28.7.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: miten A 250 e eroaa kotimaassa ajettuna? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutustuimme ensimmäisen kerran Mercedes-Benzin A-sarjan lataushybridiin Frankfurtin autonäyttelyn jälkihumuissa syksyllä 2019. 2019 syyskuussa Mercedes-Benz esitteli A 250 e:n ja sen rinnakkaismalli B 250 e:n Frankfurtin autonäyttelyssä. Molemmat mallit olivat ajettavissa jo muutama päivä myöhemmin Frankfurtin ympäristössä merkin järjestettyä yleisen lehdistön koeajotapahtuman sähköistetylle EQ-tuoteperheelleen.Frankfurtissa ryhmäkuvassa A 250 e hatchback, sedan ja B 250 e.Tuolloin A 250 e:n suurin puheenaihe oli CCS-pikalataus, jonka ansiosta 15,6 kWh (käytettävissä 10,9 kWh) voitaisiin ladata tyhjästä täyteen ripeän kauppareissun aikana. Ominaisuus on tulossa tuotantoon myöhemmin, mutta puolen vuoden koeajoautossamme sitä ei vielä ole. Onneksi 7,4 kW Type 2 -latausteho tarkoittaa, että kauppareissujen aikana lataaminen on silti sangen mielekästä ja reissuun kulutetut kilometrit saa palautettua akkuun helposti.Frankfurtin kaupunkialueilla huomio kiinnittyi myös vaihteiston ja moottoreiden yhteispeliin. Vaikka varsinaista moitittavaa ei ollut, huomasi polttomoottorin liittymisen pienenä kulmikkuutena. Täysin saumatonta ei yhteispeli ole vieläkään, mutta Mercedeksen insinöörit ovat selkeästi työskennelleet asian parissa ja koeajoautossamme polttomoottori käynnistyy kesken ajon huomattavasti pehmeämmin. Mikäli navigaattoriin on laitettu määränpää, käynnistää auto polttomoottorin jo esimerkiksi moottoritielle johtavalla rampilla, mutta järjestelmällä on tapana jättää yllättävän paljon sähköä vielä jemmaan.Lataushybriditekniikan ja kookkaahkon akkupaketin paketointi A-sarjan kuoriin ei ole ollut Mercedekeselle aivan helppo haaste. Tämä näkyy muun muassa pakoputkiston muodossa.Toisaalta Frankfurtin alueen tiestö on ehkä armollisempi testiympäristö kuin suomalainen karkea asvaltti. Tiemelu korostuu hiljaisessa sähköajossa ja vie parhaan terän Burmesterin äänentoistojärjestelmästä. A-sarjalle tyypillinen jousitusmukavuus on hybridiversion lisämassasta huolimatta ennallaan, mutta erityisesti etujousituksella on huomiotaherättävä tapa rysähtää kuoppien kohdalla. Joskus tämä koskee myös yllättävän pieniäkin muodonmuutoksia tien pinnassa.Ehkä ulkomaan ja kotimaan koeajojen ero konkretisoituu parhaiten siinä, että kotipihassa muutaman päivän ollut A 250 e kerää kommentteja perheenjäseniltä. Positiivisista kommenteista päätellen Mercedes-Benz ja auton varustuksen valinnut Lauri ovat oikeilla jäljillä.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen