15.9.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kun sähköautoilija siirtyi ladattavaan hybridiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus mukavuus vie voiton. Tällä kertaa sähköauto hävisi lataushybridille. Helsingistä Ouluun ja takaisin täyssähköautolla? Mikä ettei. Omassa ajossa on jo pari vuotta ollut täyssähköinen Hyundai Ioniq Electric, joten ajatus tämänkin matkan taittamisesta tutulla rytmillä ei ole mahdoton. Vaihtoehtona tarjolla on kuitenkin mahdollisuus tutustua ladattavan hybridiin. Mercedes-Benz A 250 e haastaa Hyundai Ioniqin ainakin matkan suunnitteluvaiheessa tosissaan.Yhteensä 600 kilometrin matka yhteen suuntaan vaatisi sähköautolla sekä meno- että paluumatkalla ainakin neljä latauspysähdystä, kun Hyundai Ioniqin toimintamatka yhdellä latauksella rajoittuu noin 200 kilometriin. Vaikka matkalle kumpaankin suuntaan sisältyy yksi yöpyminen, ei lataus näissä yöpaikoissa onnistu, vaan auton akku pitäisi käydä täyttämässä erikseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatauskartat roskikseenNelostien varren lataustarjonnan tutkiskelu aiheuttaa päänvaivaa. Latausta on kyllä tarjolla tuolla reitillä, mutta silti luvassa on tilanteita, että matkan aikana on tarkkailtava huolella kulutusta, ettei virta lopu ennen seuraavaa latauspaikkaa.Koska Ouluun asti tulee ajettua autolla vain harvoin, liittyy reittiin myös odotuksia uusista ja erilaisista pysähdyspaikoista. Tässä kohtaa latauskartat lakkaavat lopulta kiinnostamasta. Aikomus ei ollut viettää matkalla ylimääräistä aikaa, vaan perille piti päästä kohtalaisen joutuisaan. Valinta kallistui siis huolettomaan ja suoraan sanoen vähän laiskaankin käyttövoimavaihtoehtoon: ajan sähköllä niin pitkälle kuin pääsen ja jatkosta huolehtii bensiinimoottori. Näin toimien voin valita pysähdyspaikat huolettomasti omien mielihalujen mukaan välittämättä auton lataustarpeista.Navigaattorin vaikutus yllättiMenomatka sujui Mercedes-Benz A 250 e:llä huolettomasti tuttua moottoritietä kohti pohjoista. Noin 60 kilometrin jälkeen sähkö oli kulutettu ja totesin ajavani pitkästä aikaa bensiinin voimin. Perillä Oulussa auto pääsi lataukseen ja paluumatkalle saikin taas lähteä täydellä akulla.Tällä kertaa navigaattoriin merkittiin heti määränpää noin 500 kilometrin ajomatkan päässä. Perillä ajotietokoneen lukema yllätti. Lähes 500 kilometrin matkasta oli sähkön voimin ajettu peräti 120 kilometriä! Käyttövoiman valinta oli täysin auton itsensä hallussa, kuljettaja ei siihen vaikuttanut. Navigaattoriin asetettu reitti auttoi autoa valitsemaan kulloinkin järkevimmän käyttövoiman suhteessa jäljellä olevaan reittiin. Lopputuloksesta voi päätellä, että auto suoriutui optimoinnista kiitettävästi.Välitankkauksia vaan ei latauksiaHämmästyttävintä oli huomata, miten nopeasti kuljettaja luopuu latauspaikkojen tavoittelusta. Alkumatkasta niille ei tullut uhrattua ajatustakaan ja kun sellainen osui vahingossa silmiin mahdollisen pysähdyspaikan lähellä, tuli sekin hylättyä nopeasti, koska operaattori oli vieras. Edessä olisi ollut puhelinsovellusten näpyttely ennen latausta, joten helpointa oli jättää lataamatta ja luottaa vain bensiiniin.Matkalle mahtui kuitenkin myös karu muistutus bensiinitankkauksen arjesta. Toki tankkauspistoolit saavat joskus roiskeita tankkauksen yhteydessä, mutta sottapytty olikin tällä kerralla maksuautomaatin näppäimistö.Tankkauksia ei onneksi tarvittu monta ja kun rento matkanteko ilman huolta käyttövoimasta oli omaksuttu jo alkumatkasta niin huonoa omaatuntoa ei tullut lataamattomuuden vuoksi kannettua. Sen sijaan jälleen heräsi odotusarvo siitä, että edes selkeästi pääväylien varrella läpi Suomen voitaisiin panostaa enemmän monipuolistuvan autoilun tarpeisiin. Sähköä ja polttonesteitä samalta asemalta? Sähkölataus yhä useamman matkailukohteen takapihalle?Vaihtaisinko täyssähköstä lataushybridiin? En sentään, mutta mahdollisuus valita lataushybridi kaikkein pisimmille matkoille Keski-Suomesta pohjoiseen houkuttelee jatkossakin.Teksti ja kuvat: Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”