21.7.2020

Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e:n huippuäänentoisto on houkuttelevasti hinnoiteltu, mutta kannattaako siitä maksaa?

Mercedes-Benz A 250 e

Parempi äänentoisto kohtuurahalla houkuttelee, mutta valinnalla on kääntöpuolensa.

Kun päätös ajaa puoli vuotta Mercedes-Benz A 250 e:llä oli tehty, oli edessä yksi projektin mieluisimmista vaiheista: auton varustelu. Kaikista autoon valikoiduista herkuista kirjoitimme jo aikaisemmin, joten tällä kertaa tarkastelemme lähemmin autoon valittua Burmester-äänentoistoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Äänen eliittiä

Burmester herätti mielenkiinnon, sillä maineikas saksalaisvalmistaja on jättänyt lähtemättömän vaikutelman Porschen ja Mercedes-Benzin arvokkaimpien mallien parissa – syystäkin, maksaahan Burmester 3D Surround Sound System esimerkiksi S-sarjaan noin kymppitonnin. Näin hyvää äänentoistoa tehdasvarusteluna harvoin saa – tietysti autohifiharrastajat varmasti tietävät huomattavasti edullisemman tien vieläkin vaikuttavampaan ääneen, mutta se on eri tarina.

Koeajoautomme kaiutinpaketti ei ole ihan näin arvokas. Mercedes-Benziä maahantuova Veho toivoi varustelun pohjaksi kattavaa Premium Plus -pakettia, joka sisältää jo Soundsystem Premiumiksi nimitetyn keskitason äänentoiston, josta hyppy Burmesteriin pieni – tämän hetken hinnaston perusteella Burmester on jopa ilmainen vaihtoehto, mutta keväällä se taisi vielä maksaa viitisen sataa lisäeuroa.

Mercedes-Benz A 250 e

12 kaiutinta

Mercedes-Benzin A-sarjassa Burmesterin äänentoisto rakentuu 12 kaiuttimen ja erillisen vahvistimen varaan. Yksi kaiuttimista on tavaratilan välipohjan alle sijoitettu subwoofer. Ikimuodikkaita watteja valmistaja kertoo olevan tarjolla 590 kappaletta.

Lopputulos soi kieltämättä hyvin – ei mitenkään sensaatiomaisesti, mutta autoluokan parhaista järjestelmistä totutulla tavalla. Ääni on kirkas ja bassot napakoita.

Parhaimmillaan äänentoisto on taajamien täyssähköajossa: silloin A-sarja on varsin hiljainen ja hyvästä äänentoistosta nauttii.

Melutaso latistaa

Valitettavasti vauhdin kasvaessa melutaso kasvaa melkoisesti ja äänentoiston laadun merkitys alkaa laskea. Rengasmelun, moottoriäänten ja etäisten tuulensuhinoiden muodostamien häiriöäänten keskellä paras kirkkaus ja napakimmat bassot käyvät vähän merkityksettömäksi. A 250 e tuntuu olevan varsin herkkä etenkin tienlaadulle, ja karkeammilla syrjäteillä melua on jo vähän liikaakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Subbari vai tavaralokero?

Lisäksi parempi äänentoisto ei tule ilman pientä lisähaittaa. A 250 e:ssä ei tavaratilan välipohjan alla muutenkaan ole liiaksi tilaa, ja Burmester-äänentoistoon kuuluva subwoofer vie sen viimeisenkin lokeron, johon yhden latauskaapelin voisi heittää katseilta piiloon. Luultavasti puolen vuoden koeajossa oleva Mercedes-Benz A 250 e jättäisikin itsestään aivan yhtä positiivisen kuvan, vaikkei yksilö olisikaan varustettu Burmesterin kaiutinpaketilla.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen

Luetuimmat