15.9.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kun sähköautoilija siirtyi ladattavaan hybridiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus mukavuus vie voiton. Tällä kertaa sähköauto hävisi lataushybridille. Helsingistä Ouluun ja takaisin täyssähköautolla? Mikä ettei. Omassa ajossa on jo pari vuotta ollut täyssähköinen Hyundai Ioniq Electric, joten ajatus tämänkin matkan taittamisesta tutulla rytmillä ei ole mahdoton. Vaihtoehtona tarjolla on kuitenkin mahdollisuus tutustua ladattavan hybridiin. Mercedes-Benz A 250 e haastaa Hyundai Ioniqin ainakin matkan suunnitteluvaiheessa tosissaan. Yhteensä 600 kilometrin matka yhteen suuntaan vaatisi sähköautolla sekä meno- että paluumatkalla ainakin neljä latauspysähdystä, kun Hyundai Ioniqin toimintamatka yhdellä latauksella rajoittuu noin 200 kilometriin. Vaikka matkalle kumpaankin suuntaan sisältyy yksi yöpyminen, ei lataus näissä yöpaikoissa onnistu, vaan auton akku pitäisi käydä täyttämässä erikseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Latauskartat roskikseen Nelostien varren lataustarjonnan tutkiskelu aiheuttaa päänvaivaa. Latausta on kyllä tarjolla tuolla reitillä, mutta silti luvassa on tilanteita, että matkan aikana on tarkkailtava huolella kulutusta, ettei virta lopu ennen seuraavaa latauspaikkaa. Koska Ouluun asti tulee ajettua autolla vain harvoin, liittyy reittiin myös odotuksia uusista ja erilaisista pysähdyspaikoista. Tässä kohtaa latauskartat lakkaavat lopulta kiinnostamasta. Aikomus ei ollut viettää matkalla ylimääräistä aikaa, vaan perille piti päästä kohtalaisen joutuisaan. Valinta kallistui siis huolettomaan ja suoraan sanoen vähän laiskaankin käyttövoimavaihtoehtoon: ajan sähköllä niin pitkälle kuin pääsen ja jatkosta huolehtii bensiinimoottori. Näin toimien voin valita pysähdyspaikat huolettomasti omien mielihalujen mukaan välittämättä auton lataustarpeista. Navigaattorin vaikutus yllätti Menomatka sujui Mercedes-Benz A 250 e:llä huolettomasti tuttua moottoritietä kohti pohjoista. Noin 60 kilometrin jälkeen sähkö oli kulutettu ja totesin ajavani pitkästä aikaa bensiinin voimin. Perillä Oulussa auto pääsi lataukseen ja paluumatkalle saikin taas lähteä täydellä akulla. Tällä kertaa navigaattoriin merkittiin heti määränpää noin 500 kilometrin ajomatkan päässä. Perillä ajotietokoneen lukema yllätti. Lähes 500 kilometrin matkasta oli sähkön voimin ajettu peräti 120 kilometriä! Käyttövoiman valinta oli täysin auton itsensä hallussa, kuljettaja ei siihen vaikuttanut. Navigaattoriin asetettu reitti auttoi autoa valitsemaan kulloinkin järkevimmän käyttövoiman suhteessa jäljellä olevaan reittiin. Lopputuloksesta voi päätellä, että auto suoriutui optimoinnista kiitettävästi. Välitankkauksia vaan ei latauksia Hämmästyttävintä oli huomata, miten nopeasti kuljettaja luopuu latauspaikkojen tavoittelusta. Alkumatkasta niille ei tullut uhrattua ajatustakaan ja kun sellainen osui vahingossa silmiin mahdollisen pysähdyspaikan lähellä, tuli sekin hylättyä nopeasti, koska operaattori oli vieras. Edessä olisi ollut puhelinsovellusten näpyttely ennen latausta, joten helpointa oli jättää lataamatta ja luottaa vain bensiiniin. Matkalle mahtui kuitenkin myös karu muistutus bensiinitankkauksen arjesta. Toki tankkauspistoolit saavat joskus roiskeita tankkauksen yhteydessä, mutta sottapytty olikin tällä kerralla maksuautomaatin näppäimistö. Tankkauksia ei onneksi tarvittu monta ja kun rento matkanteko ilman huolta käyttövoimasta oli omaksuttu jo alkumatkasta niin huonoa omaatuntoa ei tullut lataamattomuuden vuoksi kannettua. Sen sijaan jälleen heräsi odotusarvo siitä, että edes selkeästi pääväylien varrella läpi Suomen voitaisiin panostaa enemmän monipuolistuvan autoilun tarpeisiin. Sähköä ja polttonesteitä samalta asemalta? Sähkölataus yhä useamman matkailukohteen takapihalle? Vaihtaisinko täyssähköstä lataushybridiin? En sentään, mutta mahdollisuus valita lataushybridi kaikkein pisimmille matkoille Keski-Suomesta pohjoiseen houkuttelee jatkossakin. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?