5.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pikaladattava kaupunkilainen – Mercedes-Benz A 250 e sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e vie A-sarjan nyt hybridien maailmaan. Reilu toimintamatka sähköllä ja pikalatausmahdollisuus helpottavat arkipäivää. Hyvää: pikalatausmahdollisuus, reilun kokoinen akku. Huonoa: polttomoottorin heräämisen viive. Kahden vuoden aikana Mercedeksen kompaktiautomallisto on pistetty uusiksi A-sarjan johdolla. Nyt vuorossa on eräs markkinoiden mielenkiintoisimmista lataushybrideistä. Mercedes-Benz A 250 e on samalla osa johtotähden tämän ja ensi vuoden valtavaa sähköistämispyrkimystä. Yhdessä A-sarjan kanssa esiteltiin myös B 250 e, joka on odotetusti voimalinjan suhteen identtinen A-sarjan kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkia pakomatkassaEQ Power -lataushybridin ujuttaminen A-sarjaan on vaatinut insinööreiltä luovaa paketointia. 15,6 kWh litiumakku on kapasiteetiltaan esimerkiksi C-sarjan hybridejä suurempi. Apukuljettajan puolelle on sijoitettu latausluukku, josta löytyvät tutun Type 2 -latausliittimen lisäksi CCS-pikalatauksen tasavirtapinnit. 24 kilowatin DC-laturilla akun saakin täyteen vaikka lounastauon aikana. Suomeen tuotavissa hybrideissä on aina tehokkaampi 7,4 kW:n AC-vaihtovirtalaturi julkisia latauspisteitä ja kotilatausta varten.Koska 150 kilogramman akkupaketti on sijoitettu takaistuinten alle, joutuu pakoputki tekemään U-käännöksen noin etuistuinten kohdalla. Käännöksen jälkeen tulee äänenvaimennin ja auton keskelle jäävä pakoputken pää. Käytännössä eroa käyntiäänessä ei kuitenkaan huomaa. Tuhdisti pakattu perä on nostanut tavaratilan pohjaa vain muutamilla senteillä. Polttomoottorina on tuttu 1,33-litrainen nelisylinterinen 160 hevosvoiman ahdettu bensiinimoottori, mutta hybridissä sen pariksi on asetettu nyt kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Mercedes on luopunut autoissa perinteisestä starttimoottorista kokonaan, sähkömoottorin hoitaessa tämänkin tehtävän.Vaihteiston yhteydessä oleva sähkömoottori on teholtaan 75 kilowattia (102 hv). Ilman polttomoottoria ajo onnistuu aina 140 km/h nopeuteen asti ja parhaimmillaan yhdellä latauksella pääsee 73 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna.Vaivattoman tavallinenKaupunkiajossa sähkömoottorin puhti riittää erinomaisesti ripeän reagoinnin ansiosta. Voimakkaampi kaasupolkimen painallus herättelee polttomoottorin, mutta ei viiveettä. Voimalinjan toteutus suosiikin selkeää työnjakoa: sähköä keskustoissa ja yhteispeliä maantiellä.MBUX-tietoviihdejärjestelmää on höystetty muun muassa latauspaikkojen sijaintitiedoilla ja erilaisin ajotiloin. Järjestelmä pyrkii myös reittiopastuksen perusteella arvioimaan, milloin sähköä kannattaa todella hyödyntää. Vaihdevipuja voidaan käyttää myös jarrutusenergian talteenoton säätämiseen. Automaattinen kamerapohjainen rekuperaatio vaatii ainakin luottamuksen harjoittelua.Muilta osin A-sarja on tutussa iskussaan. Ajettavuus on hyvällä tolalla ja nyt lisänä tulevat hetket lähes hiljaista sähköajoa. Etuistuimilla on hyvin tilaa minimalistisen kojelaudan ansiosta, takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti. A-sarjan sedan on tyylikäs vaihtoehto nuorekkaan hatchbackin ja arvokkaamman CLA:n välistä. CLA:n lataushybridi tuskin lienee kaukana ja sopinee autoluokkaan erinomaisesti.Hatunnosto Daimlerille myös lataushybridiksi ison akun ja pikalatausmahdollisuuden yhdistämisestä. Nyt A-ja B-sarja ovat entistä enemmän kotonaan kaupungissa.Mercedes-Benz A 250 e ja B 250 e saapuvat markkinoille vielä loka-marraskuun aikana.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz A 250 e sedan Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1620 r/min) Vääntö 250 Nm (1620 r/min) Akku 15,6 kWh nestejäähdytetty litiumioniakku takaistuimen alla Toimintamatka 65–73 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1–1,3 (yhd.) CO2-päästöt 24–30 g/km Mitat pituus 4549 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1446 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen