16.6.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: mittasimme Mercedes-Benz A 250 e:n akun koon – miksi se kiinnostaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton tai ladattavan hybridin akun koko ei ole niin yksinkertainen asia, kuin voisi luulla. Mercedes-Benz ilmoittaa A 250 e:n ajoakun kapasiteetiksi 15,6 kilowattituntia. Lukemasta voi päätellä yhden asian: akku on kompaktiksi lataushybridiksi varsin suuri. Mutta kuinka suuri? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akuissa on eroja Kysymys ei ole aivan turha. Sähköautojen akuille ilmoitetaan kaksi arvoa, teoreettinen ja käytössä oleva. Valitettavan harvoin mainitaan kummasta lukemasta on kyse: toisen firman mainostama 30 kilowattitunnin akku voi siis olla pienempi kuin kilpailijan 28 kilowattituntiseksi kertoma akku. Teoreettinen kapasiteetti kertoo ajoakun teoriassa taltioiman sähköenergian määrän, kun käytössä oleva kapasiteetti paljastaa, kuinka paljon tästä määrästä voidaan käyttää. Sähköautojen litiumioniakkujen kun ei ikinä anneta mennä aivan tyhjäksi, eikä niitä myöskään ladata aivan täyteen, sillä akku kuluu eniten varaustasonsa ääripäissä. Kuinka paljon käytettävä kapasiteetti sitten poikkeaa teoreettisesta? Se vaihtelee todella paljon riippuen autonvalmistajan valinnoista: näihin vaikuttavat esimerkiksi akun suunniteltu elinkaari, käytettävä akkukemia tai esimerkiksi asiakkaan kokema latausteho. Siis mitä enemmän puskuria on, sitä ”vähemmän täyteen” täysi akku latautuu, eli sitä korkeammalla latausteho voidaan pitää loppuun saakka. Autoala ei valitettavasti ole päättänyt kumpaa lukemaa käytetään. Osa valmistajista kertoo komean teoreettisen kapasiteetin, osa taas puhuu käytettävissä olevasta määrästä – jälkimmäinen on siitä hyvä, että sen perusteella voi arvioida esimerkiksi auton toimintamatkaa, kunhan tietää keskikulutuksen. Paljonko ja millä hyötysuhteella? Mercedes-Benz A 250 e:lle ilmoitettu 15,6 kilowattituntia on teoreettinen arvo: näin valtavaa akkua autossa ei sentään ole. Tehtaan tiedoista käytössä olevaksi arvoksi selviää 10,9 kWh. Halusimme tutkia akun kapasiteettia ja auton laturin hyötysuhdetta – siis sitä, kuinka paljon sähköverkosta otetusta energiasta menee oikeasti akkuun saakka. Mittaus sinänsä on yksinkertainen: ajoimme akun täysin tyhjäksi ja kytkimme Mercedes-Benzin Type 2 -latausasemaan, joka on varustettu energia- ja tehomittarilla. Mittaus suoritettiin Otaniemessä Unified Chargersin tiloissa. Tehomittarin avulla saamme myös selville latauksen keskitehon: kuinka suuren osan latauksesta auto yltää huipputehoksi luvattuun 7,2 kilowattiin? 7,2 kilowatin teholla alusta loppuun Tehon osalta lataus meni kuin mainoksessa: se alkoi 7,2 kilowatin teholla, se jatkui 7,2 kilowatin teholla ja vielä 10 sekuntia ennen latauksen päättymistä latausteho oli 7,2 kilowattia. Voidaan siis sanoa, että Mercedes-Benz A 250 e latautuu 7,2 kilowatin teholla – kunhan laturilla on kykyä ruokkia 16 ampeerilla kahta vaihetta pitkin. Tämä onneksi on Suomen kolmivaihesähköllä helppo tehtävä. Lataus tyhjästä täyteen kesti tunnin ja 48 minuuttia – ja tällä siis pääsee ajotilanteesta riippuen kesäolosuhteissa reilut 60 kilometriä. Energiamittarin mukaan akkuun siirtyi 13,02 kilowattituntia. Lukema kuulostaa järkevältä, sillä auton laturin hyötysuhde on tyypillisesti 90 prosentin luokkaa – jos kapasiteetti on oikeasti 10,9 kilowattituntia, saatiin latauksen hyötysuhteeksi 84 prosenttia. Se lienee ihan uskottava, sillä lataus tehtiin noin 24 celsiusasteen lämpötilassa, joten lataus myös vaati ajoittaista akun ja laturin jäähdytystä, ja sekin vie hieman energiaa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Rengastesti Rengastestissä ekorenkaat – ne paremmin pyörivät 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?