15.9.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kun sähköautoilija siirtyi ladattavaan hybridiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus mukavuus vie voiton. Tällä kertaa sähköauto hävisi lataushybridille. Helsingistä Ouluun ja takaisin täyssähköautolla? Mikä ettei. Omassa ajossa on jo pari vuotta ollut täyssähköinen Hyundai Ioniq Electric, joten ajatus tämänkin matkan taittamisesta tutulla rytmillä ei ole mahdoton. Vaihtoehtona tarjolla on kuitenkin mahdollisuus tutustua ladattavan hybridiin. Mercedes-Benz A 250 e haastaa Hyundai Ioniqin ainakin matkan suunnitteluvaiheessa tosissaan.Yhteensä 600 kilometrin matka yhteen suuntaan vaatisi sähköautolla sekä meno- että paluumatkalla ainakin neljä latauspysähdystä, kun Hyundai Ioniqin toimintamatka yhdellä latauksella rajoittuu noin 200 kilometriin. Vaikka matkalle kumpaankin suuntaan sisältyy yksi yöpyminen, ei lataus näissä yöpaikoissa onnistu, vaan auton akku pitäisi käydä täyttämässä erikseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatauskartat roskikseenNelostien varren lataustarjonnan tutkiskelu aiheuttaa päänvaivaa. Latausta on kyllä tarjolla tuolla reitillä, mutta silti luvassa on tilanteita, että matkan aikana on tarkkailtava huolella kulutusta, ettei virta lopu ennen seuraavaa latauspaikkaa.Koska Ouluun asti tulee ajettua autolla vain harvoin, liittyy reittiin myös odotuksia uusista ja erilaisista pysähdyspaikoista. Tässä kohtaa latauskartat lakkaavat lopulta kiinnostamasta. Aikomus ei ollut viettää matkalla ylimääräistä aikaa, vaan perille piti päästä kohtalaisen joutuisaan. Valinta kallistui siis huolettomaan ja suoraan sanoen vähän laiskaankin käyttövoimavaihtoehtoon: ajan sähköllä niin pitkälle kuin pääsen ja jatkosta huolehtii bensiinimoottori. Näin toimien voin valita pysähdyspaikat huolettomasti omien mielihalujen mukaan välittämättä auton lataustarpeista.Navigaattorin vaikutus yllättiMenomatka sujui Mercedes-Benz A 250 e:llä huolettomasti tuttua moottoritietä kohti pohjoista. Noin 60 kilometrin jälkeen sähkö oli kulutettu ja totesin ajavani pitkästä aikaa bensiinin voimin. Perillä Oulussa auto pääsi lataukseen ja paluumatkalle saikin taas lähteä täydellä akulla.Tällä kertaa navigaattoriin merkittiin heti määränpää noin 500 kilometrin ajomatkan päässä. Perillä ajotietokoneen lukema yllätti. Lähes 500 kilometrin matkasta oli sähkön voimin ajettu peräti 120 kilometriä! Käyttövoiman valinta oli täysin auton itsensä hallussa, kuljettaja ei siihen vaikuttanut. Navigaattoriin asetettu reitti auttoi autoa valitsemaan kulloinkin järkevimmän käyttövoiman suhteessa jäljellä olevaan reittiin. Lopputuloksesta voi päätellä, että auto suoriutui optimoinnista kiitettävästi.Välitankkauksia vaan ei latauksiaHämmästyttävintä oli huomata, miten nopeasti kuljettaja luopuu latauspaikkojen tavoittelusta. Alkumatkasta niille ei tullut uhrattua ajatustakaan ja kun sellainen osui vahingossa silmiin mahdollisen pysähdyspaikan lähellä, tuli sekin hylättyä nopeasti, koska operaattori oli vieras. Edessä olisi ollut puhelinsovellusten näpyttely ennen latausta, joten helpointa oli jättää lataamatta ja luottaa vain bensiiniin.Matkalle mahtui kuitenkin myös karu muistutus bensiinitankkauksen arjesta. Toki tankkauspistoolit saavat joskus roiskeita tankkauksen yhteydessä, mutta sottapytty olikin tällä kerralla maksuautomaatin näppäimistö.Tankkauksia ei onneksi tarvittu monta ja kun rento matkanteko ilman huolta käyttövoimasta oli omaksuttu jo alkumatkasta niin huonoa omaatuntoa ei tullut lataamattomuuden vuoksi kannettua. Sen sijaan jälleen heräsi odotusarvo siitä, että edes selkeästi pääväylien varrella läpi Suomen voitaisiin panostaa enemmän monipuolistuvan autoilun tarpeisiin. Sähköä ja polttonesteitä samalta asemalta? Sähkölataus yhä useamman matkailukohteen takapihalle?Vaihtaisinko täyssähköstä lataushybridiin? En sentään, mutta mahdollisuus valita lataushybridi kaikkein pisimmille matkoille Keski-Suomesta pohjoiseen houkuttelee jatkossakin.Teksti ja kuvat: Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight '84 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”