27.1.2016 Liikenne Puhelimella parkkiin – mobiilipysäköinti nosteessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysäköinnin mobiilimaksaminen tekee kasvuloikkaa jo toista vuotta peräjälkeen. Tulevaisuuden kaupunkipysäköinti muttuu merkittävästi, eikä vain maksamisen osalta. Pysäköinnin maksaminen puhelimella, eli mobiilipysäköinti yleistyy entisestään. Vuonna 2015 EasyParkin palvelulla pysäköitiin Suomessa yli 4 miljoonaa kertaa. Kasvua edelliseen vuoteen on 75 prosenttia. Tämä on yrityksen oman kertoman mukaan 1,7 miljoonaa mobiilipysäköintiä enemmän kuin vuonna 2014. Ripeä kasvu jatkuu nyt toista vuotta. EasyParkin arvion mukaan 75 prosentin kasvu johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että autoilijat luopuvat kolikoista. Kolikkojen lisäksi suuri häviäjä on pankkikortti. EasyParkin teettämän kuluttajaselvityksen mukaan joka kolmas suomalainen uskoo, että puhelin tulee syrjäyttämään myös pankkikortin pysäköinninmaksuvälineenä tulevaisuudessa. Puhelimella maksetaan todennäköisesti myös muita pieniä ostoksia kuten pikaruokaa ja matkalippuja. – Tämän päivän asiakas vaatii palvelulta helppokäyttöisyyttä, luotettavuutta ja alueellista kattavuutta. Kun kaikki nämä tekijät ovat kunnossa, autoilijan on helpompi siirtyä vanhoista maksutavoista uusiin, EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson arvioi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sovellus ja soittopalvelu käytössä Suurin osa EasyParkin pysäköinneistä maksetaan älypuhelimen sovelluksella. Vuodesta 2008 Suomessa toimineella palvelulla on kuitenkin vankka käyttäjäkunta perinteisen myös soittopalvelun puolella. Lähes joka kolmas EasyParkin käyttäjä käynnistää ja lopettaa pysäköinnin soittamalla palvelunumeroon. – Juuri ilmestynyt Tilastokeskuksen tilasto kertoo, että suomalaisista 69 prosenttia käyttää älypuhelinta. Käyttäjätilastomme sovelluksen ja soittopalvelun välillä noudattelee tuota samaa tasoa. Ne, jotka ovat tottuneet soittopalveluun eivät herkästi vaihda sovellukseen. Eikä välttämättä tarvitsekaan. Meillä ei ole suunnitelmia poistaa soittopalvelua, Anderson toteaa. Pysäköinti muuttaa kaupunkikuvaa Puhelinkopit ovat jo kadonneet kaupunkien katukuvasta. Myös pysäköintiautomaatit ovat tulevaisuudessa katoavaa kansanperinnettä. EasyParkin mukaan pysäköinti tulee muuttumaan huomattavasti. Muutos koskee muutakin kuin maksamista. Lähitulevaisuudessa teknologia tunnistaa maksulliselle paikalle pysähtyneen auton, ja aloittaa parkkimaksun veloituksen automaattisesti. Kun auto lähtee liikkeelle, veloitus myös päättyy automaattisesti. Yhtenä kehityskohteena on myös asukaspysäköinnin helpottaminen mobiilipalveluiden avulla. – Asiakkaiden suurin toive liittyy parkkipaikan löytämisen helppouteen. On sekä ihmisille että ympäristölle epäedullista, kun joudutaan ajamaan ympyrää ja etsimään vapaata parkkipaikkaa. Vielä ei ole tarjolla palvelua, joka tunnistaisi kattavasti kaikki parkkipaikat ja niiden käyttöasteen, mutta EasyParkin mukaan tähän on tahtotila kaupungeilla sekä pysäköintioperaattoreilla. – Toteutus vie sekä aikaa että rahaa, mutta varmuudella tämäkin saadaan ratkaistua, Stefan Anderson toteaa. Lähde ja kuva EasyPark Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt