19.4.2016 Ajoneuvot Vihdoin Suomessa: tilanestori Renault Espace uudistui makeasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-autojen kantaisäksikin tituleerattu Renault Espace osoittaa erinomaista uudistumiskykyä trendejä seuraillessaan. Yli 30 vuotta Renaultin tila-autona toiminut Espace saapuu vihdoin uusimpana versiona Suomeen. Samalla ikänestori osoittaa hämmästyttävää muuntautumiskykyä, lähtien reippaasti mukaan henkilöautojen uusimpiin trendeihin. Uudet Renault Espacet ovat lopulta saapuneet Suomeen, ensimmäisten yksilöiden ollessa esillä suurimmissa Renault-liikkeissä.Crossoveriksi muuntautunut Espace onnistuu olemaan edeltäjäänsä matalampi niin visuaalisesti kuin oikeasti, vaikka maavara on maasturoitumisen yhteydessä noussut 4 senttimetriä. Todellisuudessa uutukainen on 63 millimetriä edellistä sukupolvea matalampi, mutta vaikutelmaa korostaa korkealle nostettu kylkilinja yhdessä matalien ikkunoiden kanssa. Myös kasvanut pituus (4,85 metriä) ja leveys (1,87 metriä) tuovat mittasuhteet maltillisemmiksi. Samalla akseliväli on kasvanut 2,88 metriin.Espacen ehkä kunnioitettavin muutos on kuitenkin 250 kilogramman laihdutuskuuri, jonka luvataan tuntuvan ketterämpänä ajettavuutena. Ketteryyttä luvataan myös valinnaisella 4Control-nelipyöräohjauksella, jonka yhteydessä myös iskunvaimentimet päivittyvät elektronisesti säädettäviksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisätilojen ehdoillaSisällä Espace uskoo panoraamatuulilasiin, valinnaiseen panoraamakattoon ja nokkelaan sisävalaistukseen tilantunnun luomisessa. Aina seitsämänpaikkainen Espace on myös täynnä tavaroiden säilytyskoloja, joten jokaiselta istuinpaikalta pitäisi päästä lokeroon käsiksi. Keskirivin polvitiloja kuvaillaan luokkansa parhaiksi. Mikäli keski- tai takaistuimia ei tarvita, ne voi pongauttaa lattian sisään yhdellä painalluksella vaikkapa keskikonsolin kosketusnäytöstä.Keskikonsolia hallitsee 8,7-tuumainen R-Link 2 -kosketusnäyttöjärjestelmä, jonka avulla voidaan hallita auton järjestelmiä navigoinnista ajoavusteisiin. Kosketusnäytön ja mittaristona toimivan TFT-näytön väri vaihtuu kulloinkin valitun ajomoodin ja sisävalaistuksen värin mukaan. Ajotilasta toiseen voi vaihdella Renaultin Multi-Sense -järjestelmällä, joka vaikuttaa kaikkeen ajettavuudesta etuistuinten hierontaan.Moottoriksi Espaceen saa mitä tahansa, kunhan se on 1,6-litrainen dCi 160 kaksoisturbotekniikalla. Moottorin suoritusarvot ovat 160 hevosvoimaa ja 380 newtonmetriä vääntöä alkaen 1 750 minuuttikierroksesta. Myös elektronisesti toimiva EDC-kaksoiskytkinvaihteisto kuuluu vakiovarusteisiin. Vaihteiston kohdalla Renault on luopunut mekaanisesta vaihteenvalitsimesta kokonaan sähköisen "shift-by-wire" -ratkaisun edessä, antaen keskikonsolin suunnittelijoille enemmän vapautta.Turvavarusteita uudesta tilacrosserista löytyy yllin kyllin. Mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen hätäjarrutustehostin (30-140 km/h) etäisyysvaroituksella, kaistavahti, liikennemerkkitunnistus ylinopeusvaroituksella, sokean kulman varoitus, peruutuskamera, pysäköintitutkat (etu-, taka- ja sivu), kaukovaloavustin, pysäköintiavustin ja heijastusnäyttö kattavat suurimman osan hengästyttävästä teknologiamäärästä.Uuden Espacen hinnat alkavat Suomessa 47 990 eurosta, 4Control-mallin ollessa 50 990 euroa ennen lisävarusteita.Lähde ja kuvat: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?