17.6.2022

Sähkiksellä ulkomaille, mutta kuinka lataus onnistuu? Tästä maavinkit!

Sähköautolla lomamatkalle mielivän kannattaa ennakolta selvittää, miten lataus luonnistuu eri maissa ja matkareitin varrella. Autoliiton sisarjärjestö Saksan ADAC kokosi tuoreen ja pätevän tietopaketin aiheesta.

Autoliitto muistuttaa kiihkeimmän kesälomakauden kynnyksellä, että sähköautolla ulkomaille mielivän lomailijan, kannattaa perehtyä ennakolta eri maiden latauskäytäntöihin ja latausverkoston kattavuuteen aiotulla ajoreitillä.

Autoliiton sisarjärjestö Saksan ADAC kokosi tuoreen ja pätevän tietopaketin aiheesta kaikille sähköautoilijoille.

Autoliitto muistuttaa tuoreessa uutiskirjeessään, https://www.autoliitto.fi/latausmahdollisuudet-loma-ja-kauttakulkumaissa?utm_source=uutiskirje&utm_medium=email&utm_id=uutiskirje20220616  että ”matkaa suunnitellessa on hyvä pitää mielessä, että hintatiedot voivat muuttua pikaisellakin aikataululla.”

Suhdeluku eli kuinka monta maassa rekisteröityä sähköautoa on yhtä latauspistettä kohti, on Autoliiton mukaan tärkeä tieto, koska sen perusteella sähköautoilija voi arvuutella, miten isot jonot mahdollisesti syntyvät olemassa oleville latauspisteille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saksan tilanne hyvä

ADACin keräämien tietojen mukaan Saksassa on hyvä tilanne latauspaikkojen suhteen. Maaliskuussa 2022 oli maassa 56 626 julkista latauspistettä. Näistä yli 8 400 on pikalatauspisteitä.

Suhteutettuna maassa rekisteröityjen sähköautojen määrään on yhtä latausasemaa kohti 25 sähköautoa.

Ruotsi ja Tanska helppoja

Sähköautomatkailijan ja auton lataamisen kannalta Ruotsi ja Tanska ovat varsin helppoja maita.

Ruotsin latausinfrastruktuuri on hyvällä mallilla. Pitkien kauttakulkuteiden varsilla on riittävästi latauspisteitä. Sähköautojen julkisia latauspisteitä on 13 854. Suhteutettuna maassa rekisteröityjen sähköautojen määrään on yhtä latauspistettä kohti 23 sähköautoa.

Tanskassa sähköautojen latauspisteitä on noin 4 200. Pikalatausasemien määrä maassa on ilahduttavan suuri: yli 200.

Norjassa kattava verkosto

Ei ole iso yllätys, että sähköautomaana edelläkävijänä tunnetussa Norjassa tilanne on erinomainen. Kaikkialla maassa on kattava latausverkosto.

Latauspisteitä on yli 19 000. Toisaalta Norjassa on myös yli 433 000 rekisteröityä sähköautoa, joten yhtä latauspistettä kohti on 31 sähköautoa.

Automatka Norja automatkailu Pohjoismaat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Itävallassa latauspaikka 80 km välein

Itävallassa on moottori- ja pikateillä latausmahdollisuus 80 kilometrin välein. Maassa on 10 400 latauspistettä, kertovat ADACin keräämät tiedot.

Alppimaan latauspaikkojen määrä suhteutettuna maassa rekisteröityjen sähköautojen määrään on yhtä latauspistettä kohti 8 sähköautoa.

Sveitsissä taasen on 7 834 latauspistettä, joista yli 700 on pikalatauspisteitä. Maassa rekisteröityjen sähköautojen määrään suhteutettuna yhtä latauspistettä kohti on 17 sähköautoa.

Pohjois-Italiassa latauspaikkoja

Pohjois-Italiassa on eniten latauspisteitä, etelässä latauspisteitä on harvassa. Maassa on kaikkiaan 17 397 latauspistettä. Kun suhteutetaan latauspisteiden määrä maassa rekisteröityjen sähköautojen määrään, on jokaista latauspistettä kohti 11 sähköautoa.

Kroatia Makarska

Kroatiassa vähän pikalatausta

Kroatia on yksi suomalaisten meilikohteita matkailussa. Maan latausverkosto on puutteellinen. Erityisesti pikalatauspisteet ovat harvassa. Sähköautojen latauspisteitä on noin 850. Kun suhteutetaan latauspisteiden määrä maassa rekisteröityjen sähköautojen määrään, on jokaista latauspistettä kohti 4 sähköautoa.

Slovenian tärkeimmillä kauttakulkureiteillä on hyvä latauspaikkaverkosto, muualla on sitä vastoin pulaa latauspisteistä. Maassa on vähän yli 1 000 latauspistettä. Kauttakulku kyllä onnistuu, sillä tärkeimmillä kauttakulkumoottoriteillä on latauspisteitä 50 kilometrin välein. Myös kaupungeista löytyy latauspisteitä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ranskan kaupungeissa ei ongelmia

Kaupungeissa latausverkosto on hyvällä mallilla, maaseudulla on vielä parantamisen varaa. Kun suhteutetaan latauspisteiden määrä maassa rekisteröityjen sähköautojen määrään, on jokaista latauspistettä kohti 25 sähköautoa. Moottoriteillä on melko kattava latausverkosto. Vähiten latauspisteitä on maan keskiosassa sekä maaseutualueilla.

Mitä lataus eri maissa maksaa?

Latauksen hinnoittelu ja latauksen maksutavat ovat varsin vaihtelevia, joten niistä kannattaa ottaa selkoa ennen matkaan lähtöä. Lataushintojen perustiedot on nekin kerätty tänne.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: AutoliittoADAC Motorwelt