15.5.2020 Ajoneuvot PSA:n sähköpakuperhe kasvaa ranskalaiskaksosilla – Citroën Ë-Jumpy ja Peugeot e-Expert Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aiemmin Opel esitteli tarkempia tietoja täyssähköisestä Vivaro-e pakettiautosta. Nyt konserni esittelee myös sisarukset Citroën Ë-Jumpyn ja Peugeot e-Expertin, joiden on määrä tulla Suomeen vuoden 2020 lopulla. Kaikki kolme sähköpakettiautoa tulevat markkinoille kahdella eri akkuvaihtoehdolla: 50 kilowattituntisella WLTP-toimintamatkan kerrotaan olevan 230 kilometriä ja suuremmalla 75 kWh-kapasiteetilla varustetulla 330 km.Niin Peugeotissa kuin Citroënissakin pienempi akku on saatavilla kaikkiin kolmeen (XS, M ja XL) koripituuteen. Suurempi akku ei löydy enää pienimmän XS-koripituuden valikoimasta. Peugeot kertoo akun takuuksi kahdeksan vuotta / 160 000 km, Citroënin takuu on saman mittainen, mutta sen tarkennetaan koskevan koko voimalinjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi sähkömoottori – kolme ajotilaaCitroën kertoo auton voimalähteenä toimivan yhden 100 kilowatin (136 hv) tehoisen sähkömoottorin. Huippunopeus on rajoitettu 130 kilometriin tunnissa. Ajotiloja mainitaan olevan kolme: Normal, Eco ja Power.Latausportti sijaitsee auton etuosassa.Taloudellinen Eco-ajotila minimoi energiankulutuksen lämmitystä ja ilmastointia keventämällä. Lisäksi ajotila rajoittaa moottorin tehoa ja vääntöä. Power-ajotila antaa käyttöön suurimman kantavuuden, joka vastaa normaalia ajotilaa ilman kuormaa.Molemmat lähipäästöttömät hyötyajoneuvot on varustettu 11 kilowatin tehoisella 3x16 A -laturilla. Citroën kertoo Ë-Jumpyn latautuvan tyhjästä täyteen 11 kilowatin teholla alle kahdeksassa tunnissa.Akut on sijoitettu auton pohjaan.Pikalatauksella ranskattaret latautuvat parhaillaan 100 kilowatin teholla. 0–80 prosentin pikalatauksen kerrotaan vievän 50 kWh -akulla 30 minuuttia ja 75 kWh -akulla puolestaan 45 minuuttia.Kantaako sähkö jatkossa?Kaikkien mallien kantavuus on Opelin tapaan 1 275 kg, eli lähes saman verran kuin polttomoottorimalleillakin. 1 000 kg:n vetomassalla sähköpakettiautot häviävät selvästi polttomoottorisisaruksille.Tietoviihdejärjestelmää on uusittu sähkövoimalinjan ominaisuuksia varten.Sähkövoimalinjojen myötä autojen mittaristonäkymiä on päivitetty sähköautolla ajamiseen liittyvän informaation näyttämiseksi. Citroën kertoo seitsemän tuuman kosketusnäyttöön lisätyn Energy-valikon, josta voi seurata energian virtausta ja statistiikkaa. Lisäksi valikosta voi ajastaa latausta ja esilämmitystä.Lastaustilavuus on samankokoinen kuin polttomoottorimalleissa.Molempien autojen on määrä saapua Suomeen vuoden 2020 lopulla. Peugeot e-Expertin ennakkomyynti on alkanut 75 kWh -akustollisilla malleilla, joilla myös Citroën Ë-Jumpy tekee Suomeen tulemisensa. Tämä tarkoittaa että lyhyintä korimallia saa odottaa muita malleja pidempään. Peugeot e-Expertin hinnat alkaa M-koripituudella 47 979 ja XL-koripituudella 49 375 eurosta.Lähteet ja kuvat: Peugeot ja Citroën Lue lisää: Hinaa vähän, kanna paljon: täyssähköinen Opel Vivaro-e lähes dieselin kantavuudella PSA:lta useita sähköpakuja ensi vuonna – tarjolle myös kaksi akkuvaihtoehtoa Suvunvaihto tuo sähkövoimaa: Opel Vivaro-e saapuu kahdella akkuvaihtoehdolla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous