1.5.2023 Laivat Ruoka maistuu Tallinnan laivalla – mutta mättömässäilyä ehkäisten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eckerö Linen Helsingin ja Tallinnan väliä kyntävällä Finlandia-aluksella ehkäistään ruokahävikkiä: buffetissa on tarjolla myös pieniä erillisannoksia ja esillä on ruokaa asiakasmäärän mukaan. Merimatkoilla monelle suomalaismatkailijalle se jokin ovat makuelämykset – mutta nykyisin mukana ovat vastuulliset raaka-aineet ja ylitsetursuavien lautasellisten välttely. Buffet on säilyttänyt vankan suosionsa Eckerö Linen risteilymatkustajien keskuudessa.Eckerö Line -laivayhtiöstä kerrotaan, että Helsingin ja Tallinnan väliä kyntävällä M/ S Finlandialla on kiinnitetty monin tavoin huomiota ruokahävikin vähentämiseen. Ruokahävikin ehkäiseminen on ekologisesti järkevää ja taloudellisestikin viisasta.– Mietimme paljonko ruokia laitetaan kerrallaan esille, jotta hävikkiä syntyisi mahdollisimman vähän sekä ruokia valmistettaessa että niitä tarjoiltaessa ja nautittaessa, markkinointi- ja viestintäjohtaja Ida Toikka-Everi kertoo.Hän taustoittaa, että matkustaja-aluksen buffetissa on tarjolla myös pieniä erillisannoksia, joka edesauttaa sitä, ettei risteilymatkustaja valitsee ruokaa vain sen verran kuin aikoo syödäkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAsiakasmäärän mukaanKulloisellakin kerralla ruokailemaan tulevien laivamatkustajien määrä vaikuttaa tarjoiluratkaisuihin buffetussa.– Päätämme jokaisen kattauksen osalta montako linjastoa on kerrallaan auki. Asiakkaat ovat mieltäneet hyvin tämän ratkaisun järkeväksi, Toikka-Everi kertoo.Valmistustavoissa käytetään niin ikään hävikkiä ehkäisevää harkintaa. Kun aluksen keittiöön tilataan esimerkiksi lohta, käytetään kalat monipuolisesti.– Valmistus suunnitellaan niin, että buffettiin valmistetaan uunilohta ja Bistro-ravintolaan vaikkapa lohikeittoa. Näin voidaan esimerkiksi kalliimman raaka-aineen käyttö optimoida.Ranskalaisia muttei liikaaToikka-Everi kertoo toisen esimerkin ruokahävikin vähentämisestä ja toivotun asiakaskokemuksen takaamisen ratkaistavissa olevasta yhtälöstä.– Bistron useassa annoksessa on ranskalaisia perunoita, aikaisemmin niitä laitettiin lautaselle isohko määrä. Niitä jäi paljon syömättä. Nykyisin ranskalaiset ovat metallikorissa annoksessa ja hävikki on pienentynyt merkittävästi, eikä ole palautetta siitä, että annos olisi liian pieni.Pilvipalvelu opettaaFinlandialla on otettu tänä vuonna käyttöön otettuun HUKKA AI -pilvipalvelu. Sinne kirjataan ravintolakohtaisesti syntyvä lautas- ja tarjoiluhävikki.– Kun dataa kertyy enemmän, saamme tietoa mistä tai miksi hävikin määrä kasvaa ja voidaanko toimintatapoja muuttaa parempaan suuntaan, Toikka-Everi arvioi.Pieniltä tuntuvillakin teoilla on merkitystä ja mitä vähemmän ruokahävikkiä syntyy, sitä pienempi on aluksen eri ravintoloiden hiilijalanjälki.– Jos onnistumme vähentämään esimerkiksi 10 grammalla laivahenkilökunnan ravintolassamme syntyvää hävikkiä ruokailijaa kohden päivässä, vuodessa heitämme roskiin 438 kiloa vähemmän ruokaa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.1.2025 Laivat 30 vuotta tragediasta: vähemmän tunnettuja faktoja M/S Estoniasta 1.1.2025 Laivat 30 vuotta Estonian tragediasta – Tallinnan merimuseon erikoisnäyttely avoinna kevääseen asti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka – nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 5.12.2024 Laivat Joulu merellä: ruokapöytä notkuu Finnlinesin uusilla aluksilla 3.12.2024 Laivat Joulu merellä: valkoisilla laivoilla klassikkoja ja vegaanisia vaihtoehtoja 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 28.11.2024 Laivat Joulu merellä: klassikkoja ja yllätyksiä punaisilla laivoilla 26.11.2024 Laivat Joulu merellä: Finlandian joulupöydässä kotimaista kirjolohta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti