7.7.2020 Ajoneuvot Lähes 2 500 kilometriä ladattavalla hybridillä: miten ladattavalla autolla pärjää lomamatkalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automatka Itä-Suomeen sai pohtimaan ladattavien hybridien toimintaa kotiseudun ulkopuolella. Tähän saakka pääosin pääkaupunkiseutua ja eteläisintä Suomea kiertänyt Mercedes-Benz A 250 e pääsi näkemään maatamme tehokkaammin, kun edessä oli matka Itä-Suomeen. Lappeenrantaan, Imatralle, Savonlinnaan, Mikkeliin, Joensuuhun, Kuopioon ja Kajaaniin suuntautuneelle matkalle pystyi lähtemään leppoisin mielin, onnistuuhan matkan taittaminen polttomoottorin ansiosta vaivatta missä tahansa. Yhtään dinosaurusta ei vahingoitettu tätä juttua tehdessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ihmisen ehdoilla Tietenkään tarkoitus ei ollut hylätä auton sähkötekniikkaa: pyrkimys oli ladata Mercedes-Benziä aina, kun se on mahdollista ilman reittisuunnitelmasta poikkeamista. Kaupunkien keskustoissa Mercedes-Benz löysi tiensä latauspisteille, mutta lounas- tai kahvipaikka ei vaihtunut ABC:ksi pelkän sähkötarpeen takia. Mitä se kulutti? Vajaan 2 500 kilometrin keskikulutukseksi muodostui 4,4 l/100 km bensiiniä ja 3,3 kWh/100 km sähköä. Vaikka bensiinin kulutuslukema onkin pieni, paljastaa matala sähkönkulutus sähköajon määrän jääneen varsin vähäiseksi. Auto liikkui siis lähes koko ajan bensiinillä ja pieni polttoaineenkulutus johtuu enemmän taloudellisesta polttomoottorista kuin runsaasta sähköajosta. Sähköajon vähäinen määrä on harmi, sillä vain muutaman yksittäisen ajomatkan pituus venyi reilusti yli A 250 e:n sähköisen toimintamatkan. Teoriassa pitkillä pysähtymistauoilla ladaten lähes koko matkan olisi voinut ajaa sähköllä. Auton taloudellisuuspotentiaalista jäi siis paljon käyttämättä, vaikka Mercedes-Benzin sähköajon energiatehokkuus ja nopea lataus tarjoavatkin markkinoiden kärkipään työkalut vaivattomaan ekoiluun. Ongelmana harva verkosto Vähäinen latausmäärä johtui pääosin harvasta latausverkostosta. Autoa pääsi lataamaan lähinnä kaupunkien keskustojen pysäköintialueilla tai satunnaisilla supermarkettivisiiteillä. Edes useimmat majoitusvaihtoehdot eivät latausmahdollisuutta tarjonneet. Sellaista tarjoavia kohteita olisi toki löytynyt, mutta silloin matka olisi pitänyt tehdä auton eikä ihmisten ehdoilla. Mercedes-Benz A 250 e ja Vuokatin rinteet. Muutakin kehitettävää on: eipä tullut Väreen latauspisteillä mieleen, että palvelu perustuu laajaan Charge & Drive -latausverkostoon, ja toimii siten samalla applikaatiolla, jota olen käyttänyt jo vuosia. Koska kiireessä Väreen oman applikaation lataus ja rekisteröinti ei houkuttanut, maksoin latauksesta tekstiviestillä tuplahinnan. Olisi ihan kiva, jos Väre mainitsisi Charge & Drive -yhteensopivuudesta laturinsa kyljessäkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästöttömyyden hinta? Tämä kävi kalliiksi. Toinen kunniamaininta menee Sokos Hotel Vuokatille, jonka Plugitin operoima vaihtosähkölaturi velottaa 8 senttiä minuutti. Vaikka A 250 e latautuu hybridiksi perin nopeasti, tulee 70 sähkökilometrin latauksen hinnaksi silti järkyttävät 9,67 euroa. Vaikka kannatan vahvasti ladattavien hybridien lataamista hiilidioksidipäästöjen minimoimiseksi, olisin mieluummin ottanut jääkarhujen vihat niskaani ja jättänyt auton lataamatta, jos olisin tarkistanut hinnan etukäteen. Akkuun latautuvan energian määrä hinta on kuitenkin vain vajaan kahden euron luokkaa. Ladattavalla hybridillä reissaaminen aiheuttaa myös moraalisia ongelmia: ilmainen latauspiste Kolilla oli hauska yllätys, mutta kehtaako puolen päivän vaelluksen ajaksi kytkeä ladattavan hybridin asemaan kiinni, kun paikalle saattaa päivän aikana saapua useampi tyhjäksi ajettu täyssähköauto? Koska kumpikin kahdesta pisteestä oli vierailuhetkellä vapaana, päätin laittaa Mercedes-Benzin lataukseen. Toivottavasti tästä ei ollut haittaa. Uskaltaako ladattavalla hybridillä viedä latauspaikan täyssähköautolta? Kehitystä tarvitaan Vaikka useimmilla autoilijoilla lomamatkat kerryttävät varsin pienen osan vuotuisista kilometreistä, olisi kaiken taloudellisuuspotentiaalin hyödyntämisen kannalta tärkeää, että koko Suomeen saataisiin kattava ja järkevästi hinnoiteltu latausverkosto. Täyssähköautojen nykyisillä toimintamatkoilla ja pikalatauksilla pärjää jo nyt hyvin (toki reittusuunnittelua tarvitaan), mutta etenkin kookkaampien ladattavien hybridien taloudellisuuspotentiaali murenee, jos akkua ei saa ladattua edes yöllä. Ladattavien hybridien kaltaisia hyvin matalapäästöisiä autoja päättäjät kuitenkin haluavat meidän ostavan. Sellaisten valmistamista vaaditaan myös autoteollisuudelta. Olisi siis kohtuullista, että kaiken vaaditun teknologian ja ekopotentiaalin voisi myös hyödyntää tehokkaasti ja vaivattomasti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?