5.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pikaladattava kaupunkilainen – Mercedes-Benz A 250 e sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e vie A-sarjan nyt hybridien maailmaan. Reilu toimintamatka sähköllä ja pikalatausmahdollisuus helpottavat arkipäivää. Hyvää: pikalatausmahdollisuus, reilun kokoinen akku. Huonoa: polttomoottorin heräämisen viive. Kahden vuoden aikana Mercedeksen kompaktiautomallisto on pistetty uusiksi A-sarjan johdolla. Nyt vuorossa on eräs markkinoiden mielenkiintoisimmista lataushybrideistä. Mercedes-Benz A 250 e on samalla osa johtotähden tämän ja ensi vuoden valtavaa sähköistämispyrkimystä. Yhdessä A-sarjan kanssa esiteltiin myös B 250 e, joka on odotetusti voimalinjan suhteen identtinen A-sarjan kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutkia pakomatkassa EQ Power -lataushybridin ujuttaminen A-sarjaan on vaatinut insinööreiltä luovaa paketointia. 15,6 kWh litiumakku on kapasiteetiltaan esimerkiksi C-sarjan hybridejä suurempi. Apukuljettajan puolelle on sijoitettu latausluukku, josta löytyvät tutun Type 2 -latausliittimen lisäksi CCS-pikalatauksen tasavirtapinnit. 24 kilowatin DC-laturilla akun saakin täyteen vaikka lounastauon aikana. Suomeen tuotavissa hybrideissä on aina tehokkaampi 7,4 kW:n AC-vaihtovirtalaturi julkisia latauspisteitä ja kotilatausta varten. Koska 150 kilogramman akkupaketti on sijoitettu takaistuinten alle, joutuu pakoputki tekemään U-käännöksen noin etuistuinten kohdalla. Käännöksen jälkeen tulee äänenvaimennin ja auton keskelle jäävä pakoputken pää. Käytännössä eroa käyntiäänessä ei kuitenkaan huomaa. Tuhdisti pakattu perä on nostanut tavaratilan pohjaa vain muutamilla senteillä. Polttomoottorina on tuttu 1,33-litrainen nelisylinterinen 160 hevosvoiman ahdettu bensiinimoottori, mutta hybridissä sen pariksi on asetettu nyt kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Mercedes on luopunut autoissa perinteisestä starttimoottorista kokonaan, sähkömoottorin hoitaessa tämänkin tehtävän. Vaihteiston yhteydessä oleva sähkömoottori on teholtaan 75 kilowattia (102 hv). Ilman polttomoottoria ajo onnistuu aina 140 km/h nopeuteen asti ja parhaimmillaan yhdellä latauksella pääsee 73 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna. Vaivattoman tavallinen Kaupunkiajossa sähkömoottorin puhti riittää erinomaisesti ripeän reagoinnin ansiosta. Voimakkaampi kaasupolkimen painallus herättelee polttomoottorin, mutta ei viiveettä. Voimalinjan toteutus suosiikin selkeää työnjakoa: sähköä keskustoissa ja yhteispeliä maantiellä. MBUX-tietoviihdejärjestelmää on höystetty muun muassa latauspaikkojen sijaintitiedoilla ja erilaisin ajotiloin. Järjestelmä pyrkii myös reittiopastuksen perusteella arvioimaan, milloin sähköä kannattaa todella hyödyntää. Vaihdevipuja voidaan käyttää myös jarrutusenergian talteenoton säätämiseen. Automaattinen kamerapohjainen rekuperaatio vaatii ainakin luottamuksen harjoittelua. Muilta osin A-sarja on tutussa iskussaan. Ajettavuus on hyvällä tolalla ja nyt lisänä tulevat hetket lähes hiljaista sähköajoa. Etuistuimilla on hyvin tilaa minimalistisen kojelaudan ansiosta, takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti. A-sarjan sedan on tyylikäs vaihtoehto nuorekkaan hatchbackin ja arvokkaamman CLA:n välistä. CLA:n lataushybridi tuskin lienee kaukana ja sopinee autoluokkaan erinomaisesti. Hatunnosto Daimlerille myös lataushybridiksi ison akun ja pikalatausmahdollisuuden yhdistämisestä. Nyt A-ja B-sarja ovat entistä enemmän kotonaan kaupungissa. Mercedes-Benz A 250 e ja B 250 e saapuvat markkinoille vielä loka-marraskuun aikana. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz A 250 e sedan Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1620 r/min) Vääntö 250 Nm (1620 r/min) Akku 15,6 kWh nestejäähdytetty litiumioniakku takaistuimen alla Toimintamatka 65–73 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1–1,3 (yhd.) CO2-päästöt 24–30 g/km Mitat pituus 4549 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1446 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe