5.10.2019

Koeajo: Pikaladattava kaupunkilainen – Mercedes-Benz A 250 e sedan

Mercedes-Benz A 250 e sedan

Mercedes-Benz A 250 e vie A-sarjan nyt hybridien maailmaan. Reilu toimintamatka sähköllä ja pikalatausmahdollisuus helpottavat arkipäivää. Hyvää: pikalatausmahdollisuus, reilun kokoinen akku. Huonoa: polttomoottorin heräämisen viive.

Kahden vuoden aikana Mercedeksen kompaktiautomallisto on pistetty uusiksi A-sarjan johdolla. Nyt vuorossa on eräs markkinoiden mielenkiintoisimmista lataushybrideistä. Mercedes-Benz A 250 e on samalla osa johtotähden tämän ja ensi vuoden valtavaa sähköistämispyrkimystä. Yhdessä A-sarjan kanssa esiteltiin myös B 250 e, joka on odotetusti voimalinjan suhteen identtinen A-sarjan kanssa.

Mercedes-Benz A 250 e sedan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mutkia pakomatkassa

EQ Power -lataushybridin ujuttaminen A-sarjaan on vaatinut insinööreiltä luovaa paketointia. 15,6 kWh litiumakku on kapasiteetiltaan esimerkiksi C-sarjan hybridejä suurempi. Apukuljettajan puolelle on sijoitettu latausluukku, josta löytyvät tutun Type 2 -latausliittimen lisäksi CCS-pikalatauksen tasavirtapinnit. 24 kilowatin DC-laturilla akun saakin täyteen vaikka lounastauon aikana. Suomeen tuotavissa hybrideissä on aina tehokkaampi 7,4 kW:n AC-vaihtovirtalaturi julkisia latauspisteitä ja kotilatausta varten.

Mercedes-Benz A 250 e sedan

Koska 150 kilogramman akkupaketti on sijoitettu takaistuinten alle, joutuu pakoputki tekemään U-käännöksen noin etuistuinten kohdalla. Käännöksen jälkeen tulee äänenvaimennin ja auton keskelle jäävä pakoputken pää. Käytännössä eroa käyntiäänessä ei kuitenkaan huomaa. Tuhdisti pakattu perä on nostanut tavaratilan pohjaa vain muutamilla senteillä.

Polttomoottorina on tuttu 1,33-litrainen nelisylinterinen 160 hevosvoiman ahdettu bensiinimoottori, mutta hybridissä sen pariksi on asetettu nyt kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Mercedes on luopunut autoissa perinteisestä starttimoottorista kokonaan, sähkömoottorin hoitaessa tämänkin tehtävän.

Vaihteiston yhteydessä oleva sähkömoottori on teholtaan 75 kilowattia (102 hv). Ilman polttomoottoria ajo onnistuu aina 140 km/h nopeuteen asti ja parhaimmillaan yhdellä latauksella pääsee 73 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna.

Mercedes-Benz A 250 e sedan

Vaivattoman tavallinen

Kaupunkiajossa sähkömoottorin puhti riittää erinomaisesti ripeän reagoinnin ansiosta. Voimakkaampi kaasupolkimen painallus herättelee polttomoottorin, mutta ei viiveettä. Voimalinjan toteutus suosiikin selkeää työnjakoa: sähköä keskustoissa ja yhteispeliä maantiellä.

MBUX-tietoviihdejärjestelmää on höystetty muun muassa latauspaikkojen sijaintitiedoilla ja erilaisin ajotiloin. Järjestelmä pyrkii myös reittiopastuksen perusteella arvioimaan, milloin sähköä kannattaa todella hyödyntää. Vaihdevipuja voidaan käyttää myös jarrutusenergian talteenoton säätämiseen. Automaattinen kamerapohjainen rekuperaatio vaatii ainakin luottamuksen harjoittelua.

Mercedes-Benz A 250 e sedan

Muilta osin A-sarja on tutussa iskussaan. Ajettavuus on hyvällä tolalla ja nyt lisänä tulevat hetket lähes hiljaista sähköajoa. Etuistuimilla on hyvin tilaa minimalistisen kojelaudan ansiosta, takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti. A-sarjan sedan on tyylikäs vaihtoehto nuorekkaan hatchbackin ja arvokkaamman CLA:n välistä. CLA:n lataushybridi tuskin lienee kaukana ja sopinee autoluokkaan erinomaisesti.

Hatunnosto Daimlerille myös lataushybridiksi ison akun ja pikalatausmahdollisuuden yhdistämisestä. Nyt A-ja B-sarja ovat entistä enemmän kotonaan kaupungissa.

Mercedes-Benz A 250 e ja B 250 e saapuvat markkinoille vielä loka-marraskuun aikana.

Mercedes-Benz A 250 e sedan

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mercedes-Benz A 250 e sedan

Moottori

Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto

Teho

118 kW (160 hv), 5500 r/min

Vääntö

250 Nm (1620 r/min)

Vääntö

250 Nm (1620 r/min)

Akku

15,6 kWh nestejäähdytetty litiumioniakku takaistuimen alla

Toimintamatka

65–73 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

160 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,7 s

Huippunopeus

240 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,1–1,3 (yhd.)

CO2-päästöt

24–30 g/km

Mitat

pituus 4549 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1446 mm, akseliväli 2729 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat