5.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pikaladattava kaupunkilainen – Mercedes-Benz A 250 e sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e vie A-sarjan nyt hybridien maailmaan. Reilu toimintamatka sähköllä ja pikalatausmahdollisuus helpottavat arkipäivää. Hyvää: pikalatausmahdollisuus, reilun kokoinen akku. Huonoa: polttomoottorin heräämisen viive. Kahden vuoden aikana Mercedeksen kompaktiautomallisto on pistetty uusiksi A-sarjan johdolla. Nyt vuorossa on eräs markkinoiden mielenkiintoisimmista lataushybrideistä. Mercedes-Benz A 250 e on samalla osa johtotähden tämän ja ensi vuoden valtavaa sähköistämispyrkimystä. Yhdessä A-sarjan kanssa esiteltiin myös B 250 e, joka on odotetusti voimalinjan suhteen identtinen A-sarjan kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutkia pakomatkassa EQ Power -lataushybridin ujuttaminen A-sarjaan on vaatinut insinööreiltä luovaa paketointia. 15,6 kWh litiumakku on kapasiteetiltaan esimerkiksi C-sarjan hybridejä suurempi. Apukuljettajan puolelle on sijoitettu latausluukku, josta löytyvät tutun Type 2 -latausliittimen lisäksi CCS-pikalatauksen tasavirtapinnit. 24 kilowatin DC-laturilla akun saakin täyteen vaikka lounastauon aikana. Suomeen tuotavissa hybrideissä on aina tehokkaampi 7,4 kW:n AC-vaihtovirtalaturi julkisia latauspisteitä ja kotilatausta varten. Koska 150 kilogramman akkupaketti on sijoitettu takaistuinten alle, joutuu pakoputki tekemään U-käännöksen noin etuistuinten kohdalla. Käännöksen jälkeen tulee äänenvaimennin ja auton keskelle jäävä pakoputken pää. Käytännössä eroa käyntiäänessä ei kuitenkaan huomaa. Tuhdisti pakattu perä on nostanut tavaratilan pohjaa vain muutamilla senteillä. Polttomoottorina on tuttu 1,33-litrainen nelisylinterinen 160 hevosvoiman ahdettu bensiinimoottori, mutta hybridissä sen pariksi on asetettu nyt kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Mercedes on luopunut autoissa perinteisestä starttimoottorista kokonaan, sähkömoottorin hoitaessa tämänkin tehtävän. Vaihteiston yhteydessä oleva sähkömoottori on teholtaan 75 kilowattia (102 hv). Ilman polttomoottoria ajo onnistuu aina 140 km/h nopeuteen asti ja parhaimmillaan yhdellä latauksella pääsee 73 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna. Vaivattoman tavallinen Kaupunkiajossa sähkömoottorin puhti riittää erinomaisesti ripeän reagoinnin ansiosta. Voimakkaampi kaasupolkimen painallus herättelee polttomoottorin, mutta ei viiveettä. Voimalinjan toteutus suosiikin selkeää työnjakoa: sähköä keskustoissa ja yhteispeliä maantiellä. MBUX-tietoviihdejärjestelmää on höystetty muun muassa latauspaikkojen sijaintitiedoilla ja erilaisin ajotiloin. Järjestelmä pyrkii myös reittiopastuksen perusteella arvioimaan, milloin sähköä kannattaa todella hyödyntää. Vaihdevipuja voidaan käyttää myös jarrutusenergian talteenoton säätämiseen. Automaattinen kamerapohjainen rekuperaatio vaatii ainakin luottamuksen harjoittelua. Muilta osin A-sarja on tutussa iskussaan. Ajettavuus on hyvällä tolalla ja nyt lisänä tulevat hetket lähes hiljaista sähköajoa. Etuistuimilla on hyvin tilaa minimalistisen kojelaudan ansiosta, takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti. A-sarjan sedan on tyylikäs vaihtoehto nuorekkaan hatchbackin ja arvokkaamman CLA:n välistä. CLA:n lataushybridi tuskin lienee kaukana ja sopinee autoluokkaan erinomaisesti. Hatunnosto Daimlerille myös lataushybridiksi ison akun ja pikalatausmahdollisuuden yhdistämisestä. Nyt A-ja B-sarja ovat entistä enemmän kotonaan kaupungissa. Mercedes-Benz A 250 e ja B 250 e saapuvat markkinoille vielä loka-marraskuun aikana. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz A 250 e sedan Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1620 r/min) Vääntö 250 Nm (1620 r/min) Akku 15,6 kWh nestejäähdytetty litiumioniakku takaistuimen alla Toimintamatka 65–73 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1–1,3 (yhd.) CO2-päästöt 24–30 g/km Mitat pituus 4549 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1446 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan