6.10.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: jos haluat tilaa, joudut tinkimään toimintamatkasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e:n täyssähköinen toimintamatka on tullut testattua viimeisten kuukausien aikana useaan otteeseen. Tällä kertaa pääsimme koeajamaan täysin samalle tekniikalle pohjautuvan B250 e -sisarmalliin joten luonnollisesti on pienoisen toimintamatkavertailun aika. Kymmenen tuhannen kilometrin matkan muutaman viikkoa sitten rikkonut Mercedes-Benz A 250 e on ollut pidempiä sisämaan ajomatkoja vaille tiheästi latauksessa, ja sitä myötä täysin sähköisiä kilometrejä on noin puolet autolla ajetuista.Käytäntö on osoittanut, että sähkö riittää sekalaisessa ajossa noin 60–70 kilometrin toimintamatkaan ennen kuin täytyy turvautua bensiinin voimin liikkumiseen. Parhaillaan toimituksen pihein kuljettaja on saavuttanut jopa 82 täyssähköistä kilometriä yhdellä latauksella.Vastikään saimme koeajoon B 250 e -tila-auton, joka vastaa tekniikaltaan täysin puolen vuoden koeajomme A 250 e:tä. Sattumalta värikin on sama! Ainoana erona on suurempi kori, eli B 250 e soveltuu esimerkiksi lapsiperheiden käyttöön A-sarjaa paremmin. Saimme otollisen tilaisuuden testata, miten paljon paremmat sisätilat syövät sähköistä toimintamatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErot teknisissä tiedoissa varsin pienetA-sarjan WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 60–68 km ja B-sarjalle 56–67 km. A-sarjan omamassa on 1 680 kg ja B-sarjan 1 725 kg. A-sarjan ilmanvastuskerroin on 0,27 ja otsapinta-ala 2,19 neliömetriä, eli näiden tulona kokonaisilmanvastukseksi saadaan 0,59 neliömetriä. B-sarjan ilmanvastuskerroin on 0,25, otsapinta-ala 2,4 neliömetriä eli kokonaisilmanvastus on 0,60 neliömetriä. Ero on siis varsin pieni niin massan kuin kokonaispinta-alan osalta.Toimintamatkan ero virallisia lukemia suurempiPaljonko B 250 e:llä sitten pääsee sähköisesti? Sekalaisessa ajossa akku tyhjentyi keskimäärin 55 kilometrin matkalla, mutta otanta oli tosin ainoastaan kaksi ajokertaa. Ainoastaan moottoritietä paahtaessakin B-sarjassa riittää virtaa 49 km matkalle.Tulokset eivät ole täysin verrattavissa A-sarjan kokemuksiin, koska toimintamatkalenkkejä ei ole ajettu täysin samoissa olosuhteissa. Tämän perusteella kuitenkin vaikuttaisi, että A-sarjan kompaktimmat mitat tuovat enemmän etua kuin WLTP-lukemat antavat ymmärtää. Vaikka B-sarjan ilmanvastuskerroin on saatu pudotettua varsin alhaiseksi, ei suuremmat sisätilat tule ilman kustannuksia sähköisessä toimintamatkassa.Huonoksi B 250 e:n toimintamatkaa ei tästä tappiosta huolimatta voi moittia. Tarkemmin autoon palaamme tulevaisuudessa koeajon muodossa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”