 Ajoneuvot PSA:n sähköpakuperhe kasvaa ranskalaiskaksosilla – Citroën Ë-Jumpy ja Peugeot e-Expert Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aiemmin Opel esitteli tarkempia tietoja täyssähköisestä Vivaro-e pakettiautosta. Nyt konserni esittelee myös sisarukset Citroën Ë-Jumpyn ja Peugeot e-Expertin, joiden on määrä tulla Suomeen vuoden 2020 lopulla. Kaikki kolme sähköpakettiautoa tulevat markkinoille kahdella eri akkuvaihtoehdolla: 50 kilowattituntisella WLTP-toimintamatkan kerrotaan olevan 230 kilometriä ja suuremmalla 75 kWh-kapasiteetilla varustetulla 330 km.Niin Peugeotissa kuin Citroënissakin pienempi akku on saatavilla kaikkiin kolmeen (XS, M ja XL) koripituuteen. Suurempi akku ei löydy enää pienimmän XS-koripituuden valikoimasta. Peugeot kertoo akun takuuksi kahdeksan vuotta / 160 000 km, Citroënin takuu on saman mittainen, mutta sen tarkennetaan koskevan koko voimalinjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi sähkömoottori – kolme ajotilaaCitroën kertoo auton voimalähteenä toimivan yhden 100 kilowatin (136 hv) tehoisen sähkömoottorin. Huippunopeus on rajoitettu 130 kilometriin tunnissa. Ajotiloja mainitaan olevan kolme: Normal, Eco ja Power.Latausportti sijaitsee auton etuosassa.Taloudellinen Eco-ajotila minimoi energiankulutuksen lämmitystä ja ilmastointia keventämällä. Lisäksi ajotila rajoittaa moottorin tehoa ja vääntöä. Power-ajotila antaa käyttöön suurimman kantavuuden, joka vastaa normaalia ajotilaa ilman kuormaa.Molemmat lähipäästöttömät hyötyajoneuvot on varustettu 11 kilowatin tehoisella 3x16 A -laturilla. Citroën kertoo Ë-Jumpyn latautuvan tyhjästä täyteen 11 kilowatin teholla alle kahdeksassa tunnissa.Akut on sijoitettu auton pohjaan.Pikalatauksella ranskattaret latautuvat parhaillaan 100 kilowatin teholla. 0–80 prosentin pikalatauksen kerrotaan vievän 50 kWh -akulla 30 minuuttia ja 75 kWh -akulla puolestaan 45 minuuttia.Kantaako sähkö jatkossa?Kaikkien mallien kantavuus on Opelin tapaan 1 275 kg, eli lähes saman verran kuin polttomoottorimalleillakin. 1 000 kg:n vetomassalla sähköpakettiautot häviävät selvästi polttomoottorisisaruksille.Tietoviihdejärjestelmää on uusittu sähkövoimalinjan ominaisuuksia varten.Sähkövoimalinjojen myötä autojen mittaristonäkymiä on päivitetty sähköautolla ajamiseen liittyvän informaation näyttämiseksi. Citroën kertoo seitsemän tuuman kosketusnäyttöön lisätyn Energy-valikon, josta voi seurata energian virtausta ja statistiikkaa. Lisäksi valikosta voi ajastaa latausta ja esilämmitystä.Lastaustilavuus on samankokoinen kuin polttomoottorimalleissa.Molempien autojen on määrä saapua Suomeen vuoden 2020 lopulla. Peugeot e-Expertin ennakkomyynti on alkanut 75 kWh -akustollisilla malleilla, joilla myös Citroën Ë-Jumpy tekee Suomeen tulemisensa. Tämä tarkoittaa että lyhyintä korimallia saa odottaa muita malleja pidempään. Peugeot e-Expertin hinnat alkaa M-koripituudella 47 979 ja XL-koripituudella 49 375 eurosta.Lähteet ja kuvat: Peugeot ja Citroën Lue lisää: Hinaa vähän, kanna paljon: täyssähköinen Opel Vivaro-e lähes dieselin kantavuudella PSA:lta useita sähköpakuja ensi vuonna – tarjolle myös kaksi akkuvaihtoehtoa Suvunvaihto tuo sähkövoimaa: Opel Vivaro-e saapuu kahdella akkuvaihtoehdolla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?