21.7.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e:n huippuäänentoisto on houkuttelevasti hinnoiteltu, mutta kannattaako siitä maksaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parempi äänentoisto kohtuurahalla houkuttelee, mutta valinnalla on kääntöpuolensa. Kun päätös ajaa puoli vuotta Mercedes-Benz A 250 e:llä oli tehty, oli edessä yksi projektin mieluisimmista vaiheista: auton varustelu. Kaikista autoon valikoiduista herkuista kirjoitimme jo aikaisemmin, joten tällä kertaa tarkastelemme lähemmin autoon valittua Burmester-äänentoistoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äänen eliittiä Burmester herätti mielenkiinnon, sillä maineikas saksalaisvalmistaja on jättänyt lähtemättömän vaikutelman Porschen ja Mercedes-Benzin arvokkaimpien mallien parissa – syystäkin, maksaahan Burmester 3D Surround Sound System esimerkiksi S-sarjaan noin kymppitonnin. Näin hyvää äänentoistoa tehdasvarusteluna harvoin saa – tietysti autohifiharrastajat varmasti tietävät huomattavasti edullisemman tien vieläkin vaikuttavampaan ääneen, mutta se on eri tarina. Koeajoautomme kaiutinpaketti ei ole ihan näin arvokas. Mercedes-Benziä maahantuova Veho toivoi varustelun pohjaksi kattavaa Premium Plus -pakettia, joka sisältää jo Soundsystem Premiumiksi nimitetyn keskitason äänentoiston, josta hyppy Burmesteriin pieni – tämän hetken hinnaston perusteella Burmester on jopa ilmainen vaihtoehto, mutta keväällä se taisi vielä maksaa viitisen sataa lisäeuroa. 12 kaiutinta Mercedes-Benzin A-sarjassa Burmesterin äänentoisto rakentuu 12 kaiuttimen ja erillisen vahvistimen varaan. Yksi kaiuttimista on tavaratilan välipohjan alle sijoitettu subwoofer. Ikimuodikkaita watteja valmistaja kertoo olevan tarjolla 590 kappaletta. Lopputulos soi kieltämättä hyvin – ei mitenkään sensaatiomaisesti, mutta autoluokan parhaista järjestelmistä totutulla tavalla. Ääni on kirkas ja bassot napakoita. Parhaimmillaan äänentoisto on taajamien täyssähköajossa: silloin A-sarja on varsin hiljainen ja hyvästä äänentoistosta nauttii. Melutaso latistaa Valitettavasti vauhdin kasvaessa melutaso kasvaa melkoisesti ja äänentoiston laadun merkitys alkaa laskea. Rengasmelun, moottoriäänten ja etäisten tuulensuhinoiden muodostamien häiriöäänten keskellä paras kirkkaus ja napakimmat bassot käyvät vähän merkityksettömäksi. A 250 e tuntuu olevan varsin herkkä etenkin tienlaadulle, ja karkeammilla syrjäteillä melua on jo vähän liikaakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Subbari vai tavaralokero? Lisäksi parempi äänentoisto ei tule ilman pientä lisähaittaa. A 250 e:ssä ei tavaratilan välipohjan alla muutenkaan ole liiaksi tilaa, ja Burmester-äänentoistoon kuuluva subwoofer vie sen viimeisenkin lokeron, johon yhden latauskaapelin voisi heittää katseilta piiloon. Luultavasti puolen vuoden koeajossa oleva Mercedes-Benz A 250 e jättäisikin itsestään aivan yhtä positiivisen kuvan, vaikkei yksilö olisikaan varustettu Burmesterin kaiutinpaketilla. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?