1.7.2024 Lentokoneet Rajavartiolaitos valitsi Suomelle uuden valvontalentokoneen – ainakin näistä syistä Bombardier Challenger 650:tä voi pitää luokkansa parhaana tehtävään Teksti Benjamin Helander Kuva Bombardier Aerospace, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kanadalaisvalmisteinen Challenger 650 on hyvin pitkän kehitystyön tulos, ja sen matkustajakoneeseen perustuva runko on luokkansa levein. Rajavartiolaitoksen niin kutsuttu MVX-hanke on nyt tavallaan päättynyt, sillä järjestelmä ja sen taivaalle kuljettava lavetti on päätetty. Toisaalta uusien koneiden käyttöönottoon menee vielä kahdesta kolmeen vuotta, sillä ensimmäisen kahdesta koneesta on määrä saapua maahan vuonna 2026 ja toisen puolestaan vuonna 2027. Uusiin valvontakoneisiin tähdänneessä MVX-hankkeessa oli ehdolla pelkästään suihkukoneita, mikä tekee hankkeesta oleellisesti erilaisen edeltäjäsukupolviin nähden. Kuten nykyiset, 1990-luvun puolestavälistä käytössä olleet saksalaisvalmisteiset Dornier Do 228:t, Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneet ovat tähän asti aina olleet potkurikoneita. Väistyvään Dornier -potkurikalustoon nähden tulevat suihkukoneet yli tuplaavat huippunopeuden ja nelinkertaistavat toimintamatkan. Rajan valvontalentokoneiden tehtäväkuva on monipuolinen. Vielä pari vuotta käytössä oleva nykyinen Dornier-kalusto on varustettu muun muassa lämpökameralla, UV/IR-skannerilla, merivalvontatutkalla, säätutkalla, SLAR-sivukulmatutkalla, päiväkameralla sekä AIS-järjestelmällä eli Automatic Identification Systemillä, joka seuraa ja tunnistaa vesiliikenteen aluksia. Tyypillisiä tehtäviä koneille ovat öljyntorjunta ja öljypäästöjen valvonta Suomenlahdella ja muilla merialueilla, valvontatehtävät viranomaisyhteistyönä sekä rajavalvontatehtävät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkään kypsytetty Challenger 650Rajan uusien valvontalentokoneiden järjestelmätoimittajaksi valittiin amerikkalainen Sierra Nevada Corporation, mutta yhtä oleellista on, minkä konetyypin edustajan kyydissä nuo järjestelmät pelipaikoille viedään. Vaihtoehtojahan tähän oli parhaimmillaan viisi, sillä niin monelle eri konetyypille Rajan kilpailuttamat järjestelmävalmistajat olivat valmiita järjestelmänsä toteuttamaan. Valituksi tullut Sierra Nevada oli yksi viidestä järjestelmätoimittajasta, joka kelpuutti alustakseen Bombardier Challenger 650:n. Challenger 650 sopi siis useammalle järjestelmävalmistajalle kuin mikään muu ehdolla olleista konetyypeistä. Challenger 600-sarjan eri variantteja käyttävät myös ainakin Tanskan, Etelä-Korean ja Australian viranomaiset vastaavissa tehtävissä. Vaihtoehtoina konetyypiksi pyöriteltiin myös amerikkalaista Cessna Citation Longitudea, ranskalaista Dassault Falcon 2000LXS:ää, brasilialaista Embraer Praetor 600:ta sekä israelilais-amerikkalaista Gulfstream G280:tä. Jokainen niistä edustaa omaa näkemystään niin kutsutusta keskikokoisten liikesuihkukoneiden luokasta. Kuten järjestelmävalmistajienkin määrä osoittaa, kanadalaisen Bombardierin vaihtoehto oli näistä kuitenkin sopivin valvontalentokoneen monien järjestelmien alustaksi. Kanadalaisvaihtoehdon taustalta löytyy yhdysvaltalaisen keksijän William Powell Learin hahmotelmat ja suunnitelmat esimerkiksi Dassault Falconin luokassa kilpailevasta liikesuihkukoneesta. Lentokonevalmistaja Learjetin perustajana tunnettu Lear tarvitsi kuitenkin leveämmin hartioin varustetun lentokonevalmistajan tuen suunnitelmansa toteuttamiseen.Alun perin Canadairin ja nyttemmin Bombardierin nimellä kulkenut projekti sai kulminaatiopisteensä vuonna 1978, kun Challenger 600:ksi nimetyn konetyypin ensimmäinen protoyksilö nousi ensilennolleen. Vuoden 1980 markkinalanseerauksen jälkeen Challenger-ohjelma oli Canadairin hyppysissä vaikeuksissa, ja se julkistikin tyypistä melko pian uudelleenmoottoroidun CL-601 -variantin. Lopullinen pelastus Challengerille oli kuitenkin Canadair-yhtiön myynti Bombardierille. Suomen ilma-alusrekisterissä on jo ennestään yksi Challenger 650, JetFlite Oy:n OH-WIW. Kyseistä konetta käytetään toisinaan jopa valtiovallan kuljettamiseen, mutta normaalisti aivan kaupallisiin charter-lentoihin, erittäin ylellisiin sellaisiin. JetFlitellä on myös yksi Challenger 650:n edeltäjä, Challenger 605, johon verrattuna 650:ssä on muun muassa parantunut avioniikka. 650 on neljän vuosikymmenen kehitystyön tulos. Bombardier jatkoi tyypin kehittämistä, mikä on ollut erittäin hedelmällistä sekä Bombardierille itselleen että konetyypin tulevaisuuden kannalta. Challenger oli varsinkin markkinalanseerauksensa aikaan luokassaan poikeuksellisen leveärunkoinen, mikä teki siitä toki mukavan liikesuihkukoneen, mutta tarjosi myös mahdollisuuden jatkokehitykselle matkustajakonekäyttöön, nykyisin Mitsubishin omistamaksi CRJ-koneperheeksi, jollaisen kyytiin pääsee Suomestakin ainakin SAS:in väreissä.Suorituskykyisin vaihtoehtoJuuri tuo viimeisimmässä kappaleessa mainittu rungon leveys on yksi Challenger 650:n suurimmista valttikorteista valvontalentokoneen alustana. Koneen 2,41 metrin levyinen matkustamo tarjoaa luokkansa sisällä verrattomat tilat liikesuihkukoneen matkustajille, CRJ-jatkokehitelmissä kokonaiselle matkustajakoneen matkustamolle sekä valvontalentokoneessa järjestelmille sekä niiden käyttäjille. Matkustamo on jopa kymmeniä senttimetrejä kilpailijoita leveämpi. Toinen Challenger 650:n valttikortti valvontalentokoneen alustana on sen kantavuus ja moottorin työntövoima. Enintään 22 tonnia painavassa koneessa on kaksi General Electric CF34 -suihkumoottoria, joiden työntövoima on 41 kilonewtonia. Vertailun vuoksi Ilmavoimien alle viisi tonnia painavassa BAE Hawk -suihkuharjoitushävittäjässä on 29 kilonewtonin moottori. Kantavuutta Challenger 650:llä on täydellä yhdeksän tonnin polttoainekuormallakin 2,2 tonnia eli Sierra Nevadan valvontajärjestelmät kulkevat kevyesti mukana. Täysillä tankeilla koneella pääsee helposti vaikka Atlantin toiselle puolelle, mutta valvontakonetehtävissä lentomatkat eivät ole älyttömän pitkiä. Joillain tehtävillä valvontalentokoneet pyörivät pidempäänkin samalla alueella, mutta polttoaineen riittävyydestä minkään tehtävän onnistumisen ei pitäisi näillä tankeilla jäädä kiinni. Taiteilijan hieno näkemys kahdesta tulevasta valvontalentokoneesta Suomenlinnan yllä. Koneet maalataan edeltäjistään poiketen vartiolaivojen tapaiseen sinivalkoiseen värikuosiin. Koneet saavat rekisteritunnuksekseen OH-MVX ja OH-MVY. Rajavartiolaitoksen kaikkien ilma-alusten tulee olla Suomen siviili-ilma-alusrekisterissä, koska muutoin niillä ei voisi lentää demilitarisoidulle Ahvenanmaalle. Liikesuihkukoneiden maailmassa on Challenger 650:tä suurempia ja tehokkaampia konetyyppejä, mutta niiden hankintahinta ja käyttökulut ovat aivan oleellisesti suurempia. Challenger 650 onkin erinomainen kompromissi isojen liikesuihkujen tilojen ja keskikokoisten koneiden kustannusten välillä. Lähteet: Rajavartiolaitos, Feeniks, Bombardier Aerospace Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta – kohteina Romania ja Malta 28.11.2024 Yleinen 11 minuuttia aikaa! – mörkö hoitaa Helsinki-Vantaan kiitotiet puhtaaksi lumesta 26.11.2024 Lentokoneet Lumimyräkät tietävät lentojen myöhästymisiä 24.11.2024 Lentokoneet Norwegian valmistautuu Rovaniemen sesonkiin lisäämällä 25 prosentilla lentoja Helsingistä, ja avaamalla kaksi uutta reittiä Euroopasta 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n – liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa – kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen ”Lentävän Lyijykynän” – konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa – hyvästit Czech Airlinesille 20.10.2024 Lentokoneet Norjan puolustusvoimat lentää Norwegianin siivin yli miljoona lentoa 15-prosenttisesti biopolttoaineella – suomalainen St1 mukana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Yleinen Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”