22.9.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kuinka paljon Mercedes-Benz A 250 e kulutti ensimmäisellä 10 000 kilometrillä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katsaus ladattavan kilometrin kulutukseen reilun kymppitonnin jälkeen. Puolen vuoden koeajossa on viimeksi tarkasteltu Mercedes-Benz A 250 e:n kulutusta kesäkuun alussa. Tällöin autolla oli ajettu vasta vajaat 2 000 kilometriä. Taajamapohjaisessa ajossa kilometrit kertyivät verkkaisesti ja pääpaino oli sähköajossa: ensimmäisen 1 812 kilometrin keskikulutus oli 2,1 l/100 km bensiiniä 11,4 kWh/100 km sähköä. Peräti 68 prosenttia kilometreistä oli taittunut sähköllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli kymppitonni täynnäNyt auton mittarissa on jo 11 480 kilometriä. Kesällä A 250 e pääsi pois kehä 3:n sisältä kiertämään ympäri Suomea usealla reissulla. Pitkillä matkoilla polttomoottoriajon osuus kasvoi merkittävästi, nyt sähkökilometrien osuus on enää 48 prosenttia. Keskikulutus on siten noussut 3,4 litraan sadalla kilometrillä bensiiniä ja 6,8 kWh/100 km sähköä.Pääosin sähköllä, pitkät matkat bensiinilläPuolen vuoden koeajossa Mercedes-Benz A 250 e on kuluttanut 3,4 l/100 km. Lukeman taustalla on varsin runsas matka-ajo, mistä kertoo myös kohtalaisen korkea 59 km/h keskinopeus.Ajallisesti valtaosa A-sarjan kilometreistä on silti karttunut sähköllä: autossa on vietetty 195 tuntia, joista 128 on ajettu sähköllä. Autoa on ladattu ahkerasti, eikä taajama-ajossa polttomoottori ole juuri käynnistynyt. Arjessa kertyvät kymmenet päivittäiset sähkökilometrit eivät kuitenkaan riitä kompensoimaan yksittäisten 500 kilometrin ajojen bensiininkulutusta.Entä todellisuus?Moottori.fi:ssä aamulla julkaistu juttu käsittelee ladattavien hybridien kulutuslukemien todenmukaisuutta. Kuten aamujutussakin viittasimme, on todellisen ja ilmoitetun WLTP-kulutuksen vertaaminen hyvin vaikeaa, sillä kulutus riippuu lähinnä siitä, miten autolla ajaa.Jos A-sarjalla olisi ajettu vain pääkaupunkiseudun sisäistä ajoa, olisi kulutus lähes nolla. Toisaalta jos sillä olisi ravattu jatkuvasti Utsjoelle ja takaisin, olisi kulutus luultavasti noin kuusi litraa sadalla. Nämä kaksi ääripäätä ovat täysin realistisia: on siis absurid idea yrittää ilmoittaa ladattavalle hybridille yhtä kulutuslukemaa, joka olisi hyvä kompromissi näiden käyttötilanteiden väliltä. Näin yhteiskunta kuitenkin toimii, ja tämän lukeman perusteella autot myös verotetaan – riippumatta käyttäjien latausinnokkuudesta, kuten tiedämme.Oikeaoppisen käytön lisäksi tärkeintä on, että ladattava hybridi toimii oletetusti: siis sähköajolla se käyttää vain sähköä ja polttomoottoriajolla bensiiniä palaa niin vähän kuin suinkin mahdollista. Tällöin satunnaiset pitkät ajomatkat eivät tee liian isoa vaikutusta arkipäiväiseen sähköajoon. Nämä kriteerit Mercedes-Benz A 250 e on toistaiseksi täyttänyt erinomaisesti.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti