22.9.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kuinka paljon Mercedes-Benz A 250 e kulutti ensimmäisellä 10 000 kilometrillä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katsaus ladattavan kilometrin kulutukseen reilun kymppitonnin jälkeen. Puolen vuoden koeajossa on viimeksi tarkasteltu Mercedes-Benz A 250 e:n kulutusta kesäkuun alussa. Tällöin autolla oli ajettu vasta vajaat 2 000 kilometriä. Taajamapohjaisessa ajossa kilometrit kertyivät verkkaisesti ja pääpaino oli sähköajossa: ensimmäisen 1 812 kilometrin keskikulutus oli 2,1 l/100 km bensiiniä 11,4 kWh/100 km sähköä. Peräti 68 prosenttia kilometreistä oli taittunut sähköllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli kymppitonni täynnäNyt auton mittarissa on jo 11 480 kilometriä. Kesällä A 250 e pääsi pois kehä 3:n sisältä kiertämään ympäri Suomea usealla reissulla. Pitkillä matkoilla polttomoottoriajon osuus kasvoi merkittävästi, nyt sähkökilometrien osuus on enää 48 prosenttia. Keskikulutus on siten noussut 3,4 litraan sadalla kilometrillä bensiiniä ja 6,8 kWh/100 km sähköä.Pääosin sähköllä, pitkät matkat bensiinilläPuolen vuoden koeajossa Mercedes-Benz A 250 e on kuluttanut 3,4 l/100 km. Lukeman taustalla on varsin runsas matka-ajo, mistä kertoo myös kohtalaisen korkea 59 km/h keskinopeus.Ajallisesti valtaosa A-sarjan kilometreistä on silti karttunut sähköllä: autossa on vietetty 195 tuntia, joista 128 on ajettu sähköllä. Autoa on ladattu ahkerasti, eikä taajama-ajossa polttomoottori ole juuri käynnistynyt. Arjessa kertyvät kymmenet päivittäiset sähkökilometrit eivät kuitenkaan riitä kompensoimaan yksittäisten 500 kilometrin ajojen bensiininkulutusta.Entä todellisuus?Moottori.fi:ssä aamulla julkaistu juttu käsittelee ladattavien hybridien kulutuslukemien todenmukaisuutta. Kuten aamujutussakin viittasimme, on todellisen ja ilmoitetun WLTP-kulutuksen vertaaminen hyvin vaikeaa, sillä kulutus riippuu lähinnä siitä, miten autolla ajaa.Jos A-sarjalla olisi ajettu vain pääkaupunkiseudun sisäistä ajoa, olisi kulutus lähes nolla. Toisaalta jos sillä olisi ravattu jatkuvasti Utsjoelle ja takaisin, olisi kulutus luultavasti noin kuusi litraa sadalla. Nämä kaksi ääripäätä ovat täysin realistisia: on siis absurid idea yrittää ilmoittaa ladattavalle hybridille yhtä kulutuslukemaa, joka olisi hyvä kompromissi näiden käyttötilanteiden väliltä. Näin yhteiskunta kuitenkin toimii, ja tämän lukeman perusteella autot myös verotetaan – riippumatta käyttäjien latausinnokkuudesta, kuten tiedämme.Oikeaoppisen käytön lisäksi tärkeintä on, että ladattava hybridi toimii oletetusti: siis sähköajolla se käyttää vain sähköä ja polttomoottoriajolla bensiiniä palaa niin vähän kuin suinkin mahdollista. Tällöin satunnaiset pitkät ajomatkat eivät tee liian isoa vaikutusta arkipäiväiseen sähköajoon. Nämä kriteerit Mercedes-Benz A 250 e on toistaiseksi täyttänyt erinomaisesti.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen