6.10.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: jos haluat tilaa, joudut tinkimään toimintamatkasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e:n täyssähköinen toimintamatka on tullut testattua viimeisten kuukausien aikana useaan otteeseen. Tällä kertaa pääsimme koeajamaan täysin samalle tekniikalle pohjautuvan B250 e -sisarmalliin joten luonnollisesti on pienoisen toimintamatkavertailun aika. Kymmenen tuhannen kilometrin matkan muutaman viikkoa sitten rikkonut Mercedes-Benz A 250 e on ollut pidempiä sisämaan ajomatkoja vaille tiheästi latauksessa, ja sitä myötä täysin sähköisiä kilometrejä on noin puolet autolla ajetuista.Käytäntö on osoittanut, että sähkö riittää sekalaisessa ajossa noin 60–70 kilometrin toimintamatkaan ennen kuin täytyy turvautua bensiinin voimin liikkumiseen. Parhaillaan toimituksen pihein kuljettaja on saavuttanut jopa 82 täyssähköistä kilometriä yhdellä latauksella.Vastikään saimme koeajoon B 250 e -tila-auton, joka vastaa tekniikaltaan täysin puolen vuoden koeajomme A 250 e:tä. Sattumalta värikin on sama! Ainoana erona on suurempi kori, eli B 250 e soveltuu esimerkiksi lapsiperheiden käyttöön A-sarjaa paremmin. Saimme otollisen tilaisuuden testata, miten paljon paremmat sisätilat syövät sähköistä toimintamatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErot teknisissä tiedoissa varsin pienetA-sarjan WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 60–68 km ja B-sarjalle 56–67 km. A-sarjan omamassa on 1 680 kg ja B-sarjan 1 725 kg. A-sarjan ilmanvastuskerroin on 0,27 ja otsapinta-ala 2,19 neliömetriä, eli näiden tulona kokonaisilmanvastukseksi saadaan 0,59 neliömetriä. B-sarjan ilmanvastuskerroin on 0,25, otsapinta-ala 2,4 neliömetriä eli kokonaisilmanvastus on 0,60 neliömetriä. Ero on siis varsin pieni niin massan kuin kokonaispinta-alan osalta.Toimintamatkan ero virallisia lukemia suurempiPaljonko B 250 e:llä sitten pääsee sähköisesti? Sekalaisessa ajossa akku tyhjentyi keskimäärin 55 kilometrin matkalla, mutta otanta oli tosin ainoastaan kaksi ajokertaa. Ainoastaan moottoritietä paahtaessakin B-sarjassa riittää virtaa 49 km matkalle.Tulokset eivät ole täysin verrattavissa A-sarjan kokemuksiin, koska toimintamatkalenkkejä ei ole ajettu täysin samoissa olosuhteissa. Tämän perusteella kuitenkin vaikuttaisi, että A-sarjan kompaktimmat mitat tuovat enemmän etua kuin WLTP-lukemat antavat ymmärtää. Vaikka B-sarjan ilmanvastuskerroin on saatu pudotettua varsin alhaiseksi, ei suuremmat sisätilat tule ilman kustannuksia sähköisessä toimintamatkassa.Huonoksi B 250 e:n toimintamatkaa ei tästä tappiosta huolimatta voi moittia. Tarkemmin autoon palaamme tulevaisuudessa koeajon muodossa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa