25.2.2016 Liikenne Rengaskoolla on väliä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttävät kevytmetallivanteet ja leveät renkaat houkuttelevat mutta voivat pilata ajettavuuden. Renkaiden ilmanpainesuositukset voivat olla harhaisia. Tavallisissa perheautoissa korkean nopeusluokan leveät matalaprofiilirenkaat voivat lisätä uraherkkyyttä, rengasmelua ja heikentää jousitusmukavuutta ja renkaiden uusinnan kustannuksia. Perusmallit normaalialustalla ovat yleensä parhaimmillaan kapeammilla renkailla. Sen sijaan tehokkaimpien moottorien ja urheilualustan yhteydessä hieman leveämpi rengas voi olla perusteltu. Kyse on rengaskoon ja alustan virityksen yhteensopivuudesta. Pehmeästi jousitettuun autoon ei kannata asentaa terävästi ohjautuvia leveitä renkaita. Ne pilaavat ajettavuuden ja mukavuuden. Monissa japanilaisissa ja korealaisissa malleissa rengas levenee ja madaltuu moottorikoon tai varustelun kasvaessa. Eurooppalaisiin on saatavana lukuisia vaihtoehtoisia rengaskokoja. Se vaikeuttaa valintaa. Esimerkiksi koeajamani vuosimallin 2005 (E90) BMW 325i varustettuna 225/45 R17W -renkailla osoittautui uraherkäksi: ohjaus tempoili ja auto pyrki muuttamaan suuntaa äkkinäisesti tien urien mukaan. Toisaalta koeajamani saman mallisarjan (E90) 320d-farmari 205/55 R16 -renkain ei ollut lainkaan uraherkkä. Vuonna 2012 esitelty BMW 3-sarja (F30) sietää leveämmätkin renkaat, kuten kerroin lukijoilleni: ”Alusta on kypsynyt ja sietää nyt hienosti matalaprofiiliset run flat -renkaat. Ohjaus ei tempoile urissa, vaan kulku on vakaata leveillä 45-sarjan renkailla.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuuspainotus on riski Useiden autonvalmistajien renkaiden ilmanpainesuositukset ovat yleensä mukavuuspainotteisia – ja pahasti harhaisia. Ne eivät sovi suomalaiseen autonkäyttötapaan, jossa auton kuormitus ja ulkoilman lämpötila voivat merkittävästi muuttua. Monissa japanilaisissa sekä joissakin korealaisissa ja ranskalaisissa autoissa on takarenkaille virheellinen, jopa eturenkaita alhaisempi painesuositus. Sen noudattaminen tekee autosta horjakan erityisesti raskaasti kuormattuna. Korkeampi rengaspaine takana antaa pelivaraa kuormituksen muutoksiin ja parantaa auton suuntavakautta ja hallittavuutta väistötilanteissa. Talvirenkaiden painesuositus puuttuu Talvirenkaiden normaalia korkeampi painesuositus puuttuu useiden autojen ohjetarroista ja -kirjoista. Rengasvalmistajat suosittelevat talvirenkaille 0,2 baria korkeampia ilmanpaineita kuin kesärenkaille, sillä ilman kylmeneminen 10 asteella vähentää rengaspainetta 0,1 baria. Moni ajaa suosituksia alhaisemmilla ilmanpaineilla, koska autoilija ei viitsi tarkistaa paineita kuukausittain tai lisätä paineita kuormituksen lisääntyessä. Oudot ilmanpaineen mittayksiköt ohjetarroissa eivät motivoi ilmanpaineiden tarkistuksiin. Rengaspaineiden valvontajärjestelmä on vasta uusimmissa automalleissa. Teksti: Timo Turkula, kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt