27.1.2016 Liikenne Puhelimella parkkiin – mobiilipysäköinti nosteessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysäköinnin mobiilimaksaminen tekee kasvuloikkaa jo toista vuotta peräjälkeen. Tulevaisuuden kaupunkipysäköinti muttuu merkittävästi, eikä vain maksamisen osalta. Pysäköinnin maksaminen puhelimella, eli mobiilipysäköinti yleistyy entisestään. Vuonna 2015 EasyParkin palvelulla pysäköitiin Suomessa yli 4 miljoonaa kertaa. Kasvua edelliseen vuoteen on 75 prosenttia. Tämä on yrityksen oman kertoman mukaan 1,7 miljoonaa mobiilipysäköintiä enemmän kuin vuonna 2014. Ripeä kasvu jatkuu nyt toista vuotta.EasyParkin arvion mukaan 75 prosentin kasvu johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että autoilijat luopuvat kolikoista. Kolikkojen lisäksi suuri häviäjä on pankkikortti. EasyParkin teettämän kuluttajaselvityksen mukaan joka kolmas suomalainen uskoo, että puhelin tulee syrjäyttämään myös pankkikortin pysäköinninmaksuvälineenä tulevaisuudessa. Puhelimella maksetaan todennäköisesti myös muita pieniä ostoksia kuten pikaruokaa ja matkalippuja.– Tämän päivän asiakas vaatii palvelulta helppokäyttöisyyttä, luotettavuutta ja alueellista kattavuutta. Kun kaikki nämä tekijät ovat kunnossa, autoilijan on helpompi siirtyä vanhoista maksutavoista uusiin, EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson arvioi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySovellus ja soittopalvelu käytössäSuurin osa EasyParkin pysäköinneistä maksetaan älypuhelimen sovelluksella. Vuodesta 2008 Suomessa toimineella palvelulla on kuitenkin vankka käyttäjäkunta perinteisen myös soittopalvelun puolella. Lähes joka kolmas EasyParkin käyttäjä käynnistää ja lopettaa pysäköinnin soittamalla palvelunumeroon.– Juuri ilmestynyt Tilastokeskuksen tilasto kertoo, että suomalaisista 69 prosenttia käyttää älypuhelinta. Käyttäjätilastomme sovelluksen ja soittopalvelun välillä noudattelee tuota samaa tasoa. Ne, jotka ovat tottuneet soittopalveluun eivät herkästi vaihda sovellukseen. Eikä välttämättä tarvitsekaan. Meillä ei ole suunnitelmia poistaa soittopalvelua, Anderson toteaa.Pysäköinti muuttaa kaupunkikuvaaPuhelinkopit ovat jo kadonneet kaupunkien katukuvasta. Myös pysäköintiautomaatit ovat tulevaisuudessa katoavaa kansanperinnettä. EasyParkin mukaan pysäköinti tulee muuttumaan huomattavasti. Muutos koskee muutakin kuin maksamista.Lähitulevaisuudessa teknologia tunnistaa maksulliselle paikalle pysähtyneen auton, ja aloittaa parkkimaksun veloituksen automaattisesti. Kun auto lähtee liikkeelle, veloitus myös päättyy automaattisesti. Yhtenä kehityskohteena on myös asukaspysäköinnin helpottaminen mobiilipalveluiden avulla.– Asiakkaiden suurin toive liittyy parkkipaikan löytämisen helppouteen. On sekä ihmisille että ympäristölle epäedullista, kun joudutaan ajamaan ympyrää ja etsimään vapaata parkkipaikkaa.Vielä ei ole tarjolla palvelua, joka tunnistaisi kattavasti kaikki parkkipaikat ja niiden käyttöasteen, mutta EasyParkin mukaan tähän on tahtotila kaupungeilla sekä pysäköintioperaattoreilla.– Toteutus vie sekä aikaa että rahaa, mutta varmuudella tämäkin saadaan ratkaistua, Stefan Anderson toteaa.Lähde ja kuva EasyPark Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti