7.7.2020 Ajoneuvot Lähes 2 500 kilometriä ladattavalla hybridillä: miten ladattavalla autolla pärjää lomamatkalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automatka Itä-Suomeen sai pohtimaan ladattavien hybridien toimintaa kotiseudun ulkopuolella. Tähän saakka pääosin pääkaupunkiseutua ja eteläisintä Suomea kiertänyt Mercedes-Benz A 250 e pääsi näkemään maatamme tehokkaammin, kun edessä oli matka Itä-Suomeen.Lappeenrantaan, Imatralle, Savonlinnaan, Mikkeliin, Joensuuhun, Kuopioon ja Kajaaniin suuntautuneelle matkalle pystyi lähtemään leppoisin mielin, onnistuuhan matkan taittaminen polttomoottorin ansiosta vaivatta missä tahansa.Yhtään dinosaurusta ei vahingoitettu tätä juttua tehdessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIhmisen ehdoillaTietenkään tarkoitus ei ollut hylätä auton sähkötekniikkaa: pyrkimys oli ladata Mercedes-Benziä aina, kun se on mahdollista ilman reittisuunnitelmasta poikkeamista. Kaupunkien keskustoissa Mercedes-Benz löysi tiensä latauspisteille, mutta lounas- tai kahvipaikka ei vaihtunut ABC:ksi pelkän sähkötarpeen takia.Mitä se kulutti?Vajaan 2 500 kilometrin keskikulutukseksi muodostui 4,4 l/100 km bensiiniä ja 3,3 kWh/100 km sähköä. Vaikka bensiinin kulutuslukema onkin pieni, paljastaa matala sähkönkulutus sähköajon määrän jääneen varsin vähäiseksi. Auto liikkui siis lähes koko ajan bensiinillä ja pieni polttoaineenkulutus johtuu enemmän taloudellisesta polttomoottorista kuin runsaasta sähköajosta.Sähköajon vähäinen määrä on harmi, sillä vain muutaman yksittäisen ajomatkan pituus venyi reilusti yli A 250 e:n sähköisen toimintamatkan. Teoriassa pitkillä pysähtymistauoilla ladaten lähes koko matkan olisi voinut ajaa sähköllä. Auton taloudellisuuspotentiaalista jäi siis paljon käyttämättä, vaikka Mercedes-Benzin sähköajon energiatehokkuus ja nopea lataus tarjoavatkin markkinoiden kärkipään työkalut vaivattomaan ekoiluun.Ongelmana harva verkostoVähäinen latausmäärä johtui pääosin harvasta latausverkostosta. Autoa pääsi lataamaan lähinnä kaupunkien keskustojen pysäköintialueilla tai satunnaisilla supermarkettivisiiteillä. Edes useimmat majoitusvaihtoehdot eivät latausmahdollisuutta tarjonneet. Sellaista tarjoavia kohteita olisi toki löytynyt, mutta silloin matka olisi pitänyt tehdä auton eikä ihmisten ehdoilla.Mercedes-Benz A 250 e ja Vuokatin rinteet.Muutakin kehitettävää on: eipä tullut Väreen latauspisteillä mieleen, että palvelu perustuu laajaan Charge & Drive -latausverkostoon, ja toimii siten samalla applikaatiolla, jota olen käyttänyt jo vuosia. Koska kiireessä Väreen oman applikaation lataus ja rekisteröinti ei houkuttanut, maksoin latauksesta tekstiviestillä tuplahinnan. Olisi ihan kiva, jos Väre mainitsisi Charge & Drive -yhteensopivuudesta laturinsa kyljessäkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöttömyyden hinta?Tämä kävi kalliiksi.Toinen kunniamaininta menee Sokos Hotel Vuokatille, jonka Plugitin operoima vaihtosähkölaturi velottaa 8 senttiä minuutti. Vaikka A 250 e latautuu hybridiksi perin nopeasti, tulee 70 sähkökilometrin latauksen hinnaksi silti järkyttävät 9,67 euroa. Vaikka kannatan vahvasti ladattavien hybridien lataamista hiilidioksidipäästöjen minimoimiseksi, olisin mieluummin ottanut jääkarhujen vihat niskaani ja jättänyt auton lataamatta, jos olisin tarkistanut hinnan etukäteen. Akkuun latautuvan energian määrä hinta on kuitenkin vain vajaan kahden euron luokkaa.Ladattavalla hybridillä reissaaminen aiheuttaa myös moraalisia ongelmia: ilmainen latauspiste Kolilla oli hauska yllätys, mutta kehtaako puolen päivän vaelluksen ajaksi kytkeä ladattavan hybridin asemaan kiinni, kun paikalle saattaa päivän aikana saapua useampi tyhjäksi ajettu täyssähköauto? Koska kumpikin kahdesta pisteestä oli vierailuhetkellä vapaana, päätin laittaa Mercedes-Benzin lataukseen. Toivottavasti tästä ei ollut haittaa.Uskaltaako ladattavalla hybridillä viedä latauspaikan täyssähköautolta?Kehitystä tarvitaanVaikka useimmilla autoilijoilla lomamatkat kerryttävät varsin pienen osan vuotuisista kilometreistä, olisi kaiken taloudellisuuspotentiaalin hyödyntämisen kannalta tärkeää, että koko Suomeen saataisiin kattava ja järkevästi hinnoiteltu latausverkosto. Täyssähköautojen nykyisillä toimintamatkoilla ja pikalatauksilla pärjää jo nyt hyvin (toki reittusuunnittelua tarvitaan), mutta etenkin kookkaampien ladattavien hybridien taloudellisuuspotentiaali murenee, jos akkua ei saa ladattua edes yöllä.Ladattavien hybridien kaltaisia hyvin matalapäästöisiä autoja päättäjät kuitenkin haluavat meidän ostavan. Sellaisten valmistamista vaaditaan myös autoteollisuudelta. Olisi siis kohtuullista, että kaiken vaaditun teknologian ja ekopotentiaalin voisi myös hyödyntää tehokkaasti ja vaivattomasti.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen