21.7.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e:n huippuäänentoisto on houkuttelevasti hinnoiteltu, mutta kannattaako siitä maksaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parempi äänentoisto kohtuurahalla houkuttelee, mutta valinnalla on kääntöpuolensa. Kun päätös ajaa puoli vuotta Mercedes-Benz A 250 e:llä oli tehty, oli edessä yksi projektin mieluisimmista vaiheista: auton varustelu. Kaikista autoon valikoiduista herkuista kirjoitimme jo aikaisemmin, joten tällä kertaa tarkastelemme lähemmin autoon valittua Burmester-äänentoistoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänen eliittiäBurmester herätti mielenkiinnon, sillä maineikas saksalaisvalmistaja on jättänyt lähtemättömän vaikutelman Porschen ja Mercedes-Benzin arvokkaimpien mallien parissa – syystäkin, maksaahan Burmester 3D Surround Sound System esimerkiksi S-sarjaan noin kymppitonnin. Näin hyvää äänentoistoa tehdasvarusteluna harvoin saa – tietysti autohifiharrastajat varmasti tietävät huomattavasti edullisemman tien vieläkin vaikuttavampaan ääneen, mutta se on eri tarina.Koeajoautomme kaiutinpaketti ei ole ihan näin arvokas. Mercedes-Benziä maahantuova Veho toivoi varustelun pohjaksi kattavaa Premium Plus -pakettia, joka sisältää jo Soundsystem Premiumiksi nimitetyn keskitason äänentoiston, josta hyppy Burmesteriin pieni – tämän hetken hinnaston perusteella Burmester on jopa ilmainen vaihtoehto, mutta keväällä se taisi vielä maksaa viitisen sataa lisäeuroa.12 kaiutintaMercedes-Benzin A-sarjassa Burmesterin äänentoisto rakentuu 12 kaiuttimen ja erillisen vahvistimen varaan. Yksi kaiuttimista on tavaratilan välipohjan alle sijoitettu subwoofer. Ikimuodikkaita watteja valmistaja kertoo olevan tarjolla 590 kappaletta.Lopputulos soi kieltämättä hyvin – ei mitenkään sensaatiomaisesti, mutta autoluokan parhaista järjestelmistä totutulla tavalla. Ääni on kirkas ja bassot napakoita.Parhaimmillaan äänentoisto on taajamien täyssähköajossa: silloin A-sarja on varsin hiljainen ja hyvästä äänentoistosta nauttii.Melutaso latistaaValitettavasti vauhdin kasvaessa melutaso kasvaa melkoisesti ja äänentoiston laadun merkitys alkaa laskea. Rengasmelun, moottoriäänten ja etäisten tuulensuhinoiden muodostamien häiriöäänten keskellä paras kirkkaus ja napakimmat bassot käyvät vähän merkityksettömäksi. A 250 e tuntuu olevan varsin herkkä etenkin tienlaadulle, ja karkeammilla syrjäteillä melua on jo vähän liikaakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySubbari vai tavaralokero?Lisäksi parempi äänentoisto ei tule ilman pientä lisähaittaa. A 250 e:ssä ei tavaratilan välipohjan alla muutenkaan ole liiaksi tilaa, ja Burmester-äänentoistoon kuuluva subwoofer vie sen viimeisenkin lokeron, johon yhden latauskaapelin voisi heittää katseilta piiloon. Luultavasti puolen vuoden koeajossa oleva Mercedes-Benz A 250 e jättäisikin itsestään aivan yhtä positiivisen kuvan, vaikkei yksilö olisikaan varustettu Burmesterin kaiutinpaketilla.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista