25.2.2016 Liikenne Rengaskoolla on väliä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttävät kevytmetallivanteet ja leveät renkaat houkuttelevat mutta voivat pilata ajettavuuden. Renkaiden ilmanpainesuositukset voivat olla harhaisia. Tavallisissa perheautoissa korkean nopeusluokan leveät matalaprofiilirenkaat voivat lisätä uraherkkyyttä, rengasmelua ja heikentää jousitusmukavuutta ja renkaiden uusinnan kustannuksia. Perusmallit normaalialustalla ovat yleensä parhaimmillaan kapeammilla renkailla. Sen sijaan tehokkaimpien moottorien ja urheilualustan yhteydessä hieman leveämpi rengas voi olla perusteltu. Kyse on rengaskoon ja alustan virityksen yhteensopivuudesta. Pehmeästi jousitettuun autoon ei kannata asentaa terävästi ohjautuvia leveitä renkaita. Ne pilaavat ajettavuuden ja mukavuuden. Monissa japanilaisissa ja korealaisissa malleissa rengas levenee ja madaltuu moottorikoon tai varustelun kasvaessa. Eurooppalaisiin on saatavana lukuisia vaihtoehtoisia rengaskokoja. Se vaikeuttaa valintaa. Esimerkiksi koeajamani vuosimallin 2005 (E90) BMW 325i varustettuna 225/45 R17W -renkailla osoittautui uraherkäksi: ohjaus tempoili ja auto pyrki muuttamaan suuntaa äkkinäisesti tien urien mukaan. Toisaalta koeajamani saman mallisarjan (E90) 320d-farmari 205/55 R16 -renkain ei ollut lainkaan uraherkkä. Vuonna 2012 esitelty BMW 3-sarja (F30) sietää leveämmätkin renkaat, kuten kerroin lukijoilleni: ”Alusta on kypsynyt ja sietää nyt hienosti matalaprofiiliset run flat -renkaat. Ohjaus ei tempoile urissa, vaan kulku on vakaata leveillä 45-sarjan renkailla.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuuspainotus on riski Useiden autonvalmistajien renkaiden ilmanpainesuositukset ovat yleensä mukavuuspainotteisia – ja pahasti harhaisia. Ne eivät sovi suomalaiseen autonkäyttötapaan, jossa auton kuormitus ja ulkoilman lämpötila voivat merkittävästi muuttua. Monissa japanilaisissa sekä joissakin korealaisissa ja ranskalaisissa autoissa on takarenkaille virheellinen, jopa eturenkaita alhaisempi painesuositus. Sen noudattaminen tekee autosta horjakan erityisesti raskaasti kuormattuna. Korkeampi rengaspaine takana antaa pelivaraa kuormituksen muutoksiin ja parantaa auton suuntavakautta ja hallittavuutta väistötilanteissa. Talvirenkaiden painesuositus puuttuu Talvirenkaiden normaalia korkeampi painesuositus puuttuu useiden autojen ohjetarroista ja -kirjoista. Rengasvalmistajat suosittelevat talvirenkaille 0,2 baria korkeampia ilmanpaineita kuin kesärenkaille, sillä ilman kylmeneminen 10 asteella vähentää rengaspainetta 0,1 baria. Moni ajaa suosituksia alhaisemmilla ilmanpaineilla, koska autoilija ei viitsi tarkistaa paineita kuukausittain tai lisätä paineita kuormituksen lisääntyessä. Oudot ilmanpaineen mittayksiköt ohjetarroissa eivät motivoi ilmanpaineiden tarkistuksiin. Rengaspaineiden valvontajärjestelmä on vasta uusimmissa automalleissa. Teksti: Timo Turkula, kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan