2.3.2024 Ajoneuvot Renault Scénic on Vuoden auto Euroopassa 2024 – vain harva mallinimi on pystynyt siihen kaksi kertaa Tältä näyttää hallitseva ECOTY-tittelin haltija. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eräs maailman arvostetuimmista autopalkinnoista on jaettu 61. kerran. Uudelleenkeksitty Renault Scénic E-Tech Electric liittyy mallinimenä siihen harvalukuiseen porukkaan, joka on onnistunut nousemaan Vuoden Autoksi Euroopassa kahdesti. European Car of the Year eli ECOTY on jaettu yhtäjaksoisesti jo vuodesta 1964. Tänäkin vuonna palkinnon saajasta oli päättämässä 58 jäsentä kaikkiaan 22 Euroopan maasta, ja palkinto luovutettiin Renault Scénic E-Techille Geneven autonäyttelyn yhteydessä.Renault Scénic, joka on muuttunut paljon siitä tila-autosta, jollainen se monen sukupolven ajan oli, sai raadilta kaikkiaan 329 pistettä, nousten siten voittajaksi kaikkiaan seitsemästä finaaliin asti yltäneestä automallista. BMW pääsi itsensä kannalta jopa harmittavan lähelle historiansa ensimmäistä ECOTY-titteliä, sillä toiseksi tullut 5-sarja onnistui keräämään 308 pistettä.Kolmantena oli Peugeot 3008, jonka 197 pisteen saalis oli jo vähän kauempana kärkikaksikosta. Loppujen finalistien sijoitukset olivat: Kia EV9 (190 pistettä), Volvo EX30 (168 pistettä), kiinalaisvahvistus BYD Seal (131 pistettä) sekä Toyota C-HR (127 pistettä).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyScenic voitti myös vuonna 1997Vain kourallinen mallinimiä on onnistunut nousemaan Vuoden Autoksi Euroopassa kaksi kertaa. Renault on nyt tehnyt sen kahdesti, sillä Renault Scénic oli ECOTY myös vuonna 1997, ja Renault Clio on puolestaan hoitanut homman kotiin vuosina 1991 ja 2006.Tältä Renault Scénic näytti voittaessaan ECOTY-tittelin edellisen kerran.Nykyinen Renault Scénic on hyvin erilainen auto kuin mitä se oli ensimmäisessä polvessaan tuolloin vuonna 1997. Vuoden 2024 voittajana Scénic on sähköinen ja edustaa crossover-luokkaa. Kaikkia Scénicin mallipolvia yhdistävä asia on puolestaan massasta edukseen erottumisen halu, jossa malli on vuosien varrella usein onnistunut.Muita tuplavoittajia ovat Volkswagen Golf (1992 ja 2013), Toyota Yaris (2000 ja 2021) sekä Vauxhall Astra (1985, jolloin Opelin versio kulki vielä Kadettin nimellä, ja 2016).Renaultin ensimmäinen ECOTY-voitto on vuodelta 1966 eli kolmannelta kerralta, kun palkinto on jaettu. Tuolloin ranskalaisvalmistajan siivitti voittoon maailman ensimmäinen hatchback-auto Renault 16.ECOTY:ssä on aina pärjätty parhaiten kompakteilla perheautoilla. Esimerkiksi Mercedes-Benz on voittanut palkinnon vain kerran vuonna 1974, samoin kuin Volvo vuonna 2017, siinä missä BMW:ltä palkinto puuttuu mainitulla tavalla vielä kokonaan. Vuoden Auto Euroopassa -tittelin merkkitilaston kärkisijan haltija on Fiat kaikkiaan yhdeksällä voitollaan. Toisena tulee Renault, joka otti Scenicin myötä seitsemännen voittonsa.Lähde: ECOTY Kuvat: Renault Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle