30.11.2019 Ajoneuvot Reilukerhosta päivää: Toyota Camrysta nelivetomalli – muttei meille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan markkinoille paluun tehnyt Toyota Camry saa nelivetomallin Yhdysvaltojen markkinoilla. Toistaiseksi Euroopassa mallia saa vain etuvetoisena. Toyota ilmoitti tuovansa Yhdysvaltojen markkinoille nelivetoiset mallit uudesta Camrysta ja jenkkien yksinoikeusmalli Avalonista. Avalonia ei ole koskaan aiemmin saanut nelivetoisena, ja edellinen jokapyörävetoinen Camrykin oli markkinoilla vuonna 1991 All-Trac-lisänimellä.Toyota kertoo edellisvuosina kysynnän nelivetoisille autoille lisääntyneen, joka on tehnyt osansa katumaastureiden kasvussa. Nyt valmistaja haluaa houkutella ihmisiä takaisin suurien porrasperien pariin tarjoamalla USA:n suosituimpana keskikokoisena sedanina vuosikausia keikkunutta Camrya nelivetoisena.Neliveto-optio tulee saataville ainoastaan 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja kahdeksanportaisen automaattivaihteiston kanssa, jolloin nelivedosta voi nauttia pääsääntöisesti 202 hevosvoiman turvin, poikkeuksena mainitaan tuplapakoputkellinen XSE-malli, jossa tehoa on kolme hevosvoimaa enemmän.Totuttuun tapaan nelivetoisuus ilmoitetaan Camryssakin AWD-lätkällä kontin luukussa.Uusi voimalinja ei vaikuta valmistajan mukaan auton käytännöllisyyteen verrattuna etuvetoiseen malliin. Tavara- ja matkustustilat pysyvät vakiona. Lisäpainoa nelivedon myötä väistämättä tulee, mutta ainoastaan 75 kilogrammaa.Camryn ja Avalonin nelivetotekniikan kerrotaan perustuvan RAV4:stä tuttuun Dynamic Torque Control -järjestelmään. Tekniikan jakamisen kerrotaan onnistuvan yhteisen TNGA-pohjalevyn ansiosta.Korkeamman kaupunkimaasturin tekniikan siirtäminen henkilöautoon ei onnistu kuitenkaan aivan tuosta vain. Toyota kertoo tehneensä muutoksia näiden jenkkisuosikkien lattiarakenteeseen, myös polttoainesäiliön muotoa on muutettu sen tilavuuden säilyttämiseksi.Toyota on saanut odotetun uuden tietoviihdejärjestelmän Apple Car Play ja Android Auto -älypuhelintuilla.Valmistaja kuvaa nelivetomallien vastaavan ajettavuudeltaan etuvetoisia, mutta tietenkin paremmalla pidolla. Varusteluakaan useamman pyörän veto ei heikennä, 19-tuumaisten vanteiden kerrotaan mahtuvat pyörimään sporttialustaisessa nelivetomallissa samalla tavalla kuin etuvetoisessakin Camryssä.Markkinoille Yhdysvalloissa nelivetoinen Camry tulee alkukeväästä 2020. Poissuljettua ei voimalinjan saapuminen Eurooppaankaan ole, mutta toistaiseksi joudumme vajoamaan naapurikateuteen ja toivomaan parasta.Lähde ja kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Rakas Toyota, tuokaa Mark X GRMN Eurooppaan Koeajo: Ihanan tylsyyden paluu – Toyota Camry Maistiainen: yllätä naapurisi – Toyota Camry on palannut Ison Toyotan paluu: Camry eurooppalaistuu komeasti Nissan ja Volvo yhtä mieltä: sedanista tulossa keskisormi katumaastureille Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta