1.11.2019 Ajoneuvot Nissan ja Volvo yhtä mieltä: sedanista tulossa keskisormi katumaastureille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvon ja Nissanin johtoportaissa arvioidaan, että katumaastureiden ja crossovereiden aika muodikkaana korimallina saattaa olla hiipumassa. Syitä löytyy niin järjestä kuin tunteesta. Massamarkkinoilla perinteisten sedan-mallisten henkilöautojen markkinaosuus on pudonnut 25 prosenttia Euroopassa vuosien 2015–2018 välillä ja premium-luokan porrasperissäkin kauppa on käynyt 18 prosenttia hitaammin. Katumaastureiden ja crossovereiden vuosia kestänyt kasvukausi saattaa kuitenkin taittua hiljalleen. Näin uskotaan ainakin Nissanilla ja Volvolla, jossa nähdään uuden polven autonostajien suosivan sedaneita korkeampien automallien sijaan muutamastakin syystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volvo: "toimintamatkasta kiinnostuneet eivät voi sivuuttaa matalampia autoa" Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson kommentoi Automotive News Europelle, että asiakkaat eivät voi unohtaa matalia porrasperäautoja, mikäli tavoitteena on autojen taloudellisuus ja sähköistetyn ajomatkan kasvattaminen. – Ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita pidemmästä toimintamatkasta eivät voi sivuttaa, että matalat ja aerodynaamisemmat autot ovat parempia tässä. Siksi en olisi yllättynyt, jos markkinavoimat tuovat pienemmät sedanit takaisin, erityisesti jos ei tarvitse katumaasturin kokoa, Samuelsson kommentoi. Luotto perinteisiin sedaneihin on taustalla myös Volvon päätöksessä aloittaa Yhdysvaltain tehtaansa tuotanto S60:llä. Tehdas arvioi, että suurin osa autoista viedään Kiinaan, Venäjälle ja Etelä-Amerikkaan, jossa porrasperää pidetään edelleen menestyksen symbolina. Nissan: "sedan on tulevaisuuden keskisormi" – Sedan on tulevaisuuden keskisormi. Se on tuleva tatuointi, kommentoi Nissanin muotoilujohtaja Alfonso Albaisa Automotive News Europelle Tokion autonäyttelyn yhteydessä. Albaisan kommenttien takana on nuoremman polven halu erottua vanhemmistaan, jonka uskotaan vaikuttavan myös tulevien autonostajien päätöksiin. – Puolet päätöksestä on reaktiivista, Albaisa jatkoi. Nissanin tuotestrategiasta vastaava Ivan Espinosa puolestaan kommentoi, että automerkin tilastoissa näkyy jo merkkejä siitä, että nuoremmat ostajat ovat kyllästyneitä katumaastureihin. Vuosikausien katumaasturitrendi näkyy myös urheilullisena ja seikkailullisena pidetyn autosegmentin tila-autoistumisena, eli räväkkyyden sijasta luvassa on tavallisen perheauton tylsä titteli. Seikkailumuovit eivät riitä pelastamaan yleiseksi käyneen autoluokan imagoa nuorempien silmissä. Albaisa jatkaa, että koska autoteollisuus ei ole valmis keksimään jälleen täysin uutta korimallia, ovat nuoremmat autonostajat todennäköisesti palaamassa porrasperämalleihin, joissa ei oikeastaan ollut vikaa alunperinkään. The Detroit News puolestaan kertoo, että ainakin Yhdysvalloissa sedanit ovat iskeneet takaisin nelivetovaihtoehtojen yleistymisellä. – Minusta katumaasturit ovat liian suuria, ja halusin jotain pienempää ja kompaktimpaa, kommentoi Nissan Altimaan palannut 34-vuotias myyntipäällikkö Josh Bothell amerikkalaislehdelle. Lähteet: Automotive News, Bloomberg, The Detroit News Kuvat: Nissan, Volvo Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku