21.7.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e:n huippuäänentoisto on houkuttelevasti hinnoiteltu, mutta kannattaako siitä maksaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parempi äänentoisto kohtuurahalla houkuttelee, mutta valinnalla on kääntöpuolensa. Kun päätös ajaa puoli vuotta Mercedes-Benz A 250 e:llä oli tehty, oli edessä yksi projektin mieluisimmista vaiheista: auton varustelu. Kaikista autoon valikoiduista herkuista kirjoitimme jo aikaisemmin, joten tällä kertaa tarkastelemme lähemmin autoon valittua Burmester-äänentoistoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänen eliittiäBurmester herätti mielenkiinnon, sillä maineikas saksalaisvalmistaja on jättänyt lähtemättömän vaikutelman Porschen ja Mercedes-Benzin arvokkaimpien mallien parissa – syystäkin, maksaahan Burmester 3D Surround Sound System esimerkiksi S-sarjaan noin kymppitonnin. Näin hyvää äänentoistoa tehdasvarusteluna harvoin saa – tietysti autohifiharrastajat varmasti tietävät huomattavasti edullisemman tien vieläkin vaikuttavampaan ääneen, mutta se on eri tarina.Koeajoautomme kaiutinpaketti ei ole ihan näin arvokas. Mercedes-Benziä maahantuova Veho toivoi varustelun pohjaksi kattavaa Premium Plus -pakettia, joka sisältää jo Soundsystem Premiumiksi nimitetyn keskitason äänentoiston, josta hyppy Burmesteriin pieni – tämän hetken hinnaston perusteella Burmester on jopa ilmainen vaihtoehto, mutta keväällä se taisi vielä maksaa viitisen sataa lisäeuroa.12 kaiutintaMercedes-Benzin A-sarjassa Burmesterin äänentoisto rakentuu 12 kaiuttimen ja erillisen vahvistimen varaan. Yksi kaiuttimista on tavaratilan välipohjan alle sijoitettu subwoofer. Ikimuodikkaita watteja valmistaja kertoo olevan tarjolla 590 kappaletta.Lopputulos soi kieltämättä hyvin – ei mitenkään sensaatiomaisesti, mutta autoluokan parhaista järjestelmistä totutulla tavalla. Ääni on kirkas ja bassot napakoita.Parhaimmillaan äänentoisto on taajamien täyssähköajossa: silloin A-sarja on varsin hiljainen ja hyvästä äänentoistosta nauttii.Melutaso latistaaValitettavasti vauhdin kasvaessa melutaso kasvaa melkoisesti ja äänentoiston laadun merkitys alkaa laskea. Rengasmelun, moottoriäänten ja etäisten tuulensuhinoiden muodostamien häiriöäänten keskellä paras kirkkaus ja napakimmat bassot käyvät vähän merkityksettömäksi. A 250 e tuntuu olevan varsin herkkä etenkin tienlaadulle, ja karkeammilla syrjäteillä melua on jo vähän liikaakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySubbari vai tavaralokero?Lisäksi parempi äänentoisto ei tule ilman pientä lisähaittaa. A 250 e:ssä ei tavaratilan välipohjan alla muutenkaan ole liiaksi tilaa, ja Burmester-äänentoistoon kuuluva subwoofer vie sen viimeisenkin lokeron, johon yhden latauskaapelin voisi heittää katseilta piiloon. Luultavasti puolen vuoden koeajossa oleva Mercedes-Benz A 250 e jättäisikin itsestään aivan yhtä positiivisen kuvan, vaikkei yksilö olisikaan varustettu Burmesterin kaiutinpaketilla.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen