6.10.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: jos haluat tilaa, joudut tinkimään toimintamatkasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e:n täyssähköinen toimintamatka on tullut testattua viimeisten kuukausien aikana useaan otteeseen. Tällä kertaa pääsimme koeajamaan täysin samalle tekniikalle pohjautuvan B250 e -sisarmalliin joten luonnollisesti on pienoisen toimintamatkavertailun aika. Kymmenen tuhannen kilometrin matkan muutaman viikkoa sitten rikkonut Mercedes-Benz A 250 e on ollut pidempiä sisämaan ajomatkoja vaille tiheästi latauksessa, ja sitä myötä täysin sähköisiä kilometrejä on noin puolet autolla ajetuista.Käytäntö on osoittanut, että sähkö riittää sekalaisessa ajossa noin 60–70 kilometrin toimintamatkaan ennen kuin täytyy turvautua bensiinin voimin liikkumiseen. Parhaillaan toimituksen pihein kuljettaja on saavuttanut jopa 82 täyssähköistä kilometriä yhdellä latauksella.Vastikään saimme koeajoon B 250 e -tila-auton, joka vastaa tekniikaltaan täysin puolen vuoden koeajomme A 250 e:tä. Sattumalta värikin on sama! Ainoana erona on suurempi kori, eli B 250 e soveltuu esimerkiksi lapsiperheiden käyttöön A-sarjaa paremmin. Saimme otollisen tilaisuuden testata, miten paljon paremmat sisätilat syövät sähköistä toimintamatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErot teknisissä tiedoissa varsin pienetA-sarjan WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 60–68 km ja B-sarjalle 56–67 km. A-sarjan omamassa on 1 680 kg ja B-sarjan 1 725 kg. A-sarjan ilmanvastuskerroin on 0,27 ja otsapinta-ala 2,19 neliömetriä, eli näiden tulona kokonaisilmanvastukseksi saadaan 0,59 neliömetriä. B-sarjan ilmanvastuskerroin on 0,25, otsapinta-ala 2,4 neliömetriä eli kokonaisilmanvastus on 0,60 neliömetriä. Ero on siis varsin pieni niin massan kuin kokonaispinta-alan osalta.Toimintamatkan ero virallisia lukemia suurempiPaljonko B 250 e:llä sitten pääsee sähköisesti? Sekalaisessa ajossa akku tyhjentyi keskimäärin 55 kilometrin matkalla, mutta otanta oli tosin ainoastaan kaksi ajokertaa. Ainoastaan moottoritietä paahtaessakin B-sarjassa riittää virtaa 49 km matkalle.Tulokset eivät ole täysin verrattavissa A-sarjan kokemuksiin, koska toimintamatkalenkkejä ei ole ajettu täysin samoissa olosuhteissa. Tämän perusteella kuitenkin vaikuttaisi, että A-sarjan kompaktimmat mitat tuovat enemmän etua kuin WLTP-lukemat antavat ymmärtää. Vaikka B-sarjan ilmanvastuskerroin on saatu pudotettua varsin alhaiseksi, ei suuremmat sisätilat tule ilman kustannuksia sähköisessä toimintamatkassa.Huonoksi B 250 e:n toimintamatkaa ei tästä tappiosta huolimatta voi moittia. Tarkemmin autoon palaamme tulevaisuudessa koeajon muodossa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?