1.11.2019 Ajoneuvot Nissan ja Volvo yhtä mieltä: sedanista tulossa keskisormi katumaastureille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvon ja Nissanin johtoportaissa arvioidaan, että katumaastureiden ja crossovereiden aika muodikkaana korimallina saattaa olla hiipumassa. Syitä löytyy niin järjestä kuin tunteesta. Massamarkkinoilla perinteisten sedan-mallisten henkilöautojen markkinaosuus on pudonnut 25 prosenttia Euroopassa vuosien 2015–2018 välillä ja premium-luokan porrasperissäkin kauppa on käynyt 18 prosenttia hitaammin.Katumaastureiden ja crossovereiden vuosia kestänyt kasvukausi saattaa kuitenkin taittua hiljalleen. Näin uskotaan ainakin Nissanilla ja Volvolla, jossa nähdään uuden polven autonostajien suosivan sedaneita korkeampien automallien sijaan muutamastakin syystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolvo: "toimintamatkasta kiinnostuneet eivät voi sivuuttaa matalampia autoa"Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson kommentoi Automotive News Europelle, että asiakkaat eivät voi unohtaa matalia porrasperäautoja, mikäli tavoitteena on autojen taloudellisuus ja sähköistetyn ajomatkan kasvattaminen.– Ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita pidemmästä toimintamatkasta eivät voi sivuttaa, että matalat ja aerodynaamisemmat autot ovat parempia tässä. Siksi en olisi yllättynyt, jos markkinavoimat tuovat pienemmät sedanit takaisin, erityisesti jos ei tarvitse katumaasturin kokoa, Samuelsson kommentoi.Luotto perinteisiin sedaneihin on taustalla myös Volvon päätöksessä aloittaa Yhdysvaltain tehtaansa tuotanto S60:llä. Tehdas arvioi, että suurin osa autoista viedään Kiinaan, Venäjälle ja Etelä-Amerikkaan, jossa porrasperää pidetään edelleen menestyksen symbolina.Nissan: "sedan on tulevaisuuden keskisormi"– Sedan on tulevaisuuden keskisormi. Se on tuleva tatuointi, kommentoi Nissanin muotoilujohtaja Alfonso Albaisa Automotive News Europelle Tokion autonäyttelyn yhteydessä. Albaisan kommenttien takana on nuoremman polven halu erottua vanhemmistaan, jonka uskotaan vaikuttavan myös tulevien autonostajien päätöksiin. – Puolet päätöksestä on reaktiivista, Albaisa jatkoi.Nissanin tuotestrategiasta vastaava Ivan Espinosa puolestaan kommentoi, että automerkin tilastoissa näkyy jo merkkejä siitä, että nuoremmat ostajat ovat kyllästyneitä katumaastureihin. Vuosikausien katumaasturitrendi näkyy myös urheilullisena ja seikkailullisena pidetyn autosegmentin tila-autoistumisena, eli räväkkyyden sijasta luvassa on tavallisen perheauton tylsä titteli. Seikkailumuovit eivät riitä pelastamaan yleiseksi käyneen autoluokan imagoa nuorempien silmissä.Albaisa jatkaa, että koska autoteollisuus ei ole valmis keksimään jälleen täysin uutta korimallia, ovat nuoremmat autonostajat todennäköisesti palaamassa porrasperämalleihin, joissa ei oikeastaan ollut vikaa alunperinkään.The Detroit News puolestaan kertoo, että ainakin Yhdysvalloissa sedanit ovat iskeneet takaisin nelivetovaihtoehtojen yleistymisellä. – Minusta katumaasturit ovat liian suuria, ja halusin jotain pienempää ja kompaktimpaa, kommentoi Nissan Altimaan palannut 34-vuotias myyntipäällikkö Josh Bothell amerikkalaislehdelle.Lähteet: Automotive News, Bloomberg, The Detroit News Kuvat: Nissan, Volvo Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle