30.11.2019 Ajoneuvot Reilukerhosta päivää: Toyota Camrysta nelivetomalli – muttei meille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan markkinoille paluun tehnyt Toyota Camry saa nelivetomallin Yhdysvaltojen markkinoilla. Toistaiseksi Euroopassa mallia saa vain etuvetoisena. Toyota ilmoitti tuovansa Yhdysvaltojen markkinoille nelivetoiset mallit uudesta Camrysta ja jenkkien yksinoikeusmalli Avalonista. Avalonia ei ole koskaan aiemmin saanut nelivetoisena, ja edellinen jokapyörävetoinen Camrykin oli markkinoilla vuonna 1991 All-Trac-lisänimellä.Toyota kertoo edellisvuosina kysynnän nelivetoisille autoille lisääntyneen, joka on tehnyt osansa katumaastureiden kasvussa. Nyt valmistaja haluaa houkutella ihmisiä takaisin suurien porrasperien pariin tarjoamalla USA:n suosituimpana keskikokoisena sedanina vuosikausia keikkunutta Camrya nelivetoisena.Neliveto-optio tulee saataville ainoastaan 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja kahdeksanportaisen automaattivaihteiston kanssa, jolloin nelivedosta voi nauttia pääsääntöisesti 202 hevosvoiman turvin, poikkeuksena mainitaan tuplapakoputkellinen XSE-malli, jossa tehoa on kolme hevosvoimaa enemmän.Totuttuun tapaan nelivetoisuus ilmoitetaan Camryssakin AWD-lätkällä kontin luukussa.Uusi voimalinja ei vaikuta valmistajan mukaan auton käytännöllisyyteen verrattuna etuvetoiseen malliin. Tavara- ja matkustustilat pysyvät vakiona. Lisäpainoa nelivedon myötä väistämättä tulee, mutta ainoastaan 75 kilogrammaa.Camryn ja Avalonin nelivetotekniikan kerrotaan perustuvan RAV4:stä tuttuun Dynamic Torque Control -järjestelmään. Tekniikan jakamisen kerrotaan onnistuvan yhteisen TNGA-pohjalevyn ansiosta.Korkeamman kaupunkimaasturin tekniikan siirtäminen henkilöautoon ei onnistu kuitenkaan aivan tuosta vain. Toyota kertoo tehneensä muutoksia näiden jenkkisuosikkien lattiarakenteeseen, myös polttoainesäiliön muotoa on muutettu sen tilavuuden säilyttämiseksi.Toyota on saanut odotetun uuden tietoviihdejärjestelmän Apple Car Play ja Android Auto -älypuhelintuilla.Valmistaja kuvaa nelivetomallien vastaavan ajettavuudeltaan etuvetoisia, mutta tietenkin paremmalla pidolla. Varusteluakaan useamman pyörän veto ei heikennä, 19-tuumaisten vanteiden kerrotaan mahtuvat pyörimään sporttialustaisessa nelivetomallissa samalla tavalla kuin etuvetoisessakin Camryssä.Markkinoille Yhdysvalloissa nelivetoinen Camry tulee alkukeväästä 2020. Poissuljettua ei voimalinjan saapuminen Eurooppaankaan ole, mutta toistaiseksi joudumme vajoamaan naapurikateuteen ja toivomaan parasta.Lähde ja kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Rakas Toyota, tuokaa Mark X GRMN Eurooppaan Koeajo: Ihanan tylsyyden paluu – Toyota Camry Maistiainen: yllätä naapurisi – Toyota Camry on palannut Ison Toyotan paluu: Camry eurooppalaistuu komeasti Nissan ja Volvo yhtä mieltä: sedanista tulossa keskisormi katumaastureille Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle