22.9.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kuinka paljon Mercedes-Benz A 250 e kulutti ensimmäisellä 10 000 kilometrillä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katsaus ladattavan kilometrin kulutukseen reilun kymppitonnin jälkeen. Puolen vuoden koeajossa on viimeksi tarkasteltu Mercedes-Benz A 250 e:n kulutusta kesäkuun alussa. Tällöin autolla oli ajettu vasta vajaat 2 000 kilometriä. Taajamapohjaisessa ajossa kilometrit kertyivät verkkaisesti ja pääpaino oli sähköajossa: ensimmäisen 1 812 kilometrin keskikulutus oli 2,1 l/100 km bensiiniä 11,4 kWh/100 km sähköä. Peräti 68 prosenttia kilometreistä oli taittunut sähköllä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli kymppitonni täynnä Nyt auton mittarissa on jo 11 480 kilometriä. Kesällä A 250 e pääsi pois kehä 3:n sisältä kiertämään ympäri Suomea usealla reissulla. Pitkillä matkoilla polttomoottoriajon osuus kasvoi merkittävästi, nyt sähkökilometrien osuus on enää 48 prosenttia. Keskikulutus on siten noussut 3,4 litraan sadalla kilometrillä bensiiniä ja 6,8 kWh/100 km sähköä. Pääosin sähköllä, pitkät matkat bensiinillä Puolen vuoden koeajossa Mercedes-Benz A 250 e on kuluttanut 3,4 l/100 km. Lukeman taustalla on varsin runsas matka-ajo, mistä kertoo myös kohtalaisen korkea 59 km/h keskinopeus. Ajallisesti valtaosa A-sarjan kilometreistä on silti karttunut sähköllä: autossa on vietetty 195 tuntia, joista 128 on ajettu sähköllä. Autoa on ladattu ahkerasti, eikä taajama-ajossa polttomoottori ole juuri käynnistynyt. Arjessa kertyvät kymmenet päivittäiset sähkökilometrit eivät kuitenkaan riitä kompensoimaan yksittäisten 500 kilometrin ajojen bensiininkulutusta. Entä todellisuus? Moottori.fi:ssä aamulla julkaistu juttu käsittelee ladattavien hybridien kulutuslukemien todenmukaisuutta. Kuten aamujutussakin viittasimme, on todellisen ja ilmoitetun WLTP-kulutuksen vertaaminen hyvin vaikeaa, sillä kulutus riippuu lähinnä siitä, miten autolla ajaa. Jos A-sarjalla olisi ajettu vain pääkaupunkiseudun sisäistä ajoa, olisi kulutus lähes nolla. Toisaalta jos sillä olisi ravattu jatkuvasti Utsjoelle ja takaisin, olisi kulutus luultavasti noin kuusi litraa sadalla. Nämä kaksi ääripäätä ovat täysin realistisia: on siis absurid idea yrittää ilmoittaa ladattavalle hybridille yhtä kulutuslukemaa, joka olisi hyvä kompromissi näiden käyttötilanteiden väliltä. Näin yhteiskunta kuitenkin toimii, ja tämän lukeman perusteella autot myös verotetaan – riippumatta käyttäjien latausinnokkuudesta, kuten tiedämme. Oikeaoppisen käytön lisäksi tärkeintä on, että ladattava hybridi toimii oletetusti: siis sähköajolla se käyttää vain sähköä ja polttomoottoriajolla bensiiniä palaa niin vähän kuin suinkin mahdollista. Tällöin satunnaiset pitkät ajomatkat eivät tee liian isoa vaikutusta arkipäiväiseen sähköajoon. Nämä kriteerit Mercedes-Benz A 250 e on toistaiseksi täyttänyt erinomaisesti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe