8.6.2020

Sähköisesti seurassa: Peugeot e-Traveller taipuu tila-autoksi ja ammattikäyttöön

Peugeot e-Traveller

PSA-ryhmän sähköisten tavara-autojen ideat on sovitettu nyt myös Traveller-henkilöversioon. Peugeot e-Traveller soveltuukin niin suurperheille kuin ammattikäyttöönkin.

Peugeot on jatkanut hyötyajoneuvomallistonsa sähköistämistä. Sähköpakettiauto e-Expertin muotista ponnistaa myös matkustajakäyttöön suunniteltu Peugeot e-Traveller, joka tuo malliversiosta riippuen matkustusmukavuutta jopa yhdeksälle henkilölle.

Peugeot e-Traveller

Peugeot e-Traveller Shuttle on suunniteltu erityisesti ammattikuljettajien käyttöön. Business-varustelulla auto on 5–9-paikkainen, ylellisempi Business VIP on saatavissa 6 tai 7-paikkaisena. Shuttlessa on moottoroidut liukuovet molemmin puolin autoa sekä kattavasti tummennetut matkustamon lasit. VIP-mallissa on mahdollista rakentaa istuimista esimerkiksi neljän hengen lounge-asetelma vastakkain aseteltuine istuimineen. Tavaratian aukeavan ikkunan ansiosta matkatavaroita voi nostaa ahtaammassakin raossa ja auto saanee suosiota myös kuvauskäytössä.

Peugeot e-Traveller
e-Travellerin eri koripituudet ja istuinversiot sekä tavaratilat

Peugeot e-Travellerin toinen versio on tila-auto, joka on suunniteltu esimerkiksi retkeilijöiden, aktiivisten harrastajien tai perheiden käyttöön. Keskirivillä on käytössä lentokonepöydät ja aurinkoverhot erityisesti perheen pienimpien iloksi. Liukumisen lisäksi istuimet voi poistaa kokonaan. Säilytystilaa löytyy ympäri matkustamoa 74 litran edestä.

Henkilöiden lisäksi e-Travelleriin mahtuu esimerkiksi yhdeksän henkeä ja 1 500 litraa tavaraa, tai 5 matkustajaa ja 3 000 litraa. Irroitettavien istuinten ansiosta tavaratilaa voidaan venyttää 4 900 litraan saakka. Lisäksi sähkötila-auton vetomassa on 1 000 kiloa.

Peugeot e-Traveller

Valittavana on kolme eri pituutta: S (4,60 m) M (4,95 m) ja XL (5,30 m). Auton korkeus on joka versiossa 1,90 metriä, joten e-Traveller sopii hyvin lähes kaikkiin pysäköintihalleihin. Muiden PSA-ryhmän sähköpakettiautojen tavoin auton akku on sijoitettu lattian alle, joten se ei vie tilaa matkustamosta.

Ulkoa e-Travellerin erottaa polttomoottoriversioista kaksivärisestä leijonalogosta, latausluukusta sekä keulamaskista. Matkustamossa on hienosäädetty värejä ja kosketusnäyttöjärjestelmä on saanut uusia näkymiä. Navigointijärjestelmä kertoo latauspisteet, joihin jäljellä oleva toimintamatka riittää. Kojelaudassa on sähköinen käsijarru sekä uusi e-Toggleksi nimetty vaihteenvalitsin.

Peugeot e-Traveller

Ajotilavalitsimen ohjelmilla Eco (60 kW, 180 Nm), Normal (80 kW, 210 Nm) ja Power (100 kW, 260 Nm) antavat kuljettajalle mahdollisuuden valita toimintamatkan ja tehon välillä esimerkiksi kuorman mukaan. Huippunopeus on 130 km/h ja 0–100 km/h suoriutuu täydellä teholla 13,1 sekunnissa. Sähkömoottorin huipputeho on 100 kW ja huippuvääntö on 260 newtonmetriä.

Valittavana on 50 kilowattitunnin akku (jopa 230 km yhdellä latauksella WLTP) ja M- ja XL-pituuksien kanssa tarjolla on myös 75 kilowattitunnin akku (jopa 330 km WLTP). Auton Type 2 -laturi mahdollistaa enimmillään 3x16A lataustehon, jolloin akku saadaan täyteen viidessä tunnissa (50 kWh akku) tai alle kahdeksassa tunnissa (75 kWh). Pikalatauksen huipputeho on puolestaan 100 kW, jolloin 80% lataus saavutetaan 30 minuutissa (50 kWh) tai 45 minuutissa (75 kWh). Lataus ja esilämmitys ovat etäohjattavissa älypuhelimen avulla.

Peugeot e-Travellerin akulle luvataan 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu 70% kapasiteetille. Suomessa Peugeot e-Traveller nähdään loppuvuodesta.

Lähde ja kuvat: Peugeot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat