30.11.2019 Ajoneuvot Reilukerhosta päivää: Toyota Camrysta nelivetomalli – muttei meille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan markkinoille paluun tehnyt Toyota Camry saa nelivetomallin Yhdysvaltojen markkinoilla. Toistaiseksi Euroopassa mallia saa vain etuvetoisena. Toyota ilmoitti tuovansa Yhdysvaltojen markkinoille nelivetoiset mallit uudesta Camrysta ja jenkkien yksinoikeusmalli Avalonista. Avalonia ei ole koskaan aiemmin saanut nelivetoisena, ja edellinen jokapyörävetoinen Camrykin oli markkinoilla vuonna 1991 All-Trac-lisänimellä.Toyota kertoo edellisvuosina kysynnän nelivetoisille autoille lisääntyneen, joka on tehnyt osansa katumaastureiden kasvussa. Nyt valmistaja haluaa houkutella ihmisiä takaisin suurien porrasperien pariin tarjoamalla USA:n suosituimpana keskikokoisena sedanina vuosikausia keikkunutta Camrya nelivetoisena.Neliveto-optio tulee saataville ainoastaan 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja kahdeksanportaisen automaattivaihteiston kanssa, jolloin nelivedosta voi nauttia pääsääntöisesti 202 hevosvoiman turvin, poikkeuksena mainitaan tuplapakoputkellinen XSE-malli, jossa tehoa on kolme hevosvoimaa enemmän.Totuttuun tapaan nelivetoisuus ilmoitetaan Camryssakin AWD-lätkällä kontin luukussa.Uusi voimalinja ei vaikuta valmistajan mukaan auton käytännöllisyyteen verrattuna etuvetoiseen malliin. Tavara- ja matkustustilat pysyvät vakiona. Lisäpainoa nelivedon myötä väistämättä tulee, mutta ainoastaan 75 kilogrammaa.Camryn ja Avalonin nelivetotekniikan kerrotaan perustuvan RAV4:stä tuttuun Dynamic Torque Control -järjestelmään. Tekniikan jakamisen kerrotaan onnistuvan yhteisen TNGA-pohjalevyn ansiosta.Korkeamman kaupunkimaasturin tekniikan siirtäminen henkilöautoon ei onnistu kuitenkaan aivan tuosta vain. Toyota kertoo tehneensä muutoksia näiden jenkkisuosikkien lattiarakenteeseen, myös polttoainesäiliön muotoa on muutettu sen tilavuuden säilyttämiseksi.Toyota on saanut odotetun uuden tietoviihdejärjestelmän Apple Car Play ja Android Auto -älypuhelintuilla.Valmistaja kuvaa nelivetomallien vastaavan ajettavuudeltaan etuvetoisia, mutta tietenkin paremmalla pidolla. Varusteluakaan useamman pyörän veto ei heikennä, 19-tuumaisten vanteiden kerrotaan mahtuvat pyörimään sporttialustaisessa nelivetomallissa samalla tavalla kuin etuvetoisessakin Camryssä.Markkinoille Yhdysvalloissa nelivetoinen Camry tulee alkukeväästä 2020. Poissuljettua ei voimalinjan saapuminen Eurooppaankaan ole, mutta toistaiseksi joudumme vajoamaan naapurikateuteen ja toivomaan parasta.Lähde ja kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Rakas Toyota, tuokaa Mark X GRMN Eurooppaan Koeajo: Ihanan tylsyyden paluu – Toyota Camry Maistiainen: yllätä naapurisi – Toyota Camry on palannut Ison Toyotan paluu: Camry eurooppalaistuu komeasti Nissan ja Volvo yhtä mieltä: sedanista tulossa keskisormi katumaastureille Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti