1.7.2024 Lentokoneet Rajavartiolaitos valitsi Suomelle uuden valvontalentokoneen – ainakin näistä syistä Bombardier Challenger 650:tä voi pitää luokkansa parhaana tehtävään Teksti Benjamin Helander Kuva Bombardier Aerospace, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kanadalaisvalmisteinen Challenger 650 on hyvin pitkän kehitystyön tulos, ja sen matkustajakoneeseen perustuva runko on luokkansa levein. Rajavartiolaitoksen niin kutsuttu MVX-hanke on nyt tavallaan päättynyt, sillä järjestelmä ja sen taivaalle kuljettava lavetti on päätetty. Toisaalta uusien koneiden käyttöönottoon menee vielä kahdesta kolmeen vuotta, sillä ensimmäisen kahdesta koneesta on määrä saapua maahan vuonna 2026 ja toisen puolestaan vuonna 2027. Uusiin valvontakoneisiin tähdänneessä MVX-hankkeessa oli ehdolla pelkästään suihkukoneita, mikä tekee hankkeesta oleellisesti erilaisen edeltäjäsukupolviin nähden. Kuten nykyiset, 1990-luvun puolestavälistä käytössä olleet saksalaisvalmisteiset Dornier Do 228:t, Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneet ovat tähän asti aina olleet potkurikoneita. Väistyvään Dornier -potkurikalustoon nähden tulevat suihkukoneet yli tuplaavat huippunopeuden ja nelinkertaistavat toimintamatkan. Rajan valvontalentokoneiden tehtäväkuva on monipuolinen. Vielä pari vuotta käytössä oleva nykyinen Dornier-kalusto on varustettu muun muassa lämpökameralla, UV/IR-skannerilla, merivalvontatutkalla, säätutkalla, SLAR-sivukulmatutkalla, päiväkameralla sekä AIS-järjestelmällä eli Automatic Identification Systemillä, joka seuraa ja tunnistaa vesiliikenteen aluksia. Tyypillisiä tehtäviä koneille ovat öljyntorjunta ja öljypäästöjen valvonta Suomenlahdella ja muilla merialueilla, valvontatehtävät viranomaisyhteistyönä sekä rajavalvontatehtävät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkään kypsytetty Challenger 650Rajan uusien valvontalentokoneiden järjestelmätoimittajaksi valittiin amerikkalainen Sierra Nevada Corporation, mutta yhtä oleellista on, minkä konetyypin edustajan kyydissä nuo järjestelmät pelipaikoille viedään. Vaihtoehtojahan tähän oli parhaimmillaan viisi, sillä niin monelle eri konetyypille Rajan kilpailuttamat järjestelmävalmistajat olivat valmiita järjestelmänsä toteuttamaan. Valituksi tullut Sierra Nevada oli yksi viidestä järjestelmätoimittajasta, joka kelpuutti alustakseen Bombardier Challenger 650:n. Challenger 650 sopi siis useammalle järjestelmävalmistajalle kuin mikään muu ehdolla olleista konetyypeistä. Challenger 600-sarjan eri variantteja käyttävät myös ainakin Tanskan, Etelä-Korean ja Australian viranomaiset vastaavissa tehtävissä. Vaihtoehtoina konetyypiksi pyöriteltiin myös amerikkalaista Cessna Citation Longitudea, ranskalaista Dassault Falcon 2000LXS:ää, brasilialaista Embraer Praetor 600:ta sekä israelilais-amerikkalaista Gulfstream G280:tä. Jokainen niistä edustaa omaa näkemystään niin kutsutusta keskikokoisten liikesuihkukoneiden luokasta. Kuten järjestelmävalmistajienkin määrä osoittaa, kanadalaisen Bombardierin vaihtoehto oli näistä kuitenkin sopivin valvontalentokoneen monien järjestelmien alustaksi. Kanadalaisvaihtoehdon taustalta löytyy yhdysvaltalaisen keksijän William Powell Learin hahmotelmat ja suunnitelmat esimerkiksi Dassault Falconin luokassa kilpailevasta liikesuihkukoneesta. Lentokonevalmistaja Learjetin perustajana tunnettu Lear tarvitsi kuitenkin leveämmin hartioin varustetun lentokonevalmistajan tuen suunnitelmansa toteuttamiseen.Alun perin Canadairin ja nyttemmin Bombardierin nimellä kulkenut projekti sai kulminaatiopisteensä vuonna 1978, kun Challenger 600:ksi nimetyn konetyypin ensimmäinen protoyksilö nousi ensilennolleen. Vuoden 1980 markkinalanseerauksen jälkeen Challenger-ohjelma oli Canadairin hyppysissä vaikeuksissa, ja se julkistikin tyypistä melko pian uudelleenmoottoroidun CL-601 -variantin. Lopullinen pelastus Challengerille oli kuitenkin Canadair-yhtiön myynti Bombardierille. Suomen ilma-alusrekisterissä on jo ennestään yksi Challenger 650, JetFlite Oy:n OH-WIW. Kyseistä konetta käytetään toisinaan jopa valtiovallan kuljettamiseen, mutta normaalisti aivan kaupallisiin charter-lentoihin, erittäin ylellisiin sellaisiin. JetFlitellä on myös yksi Challenger 650:n edeltäjä, Challenger 605, johon verrattuna 650:ssä on muun muassa parantunut avioniikka. 650 on neljän vuosikymmenen kehitystyön tulos. Bombardier jatkoi tyypin kehittämistä, mikä on ollut erittäin hedelmällistä sekä Bombardierille itselleen että konetyypin tulevaisuuden kannalta. Challenger oli varsinkin markkinalanseerauksensa aikaan luokassaan poikeuksellisen leveärunkoinen, mikä teki siitä toki mukavan liikesuihkukoneen, mutta tarjosi myös mahdollisuuden jatkokehitykselle matkustajakonekäyttöön, nykyisin Mitsubishin omistamaksi CRJ-koneperheeksi, jollaisen kyytiin pääsee Suomestakin ainakin SAS:in väreissä.Suorituskykyisin vaihtoehtoJuuri tuo viimeisimmässä kappaleessa mainittu rungon leveys on yksi Challenger 650:n suurimmista valttikorteista valvontalentokoneen alustana. Koneen 2,41 metrin levyinen matkustamo tarjoaa luokkansa sisällä verrattomat tilat liikesuihkukoneen matkustajille, CRJ-jatkokehitelmissä kokonaiselle matkustajakoneen matkustamolle sekä valvontalentokoneessa järjestelmille sekä niiden käyttäjille. Matkustamo on jopa kymmeniä senttimetrejä kilpailijoita leveämpi. Toinen Challenger 650:n valttikortti valvontalentokoneen alustana on sen kantavuus ja moottorin työntövoima. Enintään 22 tonnia painavassa koneessa on kaksi General Electric CF34 -suihkumoottoria, joiden työntövoima on 41 kilonewtonia. Vertailun vuoksi Ilmavoimien alle viisi tonnia painavassa BAE Hawk -suihkuharjoitushävittäjässä on 29 kilonewtonin moottori. Kantavuutta Challenger 650:llä on täydellä yhdeksän tonnin polttoainekuormallakin 2,2 tonnia eli Sierra Nevadan valvontajärjestelmät kulkevat kevyesti mukana. Täysillä tankeilla koneella pääsee helposti vaikka Atlantin toiselle puolelle, mutta valvontakonetehtävissä lentomatkat eivät ole älyttömän pitkiä. Joillain tehtävillä valvontalentokoneet pyörivät pidempäänkin samalla alueella, mutta polttoaineen riittävyydestä minkään tehtävän onnistumisen ei pitäisi näillä tankeilla jäädä kiinni. Taiteilijan hieno näkemys kahdesta tulevasta valvontalentokoneesta Suomenlinnan yllä. Koneet maalataan edeltäjistään poiketen vartiolaivojen tapaiseen sinivalkoiseen värikuosiin. Koneet saavat rekisteritunnuksekseen OH-MVX ja OH-MVY. Rajavartiolaitoksen kaikkien ilma-alusten tulee olla Suomen siviili-ilma-alusrekisterissä, koska muutoin niillä ei voisi lentää demilitarisoidulle Ahvenanmaalle. Liikesuihkukoneiden maailmassa on Challenger 650:tä suurempia ja tehokkaampia konetyyppejä, mutta niiden hankintahinta ja käyttökulut ovat aivan oleellisesti suurempia. Challenger 650 onkin erinomainen kompromissi isojen liikesuihkujen tilojen ja keskikokoisten koneiden kustannusten välillä. Lähteet: Rajavartiolaitos, Feeniks, Bombardier Aerospace Lue lisää Kaikki artikkelit 12.7.2025 Lentokoneet Airbusin johtama hanke tekee IAI:n Taxibotista totta – mahdollistaa suihkukoneen rullauksen portilta kiitotielle sähköistettynä, ilman omia moottoreita 6.7.2025 Lentokoneet Air France-KLM aikoo pumpata rahaa SAS:iin ostamalla siitä enemmistöosuuden – tähtäimessä kasvu, erityisesti kaukoreiteillä 29.6.2025 Lentokoneet ATR-potkuriturbiinikoneiden seuraavasta kehitysaskeleesta halutaan tehdä kevythybridi, luit oikein 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 21.6.2025 Lentokoneet Airbus suunnittelee A350:stä ekstrapitkää A350-2000-varianttia Boeing 777X:n suoraksi kilpailijaksi ja A380:n lähimmäksi seuraajaksi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen