Ajoneuvot | Puolen vuoden koeajo | 22.9.2020

Puolen vuoden koeajo: kuinka paljon Mercedes-Benz A 250 e kulutti ensimmäisellä 10 000 kilometrillä?

Katsaus ladattavan kilometrin kulutukseen reilun kymppitonnin jälkeen.

Jaa artikkeli

Puolen vuoden koeajossa on viimeksi tarkasteltu Mercedes-Benz A 250 e:n kulutusta kesäkuun alussa. Tällöin autolla oli ajettu vasta vajaat 2 000 kilometriä. Taajamapohjaisessa ajossa kilometrit kertyivät verkkaisesti ja pääpaino oli sähköajossa: ensimmäisen 1 812 kilometrin keskikulutus oli 2,1 l/100 km bensiiniä 11,4 kWh/100 km sähköä. Peräti 68 prosenttia kilometreistä oli taittunut sähköllä.

Yli kymppitonni täynnä

Nyt auton mittarissa on jo 11 480 kilometriä. Kesällä A 250 e pääsi pois kehä 3:n sisältä kiertämään ympäri Suomea usealla reissulla. Pitkillä matkoilla polttomoottoriajon osuus kasvoi merkittävästi, nyt sähkökilometrien osuus on enää 48 prosenttia. Keskikulutus on siten noussut 3,4 litraan sadalla kilometrillä bensiiniä ja 6,8 kWh/100 km sähköä.

Pääosin sähköllä, pitkät matkat bensiinillä

A 250 e kulutus

Puolen vuoden koeajossa Mercedes-Benz A 250 e on kuluttanut 3,4 l/100 km. Lukeman taustalla on varsin runsas matka-ajo, mistä kertoo myös kohtalaisen korkea 59 km/h keskinopeus.

Ajallisesti valtaosa A-sarjan kilometreistä on silti karttunut sähköllä: autossa on vietetty 195 tuntia, joista 128 on ajettu sähköllä. Autoa on ladattu ahkerasti, eikä taajama-ajossa polttomoottori ole juuri käynnistynyt. Arjessa kertyvät kymmenet päivittäiset sähkökilometrit eivät kuitenkaan riitä kompensoimaan yksittäisten 500 kilometrin ajojen bensiininkulutusta.

Entä todellisuus?

Moottori.fi:ssä aamulla julkaistu juttu käsittelee ladattavien hybridien kulutuslukemien todenmukaisuutta. Kuten aamujutussakin viittasimme, on todellisen ja ilmoitetun WLTP-kulutuksen vertaaminen hyvin vaikeaa, sillä kulutus riippuu lähinnä siitä, miten autolla ajaa.

Jos A-sarjalla olisi ajettu vain pääkaupunkiseudun sisäistä ajoa, olisi kulutus lähes nolla. Toisaalta jos sillä olisi ravattu jatkuvasti Utsjoelle ja takaisin, olisi kulutus luultavasti noin kuusi litraa sadalla. Nämä kaksi ääripäätä ovat täysin realistisia: on siis absurid idea yrittää ilmoittaa ladattavalle hybridille yhtä kulutuslukemaa, joka olisi hyvä kompromissi näiden käyttötilanteiden väliltä. Näin yhteiskunta kuitenkin toimii, ja tämän lukeman perusteella autot myös verotetaan – riippumatta käyttäjien latausinnokkuudesta, kuten tiedämme.

Oikeaoppisen käytön lisäksi tärkeintä on, että ladattava hybridi toimii oletetusti: siis sähköajolla se käyttää vain sähköä ja polttomoottoriajolla bensiiniä palaa niin vähän kuin suinkin mahdollista. Tällöin satunnaiset pitkät ajomatkat eivät tee liian isoa vaikutusta arkipäiväiseen sähköajoon. Nämä kriteerit Mercedes-Benz A 250 e on toistaiseksi täyttänyt erinomaisesti.

Jaa artikkeli

Keskustelu