16.6.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: mittasimme Mercedes-Benz A 250 e:n akun koon – miksi se kiinnostaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton tai ladattavan hybridin akun koko ei ole niin yksinkertainen asia, kuin voisi luulla. Mercedes-Benz ilmoittaa A 250 e:n ajoakun kapasiteetiksi 15,6 kilowattituntia. Lukemasta voi päätellä yhden asian: akku on kompaktiksi lataushybridiksi varsin suuri. Mutta kuinka suuri? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akuissa on eroja Kysymys ei ole aivan turha. Sähköautojen akuille ilmoitetaan kaksi arvoa, teoreettinen ja käytössä oleva. Valitettavan harvoin mainitaan kummasta lukemasta on kyse: toisen firman mainostama 30 kilowattitunnin akku voi siis olla pienempi kuin kilpailijan 28 kilowattituntiseksi kertoma akku. Teoreettinen kapasiteetti kertoo ajoakun teoriassa taltioiman sähköenergian määrän, kun käytössä oleva kapasiteetti paljastaa, kuinka paljon tästä määrästä voidaan käyttää. Sähköautojen litiumioniakkujen kun ei ikinä anneta mennä aivan tyhjäksi, eikä niitä myöskään ladata aivan täyteen, sillä akku kuluu eniten varaustasonsa ääripäissä. Kuinka paljon käytettävä kapasiteetti sitten poikkeaa teoreettisesta? Se vaihtelee todella paljon riippuen autonvalmistajan valinnoista: näihin vaikuttavat esimerkiksi akun suunniteltu elinkaari, käytettävä akkukemia tai esimerkiksi asiakkaan kokema latausteho. Siis mitä enemmän puskuria on, sitä ”vähemmän täyteen” täysi akku latautuu, eli sitä korkeammalla latausteho voidaan pitää loppuun saakka. Autoala ei valitettavasti ole päättänyt kumpaa lukemaa käytetään. Osa valmistajista kertoo komean teoreettisen kapasiteetin, osa taas puhuu käytettävissä olevasta määrästä – jälkimmäinen on siitä hyvä, että sen perusteella voi arvioida esimerkiksi auton toimintamatkaa, kunhan tietää keskikulutuksen. Paljonko ja millä hyötysuhteella? Mercedes-Benz A 250 e:lle ilmoitettu 15,6 kilowattituntia on teoreettinen arvo: näin valtavaa akkua autossa ei sentään ole. Tehtaan tiedoista käytössä olevaksi arvoksi selviää 10,9 kWh. Halusimme tutkia akun kapasiteettia ja auton laturin hyötysuhdetta – siis sitä, kuinka paljon sähköverkosta otetusta energiasta menee oikeasti akkuun saakka. Mittaus sinänsä on yksinkertainen: ajoimme akun täysin tyhjäksi ja kytkimme Mercedes-Benzin Type 2 -latausasemaan, joka on varustettu energia- ja tehomittarilla. Mittaus suoritettiin Otaniemessä Unified Chargersin tiloissa. Tehomittarin avulla saamme myös selville latauksen keskitehon: kuinka suuren osan latauksesta auto yltää huipputehoksi luvattuun 7,2 kilowattiin? 7,2 kilowatin teholla alusta loppuun Tehon osalta lataus meni kuin mainoksessa: se alkoi 7,2 kilowatin teholla, se jatkui 7,2 kilowatin teholla ja vielä 10 sekuntia ennen latauksen päättymistä latausteho oli 7,2 kilowattia. Voidaan siis sanoa, että Mercedes-Benz A 250 e latautuu 7,2 kilowatin teholla – kunhan laturilla on kykyä ruokkia 16 ampeerilla kahta vaihetta pitkin. Tämä onneksi on Suomen kolmivaihesähköllä helppo tehtävä. Lataus tyhjästä täyteen kesti tunnin ja 48 minuuttia – ja tällä siis pääsee ajotilanteesta riippuen kesäolosuhteissa reilut 60 kilometriä. Energiamittarin mukaan akkuun siirtyi 13,02 kilowattituntia. Lukema kuulostaa järkevältä, sillä auton laturin hyötysuhde on tyypillisesti 90 prosentin luokkaa – jos kapasiteetti on oikeasti 10,9 kilowattituntia, saatiin latauksen hyötysuhteeksi 84 prosenttia. Se lienee ihan uskottava, sillä lataus tehtiin noin 24 celsiusasteen lämpötilassa, joten lataus myös vaati ajoittaista akun ja laturin jäähdytystä, ja sekin vie hieman energiaa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?