8.6.2020 Ajoneuvot Sähköisesti seurassa: Peugeot e-Traveller taipuu tila-autoksi ja ammattikäyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä PSA-ryhmän sähköisten tavara-autojen ideat on sovitettu nyt myös Traveller-henkilöversioon. Peugeot e-Traveller soveltuukin niin suurperheille kuin ammattikäyttöönkin. Peugeot on jatkanut hyötyajoneuvomallistonsa sähköistämistä. Sähköpakettiauto e-Expertin muotista ponnistaa myös matkustajakäyttöön suunniteltu Peugeot e-Traveller, joka tuo malliversiosta riippuen matkustusmukavuutta jopa yhdeksälle henkilölle. Peugeot e-Traveller Shuttle on suunniteltu erityisesti ammattikuljettajien käyttöön. Business-varustelulla auto on 5–9-paikkainen, ylellisempi Business VIP on saatavissa 6 tai 7-paikkaisena. Shuttlessa on moottoroidut liukuovet molemmin puolin autoa sekä kattavasti tummennetut matkustamon lasit. VIP-mallissa on mahdollista rakentaa istuimista esimerkiksi neljän hengen lounge-asetelma vastakkain aseteltuine istuimineen. Tavaratian aukeavan ikkunan ansiosta matkatavaroita voi nostaa ahtaammassakin raossa ja auto saanee suosiota myös kuvauskäytössä. e-Travellerin eri koripituudet ja istuinversiot sekä tavaratilat Peugeot e-Travellerin toinen versio on tila-auto, joka on suunniteltu esimerkiksi retkeilijöiden, aktiivisten harrastajien tai perheiden käyttöön. Keskirivillä on käytössä lentokonepöydät ja aurinkoverhot erityisesti perheen pienimpien iloksi. Liukumisen lisäksi istuimet voi poistaa kokonaan. Säilytystilaa löytyy ympäri matkustamoa 74 litran edestä. Henkilöiden lisäksi e-Travelleriin mahtuu esimerkiksi yhdeksän henkeä ja 1 500 litraa tavaraa, tai 5 matkustajaa ja 3 000 litraa. Irroitettavien istuinten ansiosta tavaratilaa voidaan venyttää 4 900 litraan saakka. Lisäksi sähkötila-auton vetomassa on 1 000 kiloa. Valittavana on kolme eri pituutta: S (4,60 m) M (4,95 m) ja XL (5,30 m). Auton korkeus on joka versiossa 1,90 metriä, joten e-Traveller sopii hyvin lähes kaikkiin pysäköintihalleihin. Muiden PSA-ryhmän sähköpakettiautojen tavoin auton akku on sijoitettu lattian alle, joten se ei vie tilaa matkustamosta. Ulkoa e-Travellerin erottaa polttomoottoriversioista kaksivärisestä leijonalogosta, latausluukusta sekä keulamaskista. Matkustamossa on hienosäädetty värejä ja kosketusnäyttöjärjestelmä on saanut uusia näkymiä. Navigointijärjestelmä kertoo latauspisteet, joihin jäljellä oleva toimintamatka riittää. Kojelaudassa on sähköinen käsijarru sekä uusi e-Toggleksi nimetty vaihteenvalitsin. Ajotilavalitsimen ohjelmilla Eco (60 kW, 180 Nm), Normal (80 kW, 210 Nm) ja Power (100 kW, 260 Nm) antavat kuljettajalle mahdollisuuden valita toimintamatkan ja tehon välillä esimerkiksi kuorman mukaan. Huippunopeus on 130 km/h ja 0–100 km/h suoriutuu täydellä teholla 13,1 sekunnissa. Sähkömoottorin huipputeho on 100 kW ja huippuvääntö on 260 newtonmetriä. Valittavana on 50 kilowattitunnin akku (jopa 230 km yhdellä latauksella WLTP) ja M- ja XL-pituuksien kanssa tarjolla on myös 75 kilowattitunnin akku (jopa 330 km WLTP). Auton Type 2 -laturi mahdollistaa enimmillään 3x16A lataustehon, jolloin akku saadaan täyteen viidessä tunnissa (50 kWh akku) tai alle kahdeksassa tunnissa (75 kWh). Pikalatauksen huipputeho on puolestaan 100 kW, jolloin 80% lataus saavutetaan 30 minuutissa (50 kWh) tai 45 minuutissa (75 kWh). Lataus ja esilämmitys ovat etäohjattavissa älypuhelimen avulla. Peugeot e-Travellerin akulle luvataan 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu 70% kapasiteetille. Suomessa Peugeot e-Traveller nähdään loppuvuodesta. Lähde ja kuvat: Peugeot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan